سئو و بهینه سازی
موضوعات داغ

تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت

بررسی اجمالی در مورد کانونیکال

به بیان خیلی ساده تر باید در پاسخ به سوال کانونیکال چیست، میتوان گفت که تگ کانونیکال یک روش برای کمک به جست و جو گر گوگل می باشد که از آن برای تشخیص بهترین محتوا در میان مطالبی که شباهت بسیار زیادی با هم دیگر دارد استفاده می شود. وقتی که تگ canonical در یک صفحه قرار می گیرد، موتور جست و جو گر گوگل اهمیت خیلی بیشتری به آدرسی که این تگ برای آن وارد شده است، می دهد و حتما آن صفحه را در نتیجه های اول جست و جو ایندکس می کند. به عنوان نمونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اشاره کرد، در فروشگاه اینترنتی تمامی اجناس را مطابق با معیارهایی از قبیل ارزان ترین و گران ترین و نام برند و حروف الفبا و… دسته بندی می کنند. ولی می توان با استفاده از تگ کانونیکال مهم ترین قسمت را مربوط به پرفروش ترین کالاها در نتایج جست و جو ظاهر کرد.

کانونیکال چیست:

در پاسخ به canonical چیست، بهتر است بگوییم که بهترین روش و راهکار برای  نمایش ارجحیت یکی از آدرس ها استفاده از تگ کانونیکال می باشد، به این صورت که اگر یکی از آدرس ها از نتیجه های جست و جو پاک شود، صفحه ای که با دسته بندی پرفروش ترین ها در لیست نتایج موتورهای جست و جو ایندکس شده است به نمایش گذاشته می شود. از دیگر ویژگی های این تگ در این است که موجب جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از نمایش محتوای یکسان در چند آدرس و URL می شود. شاید تا به امروز متوجه این موضوع شده باشید که بعضی از وب سایت ها دارای نسخه های گوناگونی از نام دامنه ی خود هستند، مانند این موضوع که شما اگر قبل از دامنه ای WWW  را وارد کرده باشید، به صورت اتوماتیک آدرس وارد شده ی شما اگر به یک آدرسی غیر از WWW تبدیل شود، در این صورت شما شاهد اجرای یک کانونیکال هستید.

1 - تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت
کنونیکال

اهمیت canonical در چیست:

از اصلی ترین مواردی که استفاده از این تگ را حائز اهمیت می کند در این است که، موتور جست و جوگر  گوگل می تواند به صورت منظم تمامی وب سایت ها را جست و جو کرده و به تمامی اطلاعاتی که در تصمیم گیری برای نحوه ی رتبه بندی پست ها و صفحات تاثیر گذار است، دست پیدا کند. همین موضوع سبب می شود تا دو صفحه رقیب هم شده و تمامی مواردی که در رتبه بندی اثربخش هستند را به اصطلاح آدم خواری کنند.  در صورتی که دو محتوای شبیه به هم در صفحات مختلف وب سایت خود داشته باشید و یا قصد استفاده از یک محتوا را در دو وب سایت مختلف دارید بهتر است که برای آن ها یک URL کانونیکال تنظیم کنید.

چون که اگر از این تگ برای محتوای خود استفاده کنید، می توانید موجب هدایت موتور جستجوگر گوگل به سمت محتوای اصلی شوید و اطمینان خاطر را در این راستا داشته باشید که محتوای شما از تمامی مزایا و اعتبارات لازم در SEO برخوردار می شود. محتواهای تکراری موجب گیج شدن موتورهای جست و جو می شود و زمانی که خزنده های موتورهای جست و جو به صفحات متعدد با محتواهای برابر نگاه می کنند که هیچ گونه کلمه ی کلیدی مشخصی ندارند، نمی داند به کدام یک از آن ها اعتبار داده و کدام یک را فهرست کرده و رتبه بندی کند. برای همین علت استفاده از این تگ موجب روشن تر شدن موضوع شده و به موتورهای جست و جو این امکان را می دهد تا محتوا را بهتر درک کرده و رتبه بندی محتوای صفحه را بهبود ببخشد و از نادیده گرفته شدن آن جلوگیری به عمل آورد.

2 - تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت
کنونیکال

بررسی اهمیت و کاربرد canonical در سئو:

یکی از اصلی ترین بخش های موجود در استراتژی سئو، تگ کانونیکال می باشد. به دلیل این که این تگ ها وظیفه ی انتقال بهترین صفحه و محتوا در ارتباط با موضوع را، به موتورهای جست و جو دارند و به آن کمک شایان به ذکری را در حل مشکلاتی از قبیل محتواهای تکراری و شبیه به هم را می کند. در همین راستا این موضوع شایان به ذکر است که، برای جلوگیری از سردرگمی موتورهای جست و جو باید از اجرای صحیح و درست این تگ اطمینان کافی را داشته باشید.

در صورتی که خزنده های موتور های جست و جو محتواهای تکراری زیادی را ببینند، رتبه بندی وب سایت شما را کاهش می دهند و در نتیجه اگر هم رتبه بندی محتوای شما را انجام دهند، امکان دارد از  URL غلط و اشتباه به عنوان صفحه ی اصلی استفاده کنند. استفاده از این تگ این امکان را به شما می دهد تا محتواهای تکراری وب سایت خود را کنترل نمایید. در صورت ایجاد محتوا متنی برای صفحات وب سایت، احتمال این که به محتوای تکراری در وب سایت خود بر بخورید زیاد است و یا ممکن است برخی وب سایت ها، محتواها و مطالب صفحات شما را کپی برداشته باشند، که به راحتی می توانید این مشکل را با استفاده از تگ کانونیکال برطرف کرده و موجب رفع این موضوع شوید.

3 - تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت
کنونیکال

زمان استفاده از canonical :

تا این جای مطلب در مورد این موضوع که canonical چیست، و  اهمیت استفاده از آن برای چه چیزهایی می باشد، صحبت کردیم. حالا در مورد زمان استفاده از تگ کانونیکال می خواهیم توضیحاتی ارائه دهیم، به این صورت که، در مواقعی که محتوای شما دارای URL های زیادی می باشد، استفاده از تگ کانونیکال بسیار مهم است. در ادامه چندین مورد از این تگ ها را برای شما آورده ایم که نشانگر این موارد هستند که بهترین زمان برای شناسایی محتوای تکراری چه موقع بوده و  تطابق آن با بهترین روش ها برای سئو با استفاده از این تگ کی هست:

  • زمانی که محتوای موجود را مجددا پست می کنید: احتمال این که شما دارای وب سایتی باشید که در آن اطلاعیه های اخباری و برخی بیانیه ها و حتی برخی محتواهایی را که در وب سایت اصلی خود نشر داده اید را در بقیه ی قسمت ها و بخش ها مجددا پست کنید بسیار زیاد است.
  • زمانی که مطالب وبلاگ را سندیکایی می کنید: از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی در سندیکایی کردن محتواهایی باشد که در سایت های دیگری هستند. این کار به وبسایت شما این امکان را می دهد تا اطلاعات برند خود را افزایش داده و آگاهی از آن را گسترش بدهید.
  • زمانی که از چند تا تغییر URL استفاده می کنید: در وب سایت های تجارت الکترونیک اکثرا از URL های کانونیکال استفاده می شود چرا که برای تغییر سایت های خود مستلزم تنظیم URL های مختلفی هستند.
  • زمانی که A / B صفحات متعددی را آزمایش می کنید: از این تست اکثر افراد برای کشف بهترین مطالب وب سایت خود استفاده می کنند. این استراتژی برای آزمایش جزئیات کوچک برای تغییرات بزرگ انجام می شود.
  • در صورت وجود محتوای تکراری غیر عمد: ممکن است که در وب سایت شما یک محتوای تکراری وجود داشته باشد که شما از حضور آن ها مطلع نباشید. چندین موقعیت وجود دارد که موجب می شود تا محتواهای تکراری و ناخواسته برای وب سایت شما به وجود بیاید. به دلیل این که شناسایی آن ها کمی دشوار و سخت می باشد، بهتر است برای پیدا کردن مشکلات از یک جستجوگر محتوای تکراری کمک بگیرید.
4 - تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت
کنونیکال

تگ canonical در وردپرس

یکی از سریع ترین روش ها برای تنظیم تگ کانونیکال، استفاده از Yoast seo در وردپرس است. در صورتی که این افزونه را در سایت خود نصب نکرده اید، در ابتدا قبل از آموزش تگ کانونیکال در وردپرس باید اقدام به نصب و فعال سازی آن نمایید. بعد از اتمام این کار، در برگه پایین بخش محتوا یا همان انتهای ویرایشگر مشاهده می کنید که نوشته متاباکس Yoast seo اضافه شده و در قسمت پیشرفته می توانید باکس نشانی کانونیکال را ببینید. در صورتی که محتوایی که ایجاد می کنید و قصد استفاده از این تگ را دارید, نسخه ی اصلی است باید برچسب  Canonical URL  را خالی بگذارید. در صورتی که برگه ی شما  نسخه ی اصلی نباشد در قسمت نشانی می توانید لینک را به منبع اصلی اضافه نمایید. همچنین افزونه ی Yoast seo با اضافه کردن اتوماتیک URL Canonical برای برخی موارد، از قبیل شکست صفحه و یا صفحه بندی کامنت ها موجب می شود تا کار شما بسیار راحت تر شود.

در صورتی که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس از این افزونه استفاده می کنید، خیلی راحت می توانید به وسیله ی این افزونه، تگ کانونیکال را برای صفحه های دیگر اعمال کنید. برای انجام این کار تنها باید به قسمت Advanced افزونه ی Yoast رفته و در قسمت Canonical URL آدرس صفحه ی مورد نظر را وارد کنید. با استفاده از این تگ می توانید به آدرس های خارجی نیز دسترسی دهید. در کل استفاده از این تگ canonical وردپرس کار سختی نمی باشد و هر فردی به راحتی می تواند آن را انجام دهد. ولی باید در استفاده از آن خرمندانه باشد چرا که در غیر این صورت و اعمال نادرست آن وب سایت و یا یک صفحه ی خاص از یک وب سایت به وسیله ی موتور جست و جوگر گوگل نادیده گرفته شود. این مورد می تواند بر روی بازدید و فروش یک وب سایت به عنوان یک فاجعه ی خیلی بزرگ به حساب بیاد. چون به کارگیری از این روش برای وب سایت های بزرگ بسیار مهم است و تاثیر زیاد و عمیقی را می تواند بر روی سئوی وب سایت آن ها داشته باشد. پس بهتر است قبل از اجرای این تگ با مدیر وب مشورت داشته باشید و مدیر تصمیم بگیرد که آیا محتوای شما یکسان است یا خیر.

5 - تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت
کنونیکال

آموزش گذاشتن canonical

آموزش گذاشتن canonical به این صورت است که، تگ canonical در قسمت Head صفحه باید قرار بگیرید، چون موتور جستجوگر گوگل به تگ هایی که در بدنه ی کدها قرار می گیرد اصلا توجه نمی کند. یکی دیگر از دلایل محل قرارگیری این تگ در بالای صفحه به خاطر مسائل امنیتی است، چون در بعضی از سایت ها امکان ویرایش کدها در بدنه ی سایت برای کاربران وجود دارد. در نتیجه تگ Canonical در بدنه ی سایت نیز عمل می کند، ولی کاربران می توانند خیلی راحت با قرار دادن آن به وب سایت ضربه بزنند. با استفاده از کد زیر می توان اقدام به کانونی سازی صفحه ها نمود:

</ “link rel=”canonical” href=”http://example.com/”>

برای استفاده از تگ کانونیکال باید وارد لینک صفحه ی مورد نظر شده و سپس کد rel=”canonical” را وارد کرده و بعد از آن Herf  را وارد کرده و در انتها آدرس صفحه ی جدید را اعمال کنید.

البته در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که، چند نکته ی مهم و اساسی به هنگام استفاده از تگ کانونیکال وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • خود ارجاع بودن تگ کانونیکال
  • کانونیکال کردن فعالانه صفحه اصلی
  • بررسی تگ های کانونیکال پویا
  • اجتناب از سیگنال های ترکیبی
  • کانونیکال کردن موارد تقریبا تکراری
6 - تگ کانونیکال چیست؟ تاثیر کانونیکال بر سئوی سایت
کنونیکال

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا