سئو و بهینه سازی

نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

30 نکته SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو (قسمت دوم)

اگه میخواید در صفحات نتیجه موتور جستجو رتبه خوبی داشته باشید، باید SEO و نکات SEO رو جدی بگیرید و همه صفخات سایت رو بهینه کنید . خوشبختانه، با استفاده از وردپرس، شما یک قدم جلوتر رفته اید، چون کاملاً مناسب SEO هست. این هم یکی از دلایل بسیار زیادی است که مردم در وهله اول وردپرس رو انتخاب می کنند.

پس از بررسی ۱۵ نکته در پست قبل امروز قصد داریم ادامه نکات رو در این مقاله برای شما توضیح دهیم. پس اگه قسمت اول از مجموعه مقالات نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو رو مطالعه نکردید حتما از لینک زیر اون رو مطالعه کنید.

۱۶. اتصال مقاله ها با لینک داخلی

هر زمان که فرصتی پیدا کردید، باید به مطالب قدیمی تری که منتشر کرده اید پیوند دهی کنید. لینک های داخلی منظم میتونه مزایایی رو برای شما به همراه داشته باشه :

  • ایجاد سهولت در جستجوی وب سایت شما برای ربات های گوگل و دسترسی به سایر پست ها و صفحات.
  • با استفاده از متن لینک دهی شده ی مرتبط، به Google کمک کنید زمینه محتوای صفحه شما رو درک کنه.
  • با بازدید از صفحات بیشتر، بازدیدکنندگان رو در سایت خودتون طولانی تر نگه دارید، بنابراین میزان جستن رو کاهش می دهید، و زمان در وب سایت رو بهبود می بخشید.

که در نهایت وردپرس امکان پیوند دادن مطالب شما با یکدیگر رو آسون میکنه. هر زمان که در حال نوشتن یک پست هستید، کافیه بخشی از متن رو برجسته کرده و روی دکمه درج لینک کلیک کنید. سپس ، گزینه های پیوند خودتون رو با کلیک بر روی نماد چرخ دنده انتخاب کنید. این مورد بسیار شبیه پیوند دادن به یک منبع خارجی هست.

در پنجره بازشو، لیستی از پست های قبلی رو که نوشته اید مشاهده خواهید کرد. مرتبط ترین پست یا صفحه رو از لیست انتخاب کنید و درنهایت لینک های داخلی شما کامل شده است.

30 wordpress seo tips part04 01 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

 ۱۷. عنوان پست و صفحه سایت رو بهینه کنید

تگ عنوان مهمترین برچسب شماست. این مورد به Google میگه صفحه شما درباره چه چیزی هست و بر اینکه خوانندگان روی وب سایت شما کلیک می کنند تأثیر میگذاره. برای بهینه سازی تگ عنوان خودتون این روش ها رو دنبال کنید :

  • حتما کلمه ی کلیدی در اون ذکر شده باشه.
  • تگ عنوان شما باید بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد.
  • سعی بشه عنوان فریبنده ای ایجاد کنید که باعث بشه افراد روی اون کلیک کنند.

تغییر تگ عنوان به چیزی بهینه شده و قابل کلیک کاملاً آسون هست، خصوصاً اگه از افزونه Yoast SEO استفاده می کنید.

برای تغییر برچسب عنوان، یکی از پست های خودتون رو باز کنید و به پایین پیمایش کنید. بخشی به نام ویرایش اسنیپت رو مشاهده خواهید کرد.

30 wordpress seo tips part04 02 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

در اینجا، شما میتونید عنوان و متا شرح وردپرس خودتون رو تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ رنگ قرمز یا نارنجی وجود نداشته باشه، فقط سبز پس برای رتبه بندی بهتر سایت رو بهینه کنید.

 ۱۸. تگ های سربرگ سایت رو بهینه کنید

تگ های هدر شما به ربات های گوگل ایده میده که محتوای شما چیه. استفاده از این برچسب ها در کل محتوای شما باعث خوانایی و بهینه سازی اون برای موتورهای جستجو میشه.

به طور کلی، شما باید یک تگ H1 در هر پست داشته باشید و از زیر سلسله مراتب H2 ، H3 ، H4 و غیره استفاده کنید.

برچسب H1 شما عنوان پست شما خواهد بود، بنابراین هنگامی که میخواید کلمه کلیدی مورد نظر خودتون رو وارد کنید برای بقیه برچسب های هدر، در صورت امکان از کلمه کلیدی هدف خودتون استفاده کنید. در ویرایشگر وردپرس، میتونید تگ های هدر رو از طریق منوی کشویی به راحتی اضافه کنید.

30 wordpress seo tips part04 03 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

 ۱۹. از URL های کوتاه تر استفاده کنید

وقتی نوبت به آدرس های اینترنتی شما میرسه، هرچه کوتاه تر باشه، بهتر هست پس تمام تلاش خودتون رو برای کوتاه کردن URL ها انجام بدید. سعی کنید فقط کلمه کلیدی مورد نظر خودتون رو بگنجانید و از شر همه موارد اضافه و غیرضروری خلاص بشید.

URL طولانی به رتبه شما آسیب نمیرسونه، اما میتونه پیوند شما رو به صورت هرزنامه نشون بده و همچنین CTR رو کاهش بده. اگه می خواید لینک های ثابت خودتون رو تغییر بدید، این به شما کمک میکنه کنترل بیشتری بر ساختار URL خودتون داشته باشید.

هنگام ایجاد یک URL مناسب SEO ، این روش ها رو دنبال کنید :

  • در صورت امکان از URL کوتاه تری استفاده کنید و کلمات پرکننده رو برش بدید.
  • کلمه کلیدی مورد نظر خودتون رو در URL قرار بدید.
  • با عناوین و URL خودتون مطابقت داشته باشید.
  • اون رو قابل خوندن کنید.

با در نظر گرفتن موارد فوق، میتونید URL خودتون رو از داخل وردپرس به راحتی ویرایش کنید. در صفحه یا پستی که در حال ایجاد اون هستید، به بالای صفحه برید و به سادگی URL خودتون رو تغییر بدید.

30 wordpress seo tips part04 04 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

 ۲۰. توصیفات متا سایت رو بهینه کنید

توضیحات متای شما کمی از متن هست که زیر عنوان در نتایج جستجو قابل مشاهده هست و به جستجوگران این دید رو میده که اون صفحه در چه زمینه ای قرار داره.

30 wordpress seo tips part04 05 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

توضیحات متای شما یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، اما به بهبود CTR موتور جستجوی شما کمک میکنه. توصیف متا به خوبی نوشته شده و فریبنده، تا باعث بشه شخصی که جستجو می کنه به جای سایر نتایج جستجو، بر روی پست شما کلیک کنه.

برای بهینه سازی توضیحات متای خودتون این نکات مربوط به SEO رو اجرا کنید :

  • کلمه کلیدی خودتون رو در توضیحات خودتون بگنجانید. Google این کلمه کلیدی رو به صورت پررنگ برجسته میکنه، بنابراین لیست شما رو برجسته میکنه.
  • به شرح متای خودتون مثل متن آگهی فکر کنید. شما خواننده خودتون رو متقاعد می کنید که بر روی لیست شما در بین بقیه سایت ها کلیک کنه.

۲۱. نشانه گذاری طرح رو وارد کنید

اگه قبلاً در مورد نشانه گذاری طرح و طرحواره – schema markup چیزی نشنیده اید، این مورد یه کد اضافی هست که به موتور های جستجو کمک میکنه داده ها رو بهتر به جستجوگران خودشون تحویل دهند. با اجرای نشانه گذاری طرح، میتونید به جذابیت بیشتر لیست های موتور جستجو کمک کنید. این میتونه منجر به بهبود CTR و بازدید بیشتر برای وب سایت شما بشه.

تم و قالب وردپرس شما ممکنه از قبل نشانه گذاری طرح – schema markup رو نصب کرده باشه. برای دیدن اینکه آیا سایت شما از قبل دارای نشانه گذاری طرحواره هست، اون رو از طریق این ابزار اجرا کنید. اگه علامت گذاری طرحواره رو نصب نکرده اید، میتونید از افزونه Schema استفاده کنید. پیکربندی اون آسون هست  و به طور خودکار نشانه گذاری طرح رو به وب سایت شما اضافه میکنه.

 ۲۲. برای Google SERP بهینه سازی کنید

احتمالاً کادرهایی رو دیده اید که در بالای نتایج جستجوی Google ظاهر میشن. در غیر این صورت، اونها به این شکل هستند :

30 wordpress seo tips part06 01 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

این نقطه از نظر فنی موقعیت صفر هست، بدین معنا که ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد و میزان کلیک بالا رو خواهید داشت. با این حال، اگه قبلاً در صفحه اول رتبه بندی شده اید، با کسب این مکان دو لیست در نتایج به شما داده میشه.

برای بدست آوردن این رتبه روشی امتحان شده و درست وجود نداره، اما بهینه سازی های وب سایت احتمال دریافت اون رو افزایش میده :

  • نشانه گذاری طرحواره – schema markup رو به سایت خودتون اضافه کنید.
  • پاسخ خودتون رو در قالب یک لیست مرتب یا غیر مرتب قالب بندی کنید.

 ۲۳. بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو

استفاده از تصاویر در کل مطالب شما تجربه بهتر خواندن رو ایجاد میکنه. این به شما در درگیر کردن کاربران کمک میکنه، که نشانگر های عملکرد وب سایت مثبت هست. اما، فراتر از افزودن تصاویر به سایت خودتون، میتونید این موارد سایت رو بهینه کنید تا SEO خودتون رو هم بهبود ببخشید.

سه روش بهینه سازی تصویر وجود داره که عبارتند از :

  • متن عنوان تصویر

متن عنوان تصویر توسط موتورهای جستجو بررسی نمیشه، اما میتونه عاملی در تجربه کاربر شما باشه. هنگامی که یک کاربر بر روی تصویر شما میره، یک پنجره بازشو ظاهر میشه که متن عنوان تصویر شما رو داخلش داره.

برای تغییر متن عنوان تصویر خودتون، به ویرایشگر پست برید، جایی که تصویری رو در اون قرار داده اید. روی تصویر کلیک کنید و سپس روی نماد مداد کلیک کنید، که گزینه ویرایش رو نشان میده.

30 wordpress seo tips part06 02 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

در بخش تنظیمات ییشرفته میتونید عنوان تصویر خودتون رو وارد کنید.

30 wordpress seo tips part06 03 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

  • Alt Text ( متن Alt )

متن alt تصویر شما نشانگر صفحه شما در مورد Google هست. تصاویر شما باید از کلمات کلیدی متنوع و همچنین توصیف تصویر استفاده کنند.

برای تغییر متن alt تصویر خودتون، به ویرایشگر پست برید و روی تصویری که اضافه کرده اید کلیک کنید. مجددا بر روی نماد مداد کلیک کنید که گزینه ویرایش رو نشون میده. جعبه پاپ آپ جزئیات تصویر شما رو نشون میده. به دنبال فیلدی به نام متن جایگزین بگردید و کلمه کلیدی و توضیحات خودتون رو در اونجا وارد کنید.

  • نام فایل و پرونده

نام فایل تصویری شما میتونه به رتبه بندی تصویر شما در جستجوی تصویر Google کمک کنه، که میتونه بازدیدکننده بیشتری رو برای وب سایت شما ایجاد کنه.

اکثرا نام های پرونده تصویری پیش فرض طولانی و گیج کننده هستند، به علاوه اونها مربوط به موضوع پست نیستند. قبل از بارگذاری تصویر در وردپرس، باید هدف تصویر و عبارت کلیدی مورد نظر رو در نظر بگیرید. سپس اون کلید واژه و سایر عبارات توصیفی رو در نام پرونده تصویری خودتون وارد کنید.

همچنین، اگه از چندین کلمه در نام پرونده خودتون استفاده می کنید، مطمئن بشید که از یک خط فاصله بین اونها استفاده میکنید، چون Google این خطوط رو به عنوان یک فاصله میخونه.

 ۲۴. پیوند و لینک های وابسته رو دنبال نکنید

بسیاری از وب سایت ها از لینک های وابسته برای درآمدزایی استفاده می کنند. این پیوندها برای پیگیری کارمزد هنگامی که کالایی، خدماتی یا دوره ای رو پیشنهاد می کنید، استفاده میشوند.

اما استفاده از تعداد زیادی از این پیوندها توسط Google ناخوشایند هست. اگه از پیوند های وابسته زیادی استفاده می کنید، میتونید اونها رو پنهان کنید و در عین حال مطمئن بشید که پیگیری نمیشوند. این کار رو میتونید با استفاده از افزونه ای به نام Pretty Links انجام بدید.

Pretty Links یک افزونه بسیار کاربردی هست که میتونه به شما کمک کنه تا به هر پیوندی که استفاده می کنید یک URL منحصر به فرد و غیر وابسته به شرکت ارائه بدید. به عنوان یک مزیت، این ابزار همچنین دارای ردیابی هست، بنابراین شما میتونید ببینید که چند نفر در واقع روی پیوند های شما کلیک می کنند.

برای نصب این افزونه، به قسمت : | افزونه ها > افزودن | برید و “Pretty Links” رو جستجو کنید.

30 wordpress seo tips part06 04 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

این افزونه رو نصب و فعال کنید، سپس به بخش : Pretty Link › Options در نوار کناری سمت راست برید.

برای اطمینان از عدم پیگیری همه پیوندهای وابسته، مطمئن بشید که Enable No Follow رو در بخش Default Link Options بررسی کنید.

30 wordpress seo tips part06 05 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

با انتخاب گزینه “Add New Link” میتونید پیوند جدیدی ایجاد کنید، URL وابسته خودتون رو وارد کرده و سپس به جای اون پیوند سفارشی ( custom ) ایجاد کنید.

 ۲۵. سایت خودتون رو به گواهی SSL مجهز کنید

HTTPS همچنین یک عامل رتبه بندی هست، بنابراین سایت هایی که امنیت رو ارتقا میدن از مزیت رتبه بندی برخوردار خواهند بود. این به مرورگر شما امکان میده با هر وب سایتی که به اون متصل هستید ارتباط ایمن برقرار کنه و هر داده ارسال شده بین این دو رو رمزگذاری میکنه.

برای تغییر وب سایت وردپرس خودتون به HTTPS مراحل زیر رو دنبال کنید :

  • اطمینان حاصل کنید که هاستینگ فعلی شما از HTTPS و SSL پشتیبانی میکنه.
  • یک گواهی SSL بخرید یا از طریق Let’s Encrypt یک گواهینامه دریافت کنید.
  • گواهی SSL رو روی هاست خودتون نصب کنید.
  • بررسی کنید SSL کار میکنه یا نه.
  • تمام ترافیک HTTP و پیوند های خودتون رو به HTTPS هدایت ( ریدایرکت ) کنید.

۲۶. ایجاد بک لینک با کیفیت بالا

بک لینک هنوز هم یکی از مهمترین عوامل در SEO هست. هرچه سایت شما دارای پیوند های با کیفیت بیشتری باشه، شانس اون برای رتبه بندی هم بیشتر هست. طبق تحقیق انجام شده توسط متیو باربی، صفحه ای که تعداد بک لینک بیشتری داشته باشه، در نتایج جستجو رتبه بالاتری هم خواهد داشت.

خب حال، این یک موضوع در مورد ایجاد بک لینک نیست، چون در اینجا میشه جزئیات همه استراتژی ها رو پوشش داد. با این حال، در اینجا چند روش وجود داره که میتونه به شما در تولید بک لینک با کیفیت برای سایت شما کمک کنه :

اگر حتی بیشتر به دنبال ایجاد بک لینک هستید، منابع زیر رو بررسی کنید :

 ۲۷. سئو حسابرسی ( SEO Audit ) انجام بدید

اگه مطمئن نیستید که سایت وردپرس شما به درستی بهینه شده هست، میتونید حسابرسی SEO انجام بدید. اما، به جای اینکه خودتون هر مرحله رو طی کنید، میتونید وب سایت رو از طریق یک ابزار حسابرسی SEO اجرا کنید. این ابزارها سایت شما رو از طریق یک سری بررسی ها اجرا میکنند و گزارشی به شما میدن که به شما میگه چه کاری رو درست انجام میدید و نکاتی درباره SEO که میتونید بهبود بدید.

SEO Site Checkup ابزاری رایگان هست که بیش از ۵۰ عامل مختلف رتبه بندی در سایت رو تجزیه و تحلیل کرده و از عملکرد سایت شما مطلع میشه. شما همچنین میتونید از ابزار Varvy SEO استفاده کنید، که میتونه سایت وردپرس شما رو با دستورالعمل های گوگل مطابقت بده.

 ۲۸. پروفایل بک لینک خودتون رو کنترل کنید

با نظارت بر پروفایل لینک دهی خودتون، خواهید دید که آیا تلاش های خارج از سایت شما در زمینه SEO بهبود یافته یا خیر. بک لینک ها یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی هست، بنابراین این چیزیه که نیازه مرتباً بررسی کنید.

مشاهده روند صعودی تعداد سایت هایی که به مرور زمان به شما لینک می شوند چیز خوبی هست اما، به یاد داشته باشید که فقط تعداد بک لینک ها مهم نیستند، بلکه کیفیت و ارتباط این پیوندها هم مهم هستند. هرچه سایت های معتبر و مرتبطی به شما لینک دهی کنند بهتر هست.

تعداد زیادی ابزار مختلف برای وب مستر ها وجود داره که به شما در نظارت بر بک لینک ها کمک میکنه. یکی از پر مصرف ترین ها Ahrefs هست. این ابزار به شما جزئیات تجزیه و تحلیل تعداد سایت های لینک دهنده به شما، کیفیت این سایت ها، تعداد دامنه های ارجاع دهنده و موارد دیگه رو ارائه میده. این مورد یک ابزار برتر هست و داده هایی که به دست می آورید بسیار ارزشمند خواهد بود.

اگه به دنبال گزینه ای رایگان هستید، SEO Profiler میتونه مناسب باشه. به سادگی یک حساب کاربری ایجاد کنید و شما میتونید گزارش بک لینک های دقیق رو در سایت و بر اساس هر صفحه دریافت کنید.

 ۲۹. Google رو مجبور به جذب شدن به سایت خودتون کنید

معمولاً وب سایت شما با تعداد دفعاتی که محتوای جدید منتشر می کنید، جستجو میشه. اما یک راه حل وجود داره که محتوای شما رو بلافاصله توسط Google ایندکس میکنه.

کنسول جستجوی Google رو باز کنید، به بخش Crawl برید و روی Fetch as Google کلیک کنید. URL پستی رو که به تازگی منتشر یا به روز کرده اید وارد کنید و روی FETCH کلیک کنید.

30 wordpress seo tips part07 01 - نکات SEO در وردپرس برای افزایش رتبه بندی موتور جستجو

در مرحله بعدی، بر روی Request Indexing کلیک کنید، URL جدید شما توسط Google ایندکس خواهد شد. گاهی اوقات این اتفاق فوری رخ نمیده، اما سرعت اون بسیار سریعتر از انتظار برای جستجوی وب سایت توسط Google هست.

 ۳۰. کلمات کلیدی Long-Tail رو هدف قرار بدید

بسته به جایگاه شما، رتبه بندی در صفحه بالای Google برای کلمات کلیدی اصلی ممکن هست دشوار باشه. بسیاری از اونها در حال حاضر توسط صفحات باسابقه با محتوایی که مدتهاست کاملاً کار میکنن، تسخیر شده اند. نیازی به ذکر نیست که پروفایل بزرگی از بک لینک ها به اونها کمک میکنه.

در چنین مواردی، باید با هدف قرار دادن کلمات کلیدی کوچکتر و در عین حال بسیار خاص، خارج از چارچوب فکر کنید و در نتایج جستجو بالاتر برید. اینها اغلب به عنوان کلمات کلیدی دم بلند – LongTail نامیده می شوند. به عنوان مثال، سعی کنید اونچه رو که یک بازدید کننده بالقوه ممکنه قبل از خرید یک محصول تحقیق کنه، ایجاد کنید.

سپس از ابزارهای وبمستر مثل KWFinder استفاده کنید تا تقریبی از سختی و حجم جستجو رو بدست بیارید. لیستی از گزینه هایی ایجاد کنید که میتونن بیشترین پتانسیل رو داشته باشند و ضمن استفاده از تمام نکات SEO در مورد WordPress ، پست خودتون رو منتشر کنید. این کار یک جریان ثابت از ترافیک هدفمند به سمت وب سایت شما ایجاد میکنه.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا