سئو و بهینه سازی

۱۰ عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت | افزایش سرعت سایت

فاکتور های موثر در عملکرد سایت در سال 2023

در دنیای دیجیتال پر سرعت امروز، سرعت صفحه وب سایت و عملکرد سایت ، عوامل بسیار مهمی هستند که می توانند موفقیت یک وب سایت را ایجاد یا شکست دهند. یک وب سایت کند نه تنها منجر به تجربه کاربری ضعیف می شود، بلکه می تواند تأثیر منفی بر رتبه وب سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. در این مقاله از وبلاگ آذردیتا، نگاهی دقیق‌تر به ۱۰ عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت و بهینه‌سازی صفحه وب‌سایت تأثیر می‌گذارند، خواهیم داشت.

“صفحات وبسایت خود را در همه دستگاه ها سریع کنید” این توصیه Google و سایر موتورهای جستجو است. سرعت صفحه وب سایت یکی از ضروری ترین عناصر سئو داخلی است و اغلب توسط وبلاگ نویسان و توسعه دهندگان وب نادیده گرفته می شود.

بررسی ۱۰ فاکتور موثر در سرعت و عملکرد وبسایت

۱. پینگ سرور خود را کاهش دهید

factors affecting website performance 01 - 10 عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت | افزایش سرعت سایت

اولین عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت کاهش پینگ سرور است.

زمان پاسخگویی سرور یا همان پینگ سرور چیزی جز زمان مورد نیاز سرور میزبان شما برای شروع بارگذاری کد HTML لازم و ساختار آن نیست. گوگل توصیه می کند زمان پاسخگویی سرور شما کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه باشد.

برای اطمینان از اینکه زمان پاسخگویی سرور شما کمتر از میانگین است، به میزبانی وب با کیفیت اما مناسب برای توسعه‌دهندگان نیاز دارید. پلتفرم های میزبانی وب قدرتمند به طور موثر زمان پاسخگویی سرور و سرعت بالای وب سایت را کاهش می دهند.

نحوه کاهش زمان پاسخگویی سرور :

  • اطمینان حاصل کنید که از یک سرویس میزبانی با کارایی بالا استفاده می کنید.
  • روی راه حل های پیشرفته و مفید مدیریت ربات سرمایه گذاری کنید.
  • پایگاه داده خود را بهینه کنید.
  • از پیش واکشی درون خطی یا inline prefetching استفاده کنید.
  • بارگذاری و رندر WebFont را بهینه کنید.
  • خطاهای ۴۰۴ را در وب سایت خود برطرف کنید.
  • همه چیز را به روز نگه دارید.
ما در آذردیتا به شما هاست های باکیفیت و پرسرعت با پایین ترین پینگ ممکن را ارائه خواهیم داد، پس برای خرید هاست باکیفیت کلیک کنید.

۲. درخواست های HTTP را کاهش دهید

هر صفحه وب با استفاده از تعداد زیادی عکس، CSS، جاوا اسکریپت و غیره ساخته می‌شود. یک درخواست HTTP باید برای هر یک از این عناصر ایجاد شود. بنابراین تعداد عناصر بیشتر، درخواست‌های بیشتری ایجاد می‌شود که باعث افزایش تعامل رفت و برگشت از سرور شما و در نتیجه افزایش زمان بارگذاری صفحه شما می‌شود.

تعداد درخواست های HTTP ایجاد شده تا حد زیادی به قالب وب سایت شما و ویجت ها/افزونه هایی که به سایت خود اضافه کرده اید بستگی دارد. قالب ها و پلاگین های دارای کدگذاری ضعیف تعداد درخواست های HTTP را افزایش می دهند و از این رو با کاهش سرعت رندر وب سایت شما بر سرعت وب سایت تأثیر می گذارند.

چگونه درخواست های HTTP کمتری ایجاد کنیم :

  • ویجت‌ها یا افزونه‌هایی را که اضافه کرده‌اید پیدا کنید و آن‌هایی را که استفاده نمی‌شوند یا مورد نیاز نیستند حذف کنید.
  • کوچک کردن و بهینه کردن کد (HTML، CSS، جاوا اسکریپت)
  • فایل های جاوا اسکریپت و CSS استفاده نشده را حذف کنید
  • سرویس بارگذاری تصویر تنبل
  • بارگذاری جاوا اسکریپت را به تعویق بیندازید
  • همیشه همه افزونه ها/ویجت ها را به روز نگه می دارد و کار می کند.
  • اندازه و حجم تصویر را کاهش دهید
  • تصاویر ناخواسته و بلااستفاده را از صفحه حذف کنید زیرا هر کدام باعث درخواست های HTTP می شوند

۳. فشرده سازی را فعال کنید

factors affecting website performance 02 - 10 عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت | افزایش سرعت سایت

اگر وب‌سایت شما پر از «تصویر و گرافیک» باشد، حجم کل صفحه شما بسیار بالا خواهد بود که بسته به سرعت اتصال کاربر ممکن است زمان زیادی برای بارگذاری همه آنها طول بکشد.

برای جلوگیری از این امر، می توانید صفحه وب خود را با استفاده از Gzip فشرده کنید. تقریباً همه مرورگرهای وب امروزی از Gzip پشتیبانی می‌کنند و با آن تعامل می‌کنند و از این رو کاربران می‌توانند به سرعت صفحه وب را فشرده‌شده در قالب GZIP دانلود و مشاهده کنند.

اکثر هاست ها گزینه ای برای فشرده سازی GZIP در اختیار شما قرار می دهند. شما همچنین می توانید از افزونه های وردپرس برای رسیدن به همین هدف استفاده کنید.

۴. کش مرورگر را فعال کنید

کش مرورگر می تواند با ذخیره فایل های وب سایت شما به صورت محلی در دستگاه کاربر به سرعت لود کردن سایت شما کمک کند. هنگامی که کش مرورگر را فعال می کنید، یک کش از صفحه وب شما در مرورگر کاربر ایجاد می شود. بدون فعال کردن کش مرورگر، مرورگر بازدیدکننده باید تعداد بیشتری درخواست HTTP را برای همه عناصر سایت مانند تصاویر، CSS و فایل‌های جاوا اسکریپت ایجاد کند.

اکنون می توانید به راحتی از کش مرورگر استفاده کنید تا هر زمان که کاربر از همان دستگاه از صفحه وب بازدید می کند، به جای دانلود همه عناصر از سرور شما، بیشتر آنها از کش مرورگر ارائه می شوند و در نتیجه تعداد درخواست های HTTP کاهش می یابد. پس نتیجه بهبود زمان بارگذاری صفحه و عملکرد سایت میباشد.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : آموزش پاک کردن کش مرورگر

۵. CSS و Javascript را بهینه کنید

factors affecting website performance 03 - 10 عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت | افزایش سرعت سایت

Minification فرآیند حذف داده های ناخواسته و اضافی از کد منبع HTML شما است. این شامل فضاهای غیر ضروری، شکستگی خط، کامنت ها، کدهای تکراری، کدهای استفاده نشده و غیره از HTML، CSS و همچنین جاوا اسکریپت است.

شما می توانید از افزونه ها برای کوچک کردن HTML، CSS و جاوا اسکریپت خود استفاده کنید.

۶. تحویل CSS را بهینه کنید

همانطور که می دانید CSS برای استایل و چیدمان صفحات وب شما استفاده می شود. می توانید از CSS به صورت درون خطی با قرار دادن آن در کنار HTML استفاده کنید یا می توانید از همان کد خارجی استفاده کنید. بهینه سازی تحویل CSS چیزی نیست جز کاهش مدت زمان مورد نیاز برای واکشی و ارائه فایل های CSS توسط مرورگر کاربر.

استفاده از CSS درون خطی می‌تواند صفحه شما را سریع‌تر بارگذاری کند. با این حال، باید مطمئن شوید که فقط یک قطعه کوچک از کد را به صورت درون خطی وارد کنید. کدهای پیچیده باید به‌عنوان یک برگه خارجی استفاده شوند.

۷. تصاویر را بهینه کنید

یکی دیگر از عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت بهینه سازی تصاویر است.

تصاویر می توانند زمان بارگذاری وب سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. مگر اینکه وبلاگ عکاسی داشته باشید که ممکن است به تصاویر با کیفیت بالا نیاز داشته باشید.

باید از تصاویر با وضوح کمتر استفاده کنید. همچنین می توانید از افزونه ها و ابزارهای خارجی استفاده کنید که به فشرده سازی بدون کم شدن کیفیت تصویر کمک می کنند.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : بهترین روش بهینه سازی تصاویر برای وب سایت

۸. از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید

factors affecting website performance 04 - 10 عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت | افزایش سرعت سایت

شبکه تحویل محتوا (CDN) شبکه ای از سرورها است که محتوا را بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران به آنها تحویل می دهد. استفاده از CDN می تواند به کاهش زمان بارگذاری وب سایت و بهبود سرعت و عملکرد صفحه آن کمک کند.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : CDN چیست شبکه تحویل محتوا content delivery network به زبان ساده

۹. پاسخگویی در تلفن های همراه

با دسترسی بیشتر کاربران به وب سایت ها در دستگاه های تلفن همراه، اطمینان از پاسخگو بودن وب سایت برای تلفن همراه بسیار مهم است. یک وب سایت پاسخگو برای موبایل برای صفحه نمایش های کوچکتر بهینه شده است و می تواند به طور قابل توجهی سرعت صفحه وب سایت و عملکرد آن را در دستگاه های تلفن همراه بهبود بخشد.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : نحوه افزایش بازدید از صفحه و کاهش نرخ پرش در وردپرس

۱۰. تجزیه و تحلیل وب سایت

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت، مانند گوگل آنالیتیکس نیز می توانند بر سرعت و عملکرد صفحه وب سایت تأثیر بگذارند. ضروری است که فقط از ابزارهای تجزیه و تحلیل ضروری استفاده کنید و آنها را به روز نگه دارید تا مطمئن شوید که سرعت وب سایت را کاهش نمی دهند.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : آموزش نصب گوگل آنالیتیکس – Google Analytics در وردپرس

نتیجه گیری

در نتیجه، سرعت صفحه وب سایت و عملکرد، عوامل حیاتی برای موفقیت هر وب سایت هستند. عوامل ذکر شده در بالا می توانند به طور قابل توجهی بر سرعت و عملکرد صفحه وب سایت تأثیر بگذارند و بهینه سازی آنها برای اطمینان از تجربه کاربری خوب ضروری است. با توجه به این عوامل، صاحبان وب سایت می توانند سرعت و عملکرد صفحه وب سایت خود را بهبود بخشند که در نهایت می تواند منجر به افزایش ترافیک، نرخ تبدیل بالاتر و تجربه کاربری بهتر شود.

یکی دیگر از مجموعه آموزش های سئو و بهینه سازی به اتمام رسید. امیدواریم این آموزش به جهت یادگیری ۱۰ عامل موثر بر سرعت و عملکرد صفحات وب سایت برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد؛ اگر شما نیز آموزشی نخصصی درباره فاکتور های موثر در عملکرد سایت در سال ۲۰۲۳ بلدید میتوانید آن را در بخش کامنت ها مطرح کنید تا با نام شما این مقاله بروزرسانی گردد؛ همچنین ممکن است مقاله ۱۹ ایده برای ساخت وب سایت پولساز در سال ۲۰۲۱ نیز برای شما کاربردی و مفید باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا