آموزشسیستم مدیریت محتوامیزبانی وب

CDN چیست شبکه تحویل محتوا content delivery network به زبان ساده

بررسی معنی و مفهوم CDN به زبانی کاملا ساده برای مبتدیان

شاید برای شما هم سوال شده باشد که واقعا CDN چیست؟ شبکه تحویل محتوا یا CDN ، شبکه ای از سرورها در مکان های مختلف جغرافیایی است که با هم کار می کنند تا محتوا را از طریق سرویس دهی از مکانی نزدیکتر به بازدید کننده بارگیری کنند در اینجا و در این مقاله از وبلاگ آذردیتا توضیح خواهیم داد که معنی همه اینها چیست و CDN چه کاری می تواند برای شما و بهبود سئو شما انجام دهد؛ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

CDN چه کاری انجام می دهد ؟

CDN محتوای ایستا را مخفی می کند. محتوای استاتیک فایل هایی مانند HTML ، CSS ، JavaScript و فایل های تصویری است که برای هر کاربر ثابت باقی می مانند. این پرونده ها لازم نیست بر اساس مجموعه ای از قوانین به صورت پویا تولید شوند. فایلهای استاتیک فقط در آنجا قرار دارند و همه از اینها استفاده می کنند. با در دسترس قرار دادن این پرونده های ثابت در CDN با سرور های زیاد در سراسر جهان، می توانید آنها را خیلی سریع به بازدیدکنندگان خود برسانید.

این را تصور کنید که شما سایت خود را در یک سرور در سانفرانسیسکو ، کالیفرنیا میزبانی کرده اید. ما از شما می شنویم که می پرسید : “اما من یک میزبان وب دارم ، چرا به CDN نیاز دارم؟” خب، هر زمان سایت خود را از حوالی سانفرانسیسکو بارگیری کنید، سریع بارگیری می شود. زیرا از نظر جسمی نزدیک هستید، اما آیا فکر می کنید شخصی از بمبئی، هند اگر بخواهد از سایت شما بازدید کند، همین تجربه را خواهد داشت؟ احتمالا نه. چرا؟ یکی از دلایل آن تأخیر در انتقال از سرور هاستینگ شما به بمبئی میباشد.

هرچه فاصله بین یک سرور و سرویس گیرنده بیشتر باشد؛ یعنی مرورگر شما، زمان تأخیر بیشتر خواهد بود. تأخیر، زمانی است که سرور می تواند به درخواست شما پاسخ دهد. در شرایط غیربهینه، تأخیر بدتر خواهد شد. برای انتقال سایت خود به بازدید کننده خود، می توانید از یک شبکه تحویل محتوا یا CDN استفاده کنید. نتیجه آن چه میشود؟ تأخیر کمتر و بارگیری سریعتر سایت برای آن فرد؛ اما CDN می تواند کارهای بیشتری انجام دهد و ما تا انتهای این مقاله کاملا به آن میپردازیم.

what is cdn 01 - CDN چیست شبکه تحویل محتوا content delivery network به زبان ساده
چپ : یک وضعیت معمول بدون CDN که هر بازدید کننده، هرچقدر هم که باشد از همان سرور درخواست می کند. راست : با CDN ، هر کاربر سایت مشابهی را از مکانی در نزدیکی خود درخواست می کند.

مزایای استفاده از CDN چیست ؟

در این قسمت از مقاله CDN چیست ، قرار است به مزایای استفاده از CDN بپردازیم.

نقش مهمی در بهبود کارایی و سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها دارد. برخی از عوامل کلیدی که تاثیر بسزایی در کارایی CDN دارند عبارتند از:

  1. موقعیت فیزیکی سرورها (PoP – Points of Presence):
    • مهمترین عامل در کارایی CDN، موقعیت فیزیکی سرورهای CDN است. جایگاه استراتژیک واقعی سرورهای CDN نزدیک به کاربران نهایی را فراهم می‌کند و زمان لازم برای انتقال داده‌ها را کاهش می‌دهد.
  2. پوشش جهانی:
    • CDN با برخورداری از یک توزیع جهانی از سرورها، توانسته است بر پوشش جغرافیایی وسیعی از جهان ایجاد کند. این کار موجب می‌شود که محتوا به سرعت به کاربران در مناطق مختلف جهان ارائه شود.
  3. توانایی ذخیره‌سازی محتوا (Caching):
    • CDN از مکانیزم‌های حافظه نهان‌سازی برای ذخیره سریع محتوا در سرورهای خود استفاده می‌کند. این امکان می‌دهد تا درخواست‌های تکراری به سرعت پاسخ داده شوند و بارگذاری صفحات بهینه شود.
  4. توانمندی Load Balancing:
    • CDN ها از تکنیک‌های توزیع بار (Load Balancing) برای توزیع بهینه درخواست‌ها به سرورهای مختلف استفاده می‌کنند. این کار به جلوگیری از فشار زیاد بر روی یک سرور و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.
  5. فشار محتوا (Content Compression):
    • CDN ها معمولاً از تکنیک‌های فشرده‌سازی محتوا برای کاهش حجم داده‌های انتقالی استفاده می‌کنند. این عمل باعث کاهش زمان لازم برای بارگذاری محتوا می‌شود.
  6. توانایی اطلاعاتی (Anycast vs. Unicast):
    • استفاده از تکنولوژی AnyCast که به سرورها امکان فراهم کردن یک آدرس IP به صورت همزمان از نقاط مختلف جهان را می‌دهد، می‌تواند به بهبود کارایی و سرعت ارتباطات کمک کند.
  7. امنیت و SSL/TLS Offloading:
    • افزایش امنیت ترافیک با ارائه امکانات مانند SSL/TLS Offloading که SSL/TLS را بر روی سرورهای CDN انجام می‌دهد و بار اضافی از سرور اصلی کاسته می‌شود.
  8. تجربه کاربری:
    • تاثیر بر کارایی و تجربه کاربری نهایی، تا حد زیادی به سرعت بارگذاری محتوا و پاسخدهی سریع درخواست‌ها برمی‌گردد.

استفاده از یک CDN باعث بهبود کارایی و ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران می‌شود، خصوصاً در دنیایی که سرعت و دسترسی به سرعت بیش از پیش اهمیت دارد.

CDN سرعت سایت شما را افزایش می دهد

برای اکثر افراد، سرعت قابل قبول CDN نقطه اصلی تمرکز آنها خواهد بود. ما قبلاً در مورد آن اولین دلیل صحبت کرده ایم. همه افراد می خواهند یک سایت سریع داشته باشند و دارندگان سایت تمام تلاش خود را می کنند تا سایت های خود هرچه سریعتر برای کاربران بالا بیاید. یک سایت سریع یک تجربه عالی را برای همه فراهم می کند. به علاوه، گوگل سایت های سریع را دوست دارد! پس تاثیر مستقیمی در بالا آمدن سایت شما در گوگل دارد.

CDN هزینه های پهنای باند را کاهش می دهد

دلایل دیگر ممکن است کمتر واضح باشد. CDN به شما کمک می کند تا هزینه های پهنای باند خود را کاهش دهید زیرا محتوای ثابت را برای کاربران و نه سرورهای شما ارائه می دهد. این می تواند تأثیر شدیدی بر هزینه های شما برای میزبانی وب بگذارد. غالباً، اگر میزان ترافیک از حد تعیین شده توسط برنامه میزبانی شما بیشتر شود، باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

CDN می تواند یک لایه امنیتی به سایت شما اضافه کند

افزودن CDN در مقابل سایت شما راهی عالی برای بهبود امنیت است. ارائه دهنده CDN انواع ابزارهایی را دارد که به آن در این زمینه کمک می کند. به عنوان مثال می تواند به عنوان نوعی فایروال برای محافظت از سایت شما در برابر خراب شدن در هنگام حمله به اصطلاح Distribution Denial of Service (DDoS) باشد. این به شما کمک می کند تا در برابر رایج ترین تهدیدات موجود محافظت کنید. حتی تنظیمات خاصی نیز برای جلوگیری از ورود هکرها در سایت های وردپرسی شما وجود دارد.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : جلوگیری از حمله های دیداس – ddos در وردپرس

CDN در دسترس بودن و زمان کار را بهبود می بخشد

با میزبانی بخشی از محتوای وب سایت شما، CDN می تواند به شما در افزایش زمان و در دسترس بودن سایت کمک کند. همچنین، بسیاری از ارائه دهندگان CDN از ترفندهایی برای اطمینان از خرابی سایت شما، استفاده می کنند. به عنوان مثال توازن بار می تواند به سایت شما کمک کند تا آنلاین بماند.

آیا استفاده از CDN تاثیری در سئو دارد ؟

اگر CDN را فعال کنید، سئو سایت شما آسیب نخواهد دید. حتی ممکن است کمی به رتبه بندی شما کمک کند زیرا ممکن است سرعت سایت شما افزایش چشمگیری داشته باشد. علاوه بر این، با نصب CDN می توانید از فن آوری پیشرفته ای مانند مجبور کردن اتصال امن HTTPS و استفاده از پروتکل جدید HTTP/2 برای بهبود سرعت و زمان کار سایت خود استفاده کنید. به طور کلی، اگر سایت شما عالی، سریع و ایمن باشد کاربران زیادی به سایت شما جذب خواهند شد. با این حال، باید مراقب باشید که آن را به درستی پیاده سازی کنید. بیشتر ارائه دهندگان دستورالعمل های خاصی برای راه اندازی CDN بدون آسیب رساندن به سئو دارند.

از کدام CDN استفاده کنیم ؟

مطمئنا تا به اینجای کار با مفهوم شبکه تحویل محتوا آشنا شدید و متوجه شدید CDN چیست. حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که خب، از کدام CDN استفاده کنیم؟

شما باید سعی کنید یک ارائه دهنده ای را پیدا کنید که بهترین ترکیب عملکرد، ویژگی ها و قیمت را برای شرایط خاص شما ارائه دهد. ما از Cloudflare در آذردیتا استفاده می کنیم، اما شما همچنین می توانید سایر ارائه دهندگان معروف CDN مانند Sucuri ، MaxCDN ، Microsoft Azure یا Amazon CloudFront را نیز در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

CDN چیست ؟ CDN ابزاری عالی برای بهبود سرعت بارگذاری سایت شما است. نه تنها این، بلکه همچنین یک لایه امنیتی به سایت شما اضافه می کند و زمان و قابلیت اطمینان را بهبود می بخشد. اگر هنوز از CDN استفاده نمی کنید، ممکن از بقیه رقبای خود بسیار عقبتر باشید. تقریباً هر سایتی می تواند از CDN بهره مند شود، بنابراین حتما بررسی کنید که ممکن است به سایت شما کمک کند یا خیر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا