سئو و بهینه سازی

۵ راهکار کلیدی برای کاهش نرخ پرش ( bounce rate) سایت

کاهش نرخ پرش سایت مهم ترین عامل در سئوی سایت است که باید به آن توجه ویژه ای کنید. شما هر چند هم محصولات و خدمات درجه یکی را به مشتری ارائه بدهید ولی نرخ پرش سایت شما بالا باشد قطعاً بعد از گذشت چند وقت با مشکلات متعددی روبرو می شوید و ممکن است کسب و کار شما به کل از رونق بیفتد. در این مقاله کوتاه قصد داریم چند راهکار مهم و کلیدی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آنها نرخ پرش Bounce rate وبسایت خود را به حداقل برسانید. اما قبل از هرچیزی اگر تا به حال عبارت نرخ پرش سایت یا bounce rate  به گوشتان نخورده یا در جایی ندیده اید به مطلب زیر دقت کنید.

نرخ پرش bounce rate  به زبان ساده

هرگاه کاربری وارد صفحه ای از سایت شما شود و بدون بازدید از صفحه ها و لینک های دیگر، از آن صفحه خارج شود « پرش » اتفاق می افتد. نرخ پرش یا بانس ریت یک عدد درصدی از درصد کاربران پرش شده نسبت به کل کاربران است. به عنوان مثال اگر نرخ پرش یک سایت ۶۰ درصد باشد یعنی ۶۰ درصد از کاربران سایت صفحه ی دیگری از سایت شما را بازدید نمی کنند. از اینرو هرچقدر نرخ پرش سایت شما کمتر باشد بدان معنی است که کاربران وبسایت شما را بیشتر پسندیده اند و این امر برای گوگل امتیاز محسوب می شود.

به طور کلی نمی توان برای نرخ پرش درصدی را به عنوان درصد مطلوب و استاندارد مشخص کرد و اینکه نرخ پرش هر سایت نسبت به سایت دیگر متفاوت است اما درصدی که به طور میانگین و تقریبی می توان به عنوان درصد مطلوب نرخ پرش بیان کرد معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می باشد.

راهکارهای کلیدی برای کاهش نرخ پرش سایت

حال که به عملکرد نرخ پرش در سایت پی برده اید و می دانید چقدر می تواند در سئوی سایت شما تاثیر گذار باشد و چقدر می تواند کسب و کار اینترنتی شما را تغییر دهد باید بدانید چه عواملی می تواند نرخ پرش سایت شما را کاهش می دهد، باید بدانید چه کاری می توانید بکنید که بازدید کننده در سایت شما بیشتر بماند و در اولین فرصت صفحات سایت شما را نبندد. در زیر به چند عامل مهم و کلیدی که می توانند نرخ پرش سایت شما را کاهش دهند اشاره کردیم:

۱ – افزایش سرعت سایت

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش نرخ پرش سایت کاهش سرعت سایت است. هرچقدر سرعت سایت شما کند باشد قطعا نرخ پرش سایت شما افزایش می یابد و این می تواند تاثیر مخربی در رتبه بندی گوگل وبسایت شما شود. در دنیای کنونی در صورتی که وبسایت شما دیر باز بشود یا به اصطلاح با تاخیر لود شود برابر است با از دست دان خیل عظیمی از بازدیدکنندگان و مشتریان واقعی؛ طبق یک تحقیق توسط StrangeLoop، یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری صفحه می‌تواند باعث کاهش ۷ درصد از آمار فروش، ۱۱ درصد از بازدید صفحات و ۱۶ درصد از رضایت مشتری شود. بنابراین درصورتی که به فکر افزایش بازدید و رضایت کاربران هستید، باید هر میلی‌ثانیه در سرعت بارگذاری وب‌سایت برایتان اهمیت داشته باشد.

برخی از عوامل تاثیر گذار بر سرعت سایت

  • بهینه کردن تصاویر صفحات یا کاهش حجم تصاویر
  • کاهش تعداد ریدایرکت ها
  • کاهش تعداد خطاهای ۴۰۴
  • استفاده از قالب های مناسب
  • استفاده از ارائه دهنده شرکت هاستیگ خوب
  • فشرده سازی فایل های Js و CSS

۲- بهبود تجربه کاربری UX

یوزر اکسپرینس یا همان تجربه کاربری UX یکی از روش ها و شیوه های کاهش نرخ پرش Bounce rate‌سایت است. در صورتی که صفحه وبی از صفحات سایت شما تجربه کاربری UX‌ قابل توجهی را ارئه نکند بدون شک نمی تواند انتظارات و توقعات یک کاربر را به طور مفید برآورد کند و همین امر باعث افزایش نرخ پرش سایت می شود. در زی  چند عامل  را که می تواند به بهبود تجربه کاربری UX سایت شما منجر شود  معرفی کردیم.

برخی از عوامل تاثیر گذار در بهبود تجربه کاربری UX وبسایت

  • استفاده از تصاویر با کیفیت
  • آسان کردن یافتن محصولات و خدمات
  • طرح بندی صفحات محصولات و خدمات
  • استفاده کنترل شده رنگ ها در سایت
  • خوانا بودن متون درج شده در وبسایت

۳ –  استفاده از ویدیو و تصاویر

در صورتی که در وبسایت خود لزوما از ویدیو برای برخی از اهداف استفاده می کنید حتما باید ویدیو هایی که برای وبسایت خود تولید می کنید کیفیت لازم را داشته باشند زیرا با گذشت زمان مخاطبان تمایل بیشتری برای دیدن ویدیو دارند. بنابراین درصورتی که ویدیو صفحات وبسایت شما کیفیت مطلوبی داشته باشند قطعا نزد مخاطب جذاب و گیرا هستند و کاربر دلیلی برای بستن صفحه مورد نظر نمی بیند و از این نظر نرخ پرش سایت شما کاهش می یابد.

۴- خوانایی متون مقالات و سایر قسمت های سایت

در صورتی که در وبسایت خود مقالات آموزشی یا از  توضیح محصولات و خدمات استفاده می کنید حتما باید متون و  نوشته های درج شده در وبسایت شما از لحاظ داشتن خوانایی و فونت قابل خوانا در شرایط مطلوبی باشند تا خواننده هنگام خواندن متن دچار مشکل نشود و صفحه شما را نبندد.

عوامل تاثیر گذار بر خوانایی متون

  • از جملات و عبارات ساده و کوتاه استفاده کنید
  • برای خواندن راحت تر متون از علایم نگارشی به موقع استفاده کنید
  • متن شما عاری از هرگونه غلط املایی باشد
  • تیترهای جذاب و قابل فهم بنویسید
  • متن شما از لحاظ نگارشی ساختاری صحیح داشته باشد
  • در استفاده از تگ های داخل متن دقت کنید؛ بیش از حد از تگ در متن خود استفاده نکنید
  • برای اینکه مخاطب متن شما را بخواند از پاراگراف های طولانی استفاده نکنید

۵ – طراحی رسپانسیو یا واکنش گرا

این روزها به دلیل وجود گوشی های هوشمند بیشتر مردم برای سرچ و جستجوی مطالب از گوشی های هوشمند خود استفاده می کنند. در صورتی که وبسایتی رسپانسیو نشده باشد و صفحات آن برای استفاده در گوشی های هوشمند و تبلت و .. طراح نشده باشد نرخ پرش آن وبسایت به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می کند. بنابراین به رابط کاربری و تجربه کاربری در حالت موبایل اهمیت زیادی قائل شوید.

جمع بندی

یکی از عوامل مخربی که می تواند سئوی سایت شما را تحت تاثیر قرار بدهد افزایش نرخ پرش سایت یا همان Bounce rate است. هرچقدر نرخ پرش سایت شما بیشتر  باشد رتبه بندی گوگل شما کم می شود و در نتیجه فروش شما کاهش پیدا می کند . در این مقاله ۵ عامل تاثیر گذار که می توانند باعث کاهش نرخ پرش سایت شوند را به شما معرفی کردیم. در صورتی که شما نیز روش دیگری برای کاهش نرخ پرش سایت می شناسید به ما معرفی کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا