سئو و بهینه سازی

چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

اگر شما وبسایتی داشته باشید بدون شک برای ارتقای و جذب بازدیدکننده در آن زحمات و تلاش های زیادی را انجام داده اید. اما اگر درون وبسایت شما لینک هایی وجود داشته باشند که کار نکنند قطع به یقین تلاش های شما به هدر می رود. لینک های خراب به دو روش می توانند به وبسایت شما آسیب وارد بر سانند:

  • لینک های خراب برای کاربر تجربه بدی می شوند – هنگامی که کاربران بروی لینک ها کلیک می کنند و به خطای ۴۰۴ بر می خورند دلزده می شوند و ممکن است دیگر به وبسایت شما مراجعه نکنند.
  • لینک های خراب همه زحماتی که برای سئوی وبسایتتان کشیده اید را به هدر می دهند – لینک های شکسته و خراب جریان لینک های ارزشمند link equity در کل وبسایت شما را با محدودیت مواجه می کند که این به نوبه خود بر رتبه بندی وبسایت شما در گوگل تاثیر نامطلوبی می گذارد.

بنابراین برای دوری کردن از این مشکلات باید هر چند وقت یکبار لینک های معیوب و خراب کل وبسایت خود را بررسی کنید. اگر نمی دانید چگونه باید این کار را انجام دهید اصلا نگران نباشید. قبلا ما تمامی مراحل پیدا کردن و اصلاح لینک های خراب وبسایت را برای رفع این مشکل آماده کردیم. در این مطلب ما به شما یک به یک مراحل دقیق پیدا کردن لینک های خراب و معیوب وبسایت و نحوه اصلاح آنها را به شما آموزش می دهیم. اگر وبسایت شما دارای لینک های خراب است که عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول : پیدا کردن لینک های شکسته

ابزارهای متعددی وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آنها لینک های خراب را شناسایی کنید. بسیاری از این ابزارها رایگان هستند. ابزارهایی که می توانید لینک های خراب را با آنها شناسایی کنید شامل:

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین و موثرترین ابزارهای رایگان برای رصد و بررسی عملکرد وبسایت است و همچنین با این ابزار به راحتی می توانید لینک های شکسته وبسایت را پیدا کنید. در قدم اول طبق شکل زیر وارد اکانت گوگل آنالتیک خود شوید و بر Behavior کلیک کنید سپس گزینه Site Content  را باز کنید و از زیر منو باز شده گزینه All pages را انتخاب نمایید.

how to find broken links using google analytics behavior site content all pages - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

حتما دوره ارزیابی را برای مدت زمانی که می خواهید این مشکل را برطرف کنید تنظیم کنید. در صورتی که به صورت ماهانه لینک های خراب را بررسی می کنید از آخرین باری که وبسایت خود را از لحاظ لینک های خراب بررسی کردید آن را به صورت ماهانه تنظیم کنیدو در این تست آزمایشی ما دوره بررسی را بین ۱ ژولای تا ۳۱ ژولای تنظیم کردیم.

how to find broken links using google analytics behavior site content all pages date range - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

حال به پایین موس را اسکرول کنید، می توانید آپشن ها را مشاهده کنید. به صورت پیش فرض این قسمت بر روی گزینه Page قرار دارد که در این مرحله شما باید گزینه Page Title را انتخاب کنید.

how to find broken links in google analytics page title - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

در این قسمت می توانید یک فیلتر Page Title ایجاد کنید. طبق تصویر زیر برروی advanced کلیک کنید.

how to find broken links in google analytics page title advanced filter - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

وقتی وارد قسمت advanced شدید به این ترتیب مطابق تصویر زیر

   عنوان خطای ۴۰۴ در وبسایتتانInclude >Page Title>Containing>” پیش بروید در قسمت باکس خالی دقیقا همانطور که برای وبسایتتان خطای ۴۰۴ را تعریف کرده اید را تایپ کنید. انواع نمایش خطای ۴۰۴ در هر وبسایتی متفاوت است به عنوان مثال شاید با هر کدام از خطاهای ۴۰۴ زیر در وبسایتی مواجه شوید :

  • Error 404
  • Not found 404
  • HTTP 404 Not Found
  • ۴۰۴ Page Not Found

how to find broken links with google analytics filter page title containing - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

سپس بر روی Apply کلیک کنید. اکنون تمامی صفحات ۴۰۴ که در وبسایت شما با هر عنوانی از خطای ۴۰۴ تعریف شده اند نمایش داده می شوند. شما می توانید مدت زمان جستجو را بیش از یک ماه تغییر بدهید و خطاهای بیشتری را مشاهده کنید.

how to find broken links with google analytics 404 page title filtered - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

بر روی عنوان صفحه حاوی خطای ۴۰۴ کلیک کنید. اکنون می توانید همه لیمک های خراب وبسایت خود را مشاهد کنید.

در نمایش کل شما می توانید لیست همه خطاهای ۴۰۴ وبسایت خود را مشاهده کنید.

how to find broken links with google analytics filter for 404 page results - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

به این صورت شما گزارش صفحاتی را مشاهده می‌کنید که توسط بازدیدکننده‌های واقعی انجام شده و به ارور ۴۰۴ منجر شده‌اند. تمامی انواع لینک های خراب و ناموجود موجب ایجاد خطای ۴۰۴ در وبسایت می شوند و گوگل آنالیتیکس قابلیتی را ارئه می دهد که با استفاده از آن زمانی که در وبسایت شما لینک های شکسته و معیوبی مشاهده گردید گزارش آن را طی یک ایمیل به شما بفرستد. به خاطر داشته باشید ریدایرکت کردن و اصلاح لینک های خراب یک پروسه مداوم است و شما دائما باید به این موضوع رسیدگی کنید. حداقل ماهی یکبار برای بهبود وبسایت خود این کار را انجام دهید.

زنو Xenu

یکی دیگر از ابزارهای رایگان که برای پیدا کردن لینک های شکسته پیشنهاد می کنیم ابزار Xenu Link Sleuth است. بعد از اینکه نرم افزار Xenu را نصب کردید آن را باز کنید. از بالا File –Check URl  را انتخاب کنید و دامنه وبسایت خود را وارد کنید.  سپس آدرس URL صفحه خود را وارد کردید کمی منتظر بمانید تا همه لینک‌ها بررسی شوند و با کلیک بر Yes درخواست خود را برای دریافت گزارش‌های ارسال کنید.

find broken links software - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

مرحله دوم: تهیه گزارش Report و پیگیری تغییرات

بعد از اینکه لینک های شکسته و خراب خود را شناسای کردید اکنون باید برای پیگیری فرآیندهای ریدایرکت لینک یک صفحه اسلاید در اکسل ایجاد کنید. نام این صفحه را « گزارش ریدایرکت لینک خراب » بگذارید. در ابزار گوگل آنالیتیکس شما به راحتی می توانید با کلیک بر Export – CSV  در بالای صفحه و دانلود آن از لینک های خراب و شکسته وبسایتتان خروجی بگیرید. همچنین می توانید در نرم افزار Xeun  با کلیک بر روی File  و سپس Export  to Tab Separated یک خروجی از لینک های شکسته تهیه کنید.

broken links error report - چگونه لینک های شکسته را در وبسایت شناسایی و اصلاح کنیم؟

مرحله سوم : آنالیز داده ها و اصلاح لینک های شکسته

لینک‌های که ابزارهای مختلف به عنوان لینک های شکسته معرفی می‌کنند ممکن است در بعضی موارد ناشی از باگ‌ها و خطاهایی خود سایت باشند و پیش از اینکه این لینک‌ها را اصلاح کنید توصیه می شود هر لینک را به صورت جداگانه بررسی کنید و دلایل ایجاد لینک شکسته را بررسی کنید تا دوباره چنین مشکلاتی ایجاد نشود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا