کسب و کار

رابط کاربری UI چیست؟ | چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟

UI یا فرانت اند سایت چقدر اهمیت دارد؟ رابطه کاربری ساده برابر با جذب مشتری بیشتر

تا چند سال پیش اگر درباره رابط کاربری UI از کسی پرسیده می‌شد با چشمان بهت زده به شما نگاه می‌کرد. اکنون به لطف گسترش اینترنت و شبکه جهانی اطلاعات و دیجیتالی شدن زندگی مردم، رفته رفته این عبارت به گوش خیلی ها آشنا به نظر می‌رسد.  رابط کاربری UI در طی این ده سال گذشته رشد و پیشرفت شگفت انگیزی داشته و در یکی از خلاق‌ترین و هیجان انگیزترین عرصه‌های تکنولوژی شکوفا شده است.

رابط کاربری UI یا طراحی رابط کاربری UI مخفف دو کلمه User Interface که به رابط کاربری در فارسی معنا می‌شود. رابط در اینجا به محلی که انسان و کامپیوتر باهم کنش متقابل دارند اشاره می‌کند. بنابراین هنگامی که یک رابط همراه با کاربر در ذهن طراحی شده باشد هم مشتری و هم کسب‌وکار همزمان با هم به سود می‌رسند. در ادامه این مقاله ضمن تعریف دقیق طراحی رابط کاربری به تاثیر آن بر محیط کسب ‌وکار دیجیتالی نیز اشاره خواهیم کرد. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی رابط کاربری UI design چیست؟

قبل از اینکه به تعریف این عبارت بپردازیم بگذارید با یک مثال قدری تعریف آن را برای شما روشن‌تر کنیم. فرض کنید شما به عنوان راهنمای تور گردشگری یک خانواده انتخاب شده‌اید و شما در مقام این کار موظف هستید که به عنوان راهنمای گردشگری این خانوده تجربه‌ای شگفت‌انگیز و لذت بخش برای آن‌ها به همراه بیاورید. درواقع اکنون تمام لذت و تجربه شیرین این خانواده در دست شما قرار دارد. بنابراین هر آنچه را که از راهنمای تور گردشگری در چنته دارید باید رو کنید تا این خانواده تجربه‌ای کم نظیر از این تور گردشگری داشته باشند.

643 6436622 android app development vector ui ux hd png 300x258 - رابط کاربری UI چیست؟ | چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟

طراحی رابط کابری یک وبسایت نیز چنین وظیفه‌ای دارد. طراحی رابط کاربری بر استایل و طراحی زیباشناسی همه عناصر بصری تمرکز دارد. هر عامل بصری که یک کاربر با آن در کنش و تعامل متقابل است برای بهبود و ارتقای قابلیت استفاده یک رابط باید به طور استراتژیک طراحی شود. از اینرو طراحی رابط کاربری در جذب و جلب و هدایت کاربر به وبسایت نقش کلیدی دارد و چناچه طراحی رابط کاربری UI یک سایت به درستی بروی سایت اجرا گردد کاربران به راحتی با سایت تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند و مخاطب بیشتری جذب سایت شما می‌شود.

 پیرو مثال فوق طراحان رابط کاربری نیز مانند یک راهنمای تور گردشگری عمل می‌کنند. باتوجه به مسئولیتی که دارند باید از لحاظ بصری راهنمای جذب یک کاربر در سایت باشند. به طور کلی هر عامل بصری که موجب تعامل یک کابر با آن می‌شود به طراحی رابط کاربری ارتباط دارد. این عوامل می‌توانند از دکمه‌هایی که کاربر بر آنها کلیک می‌کند باشند یا متن مقالات و تصاویر و آیکن‌ها و طرح‌بندی Layout موجود در سایت. همه این‌ها اگر به خوبی طراحی و توسعه داده شوند می‌توانند بروی کسب‌وکار دیجیتالی شما نیز تاثیر به سزایی داشته باشند.

معمولا اگر طراحی رابط کاربری یک سایت خوب باشد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما‌‌ اگر سایتی طراحی رابط کاربری‌اش خیلی ضعیف و گیرا نباشد فوراً به چشم کابر می‌آید. طراحی خوب سایت می‌تواند ارتباط بین یک کاربر و یک رابط را برقرار کند.

تاثیر طراحی رابط کاربری UI یا فرانت اند بر فضای کسب و کار

کسی منکر تاثیر رابط کاربری UI بر کسب و کارهای اینترنتی نیست. اگر شما بتوانید با UI خوبی که طراحی می‌کنید بتوانید در ذهن یک کابر تاثیر شگفت انگیزی ایجاد کنید به همان نسبت نیز مخاطبان جذب سایت تجاری شما می‌شوند و کارتان رونق می‌گیرد.  برای اینکه کسب و کارتان رونق بگیرد و مخاطب بیشتری جذب سایت شما شود این ۳ قانون مهم را سرلوحه طراحی UI سایت خود قرار دهید.

شفافیت و  وضوح سایت

یکی از ضروری‌ترین بخش‌های طراحی خوب سایت پیش‌بینی درباره نیازهای کابران است. هنگامی که کاربر به سایت شما مراجعه می‌کند و درون آن می‌گردد باید احساس راحتی داشته باشد. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کاربر وارد سایت شود و در آن احساس سردرگمی و گیجی کند. بین کلیدهای سایت بماند و نتواند صفحه‌ای که باز کرده را برگردد. بنابراین هنگام طراحی UI سایت خود به شفافیت و واضح بودن سایت خود دقت کنید. به هیچ عنوان نباید کابر در سایت شما سردرگم شود. سایت خود را زیاد شلوغ نکنید. سایت شما باید به گونه‌ای باشد که وقتی کابر وارد آن شد بروی آن تسلط داشته باشد.

توجه به ترتیبات بصری

هر طرحی قصد ارتباط با نوعی پیغام یا ایده را دارد. طراح سایت بخاطر مسئولیتی که دارد باید توجه کاربر را به سمت مطالب مهم‌تر جلب کند. در اینجا ترتیبات بصری که از اصول کلیدی طراحی UI  خوب به شما می‌رود به نحوه چینش و ترتیب‌بندی المان‌های سایت برای جذب مخاطب به مطالب پر اهمیت‌تر اشاره دارد. یعنی اینکه طراح باتوجه به امکاناتی که در اختیار دارد المان‌های بصری را به گونه‌ای بیاراید تا مخاطب جذب سایت شود. عوامل مختلفی در چگونگی دریافت مطالب به وسیله کاربر وجود دارد. از لحاظ توپوگرافی خوانایی و شفافیت در یک متن در اولویت است. اما، اندازه واقعی متن اهمیت بیشتری دارد. یک طراح سایت خوب می‌داند که رعایت اندازه در سایز متن بر خوانایی و اهمیت پیدا کردن آن نیز بستگی دارد و کابر تمایل بیشتری پیدا می‌کند که با محتوا درگیر شود.

ux 1 300x200 - رابط کاربری UI چیست؟ | چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟

این مفهوم را می توان در شکل‌ها و تصاویر نیز به کار برد. اگر رابط کاربری UI یا فرانت اند شما دارای یک دکمه فراخوان عمل ( Call to Action) مثل « همین الان ثبت نام کن» یا « الان خرید کن» باشد. شما از لحاظ ترتیب‌بندی بصری خوب عمل کرده‌اید و یکی دیگر از طراحی‌ UI  خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. کسب و کارهای دیجیتالی برای ارتباط مؤثر با کاربران و هدایت آنها از طریق خرید، به ترتیب‌بندی بصری تکیه می کنند و از این طریق باعث جذب سرنخ Lead به سایت شما می‌شوند.

طراحی هدفمند

طراحی خوب UI کابر را در یک مسیر درست هد ایت می‌کند. چه سایت شما فروشگاه آنلاین باشد چه پرداخت قبض و یا هرچیزدیگری رابط‌ها  Interface باید با نیازهای کاربر همخوانی داشته باشد. طراح باید سعی کند رابط‌هایی را ایجاد نماید که از لحاظ زیبایی ظاهری با هم هماهنگی  داشته باشند و این رابط‌ها به صورت هدفمند ایجاد شوند. گاهی طرحان می‌پرسند این طرح چطور باعث بهبود کلیت سایت می‌شود؟

در ایجاد یک رابط هدفمند طرح Ui  بر نقش طراح تجربه کاربر Ux هم تاثیر می‌گذارد. طراح تجربه کاربر تلاش می‌کند تجربه کاربر از یک سایت و محصولات و خدمات آن را بهبود و ارتقا بدهد. قبل از اینکه یک طرح خوب رابط کاربری ایجاد نمایید به این فکر کنید که اکنون این رابط چه کاربردی می‌تواند برای سایت من داشته باشد. هنگامی که یک رابط با هدف طراحی شود بکارگیری آن برای کابران راحت‌تر می‌شود. بنابراین قبل از ایجاد یک رابط به کاکرد و استفاده‌ای که برای مشتری می‌تواند داشته باشد فکر کنید.

جمع بندی

اگر Ui یا فرانت اند سایت شما خوب باشد باید برای بهترشدن آن نیز تلاش کنید. اگر سایت شما به منظور جذب مشتری طراحی شده است باید در طراحی رابط کاربری آن وقت بگذارید. هرچقدر طراحی ظاهری سایت شما زیباتر و یکنواخت و ساده باشد مشتری بیشتری وارد سایت شما می‌شود و بیشتر از قبل متوجه تاثیر Ui  بر فضای کسب و کارتان می‌شوید. به سه اصل بالا در طراحی سایت خود توجه کنید و با عمل به این سه اصل کسب و کار اینترنتی شما نسبت به قبل رونق بیشتری می‌گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا