سئو و بهینه سازی

SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

همه چیز درباره SERP

SERP مخفف کلمه Search Engine Results Page است و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو می باشد، در واقع همان صفحه ای که پس از تایپ و جستجوی یک عبارت، گوگل به شما نشان می دهد.

نتایجی که در صفحه موتور جستجو  نمایش داده می‌شود، همیشه یکسان نیست و در حال تغییر است. دلیل این مورد می‌تواند به خاطر تغییرات در الگوریتم، به وجود آمدن صفحات و سایت های جدید، رقابت موجود بین سایت ها و افت برخی از آن‌ ها باشد. نتایج به دست آمده از هر جستجو (SERP) منحصر به‌ فرد است، حتی در زمانی که جستجو برای یک کلمه کلیدی مشابه توسط دو فرد صورت می‌گیرد. زیرا موتورهای جستجو معیارهای فراتر از کلمات کلیدی را برای نمایش نتایج مرتبط تر به کار می‌گیرد. مثلاً مکان فیزیکی، تاریخچه مرورگر، علایق و حتی معانی کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

SERP - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

در سال های ابتدایی که گوگل فعالیت خود را آغاز کرده بود، تمام نتایج جستجو مانند یکدیگر بودند و سال های سال، این سبک نمایش نتایج دستخوش تغییر نشده بود. با این حال در سال ۲۰۰۱ و با معرفی گوگل ادوردز (AdWords)، تغییرات زیادی در این صفحه ایجاد و امکانات جدیدی نیز به آن افزوده شد.

SERP چه اهمیتی دارد؟

با توجه به جدال سختی که برای قرار گرفتن در صفحات و رتبه ‌های اول موتور های جستجو حاکم است و آمار های موجود حکایت از این دارد که بیش از ۹۰ درصد کاربران فقط صفحه اول موتور جستجو را بررسی می ‌کنند و هیچ گاه به صفحه‌ دوم نتایج رجوع نمی ‌کنند. به همین دلیل است که صفحه اول نتایج جستجو از اهمیت ویژه و فوق‌ العاده‌ ای برخوردار است. به طوری که اجرای دقیق فاکتورهای سئو و قرارگیری در صفحه اول نتایج (SERP)، می تواند موفقیت یک شرکت را تضمین نماید.

مهم ترین امکانات صفحه نتایج (SERP) موتور جستجو چیست؟

در ادامه این مطلب به معرفی انواع امکانات موجود در صفحه SERP می پردازیم که در صفحات نتایج جستجوی گوگل وجود دارند:

ریچ اسنیپت (Rich Snippets):

نتایجی در صفحه جستجو که شامل یک لایه بصری است. مانند ستاره هایی که در امتیازدهی به محصولات نمایش داده می شود و همان امتیاز در کنار لینک موجود در SERP به نمایش در می آید یا وقتی در صفحه نتایج جستجو لینک یک ویدیو نمایش داده می شود، تصویری به عنوان پیش‌ نمایش آن فیلم، نشان داده می شود که اینها به کمک ریچ اسنیپت به موتورهای جستجو تفهیم می شوند. چنانچه از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای سایتتان استفاده می کنید، می توانید افزونه All In One Schema Rich Snippets را نصب کنید، سپس با ورود داده های مفهومی در این افزونه، شاهد تغییراتی در صفحه نتایج جستجو خواهید بود که این تغییرات باعث بیشتر کلیک شدن روی لینک سایت شما می شود، به دلیل اینکه نسبت به سایر لینک ها در آن صفحه متمایز خواهد بود.

نتایج پولی (Paid Results):

لینک های تبلیغاتی نیز در صفحه نمایش نتایج جستجو وجود دارند و برای تمایز از نتایج ارگانیک یا طبیعی، در کنار آنها علامت Ad نمایش داده می شود. نتایج پولی یا تبلیغات گوگل که زیر مجموعه (SEM (Search Engine Marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو میباشد را می توان به عنوان مهمترین منبع درآمد گوگل نام برد.

نتایج عمومی (Universal Results):

اشاره به همان نتایج طبیعی و ارگانیک دارد که کاربران معمولا دنبال این سایت ها می گردند و شامل تصاویر، نتایج جدید، ریچ اسنیپت می شود.

گراف دانش (Knowledge Graph):

کادر گراف دانش یا باکس اطلاعات که جزئی از صفحه جستجو است که در سمت راست نتایج بعضی از جستجو ها نمایش داده می شود، اطلاعات مفیدی از عبارت مورد جستجو در اختیار کاربران می گذارد. گوگل از سایت ‌های مختلف که مورد تایید خودش است اطلاعات را ایندکس میکند و در نتایج جستجو نشان می دهد.

کلمات تبلیغاتی پایین صفحه (Adwords Bottom):

تبلیغات گوگل به شکل های مختلفی نمایش داده می شوند، اما عام ترین آنها نمایش تبلیغات در بالا، پایین و یا سمت چپ صفحه نتایج جستجو می باشد که به همراه کلمه Ad در کنار آن به نمایش در می آیند.

 Adwords Bottom - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

این نوع تبلیغات معمولا در در مرورگر گوشی های موبایل نمایش داده می شوند و تاثیر زیادی روی افزایش نرخ کلیک دارند.

اسنیپت های معین شده (Featured Snippet):

هنگامی که گوگل می خواهد به پرسشی پاسخ دهد که در گراف دانش موجود نیست، ممکن است سعی کند اطلاعات را بر اساس شاخص خود پیدا کند. این نوع نمایش اطلاعات، حالت خاصی دارد و اطلاعات آن برگرفته از صفحات سایت های هدف است. اسنیپت های معین شده نسبت به نتایج طبیعی گوگل نرخ کلیک بالاتری دارند.

Featured Snippet - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

اسنیپت های معین شده دارای ویژگی های زیر هستند:

  • این نتایج از صفحه اول گوگل گرفته می شوند، در نتیجه سایت باید در صفحه اول گوگل قرار داشته باشد تا به عنوان Featured Snippet نمایش داده شود.
  • محتوا از صفحاتی استخراج می شوند که به سوالات کاربران به شکلی خاص پاسخ می دهند.
  • در صورتی که در رتبه ۱ تا ۵ صفحه نتایج گوگل قرار گرفته باشید، شانس بیشتری برای دیده شدن در قسمت Featured Snippet ها دارید.

بسته تصاویر (Image Pack):

معمولا زمانی که گوگل احساس کند، نمایش تصاویری در یک جستجو برای کاربر ارزشمند است، آنها را در قالب بسته های تصویر همانند شکل زیر نمایش می دهد. این بخش معمولا در قسمت بالای صفحه نتایج جستجو، نمایش داده می‌شود.

Image Pack - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

برای اینکه تصاویر سایتتان در این قسمت نمایش داده شود، لازم است تا روی سئوی تصاویر سایت خود نیز کار کنید. به عنوان مثال نام فایل تصویر را مرتبط انتخاب کنید، از تگ alt برای درج تصاویر خود در سایت استفاده کنید، آدرس تصویر (URL) مفهومی باشد، حجم تصاویر مناسب و بهینه باشد، عنوان صفحه‌ای که در آن تصویر قرار دارد مرتبط و مناسب باشد.

مقالات جامع (In-Depth Article):

برای عبارات مورد جستجویی که طیف معنایی وسیعی دارند، گوگل ممکن است مطالب جامع را در یک بلاک مجزا از نتایج طبیعی قرار دهد. آنها قوانین رتبه گیری متفاوتی نسبت به نتایج طبیعی دارند و معمولا توسط ناشرین بزرگ ارائه شده اند. هر بلوک از سه مطلب تنها یک جایگاه طبیعی را اشغال می کند.

In Depth Article - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

این مطالب معمولا شامل ویژگی های زیر می باشند:

  • محتوای بلند (بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه)
  • محتوای دارای مارک آپ تالیف
  • مطالب با کیفیت و خاص

کارت دانش (Knowledge Card):

کارت های دانش که جزیی از گراف دانش محسوب می شوند، معمولا اطلاعاتی را که توسط کاربران تهیه شده (مانند اطلاعات ویکی پدیا) را ارائه می کنند. آنها اغلب در بالای صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شوند.

Knowledge Card - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

تصویر بالا نمونه‌ای از کارت دانش می باشد که اطلاعات مدنظر را از طریق یک نمودار ارائه داده است.

پنل دانش (Knowledge Panel):

پنل دانش اطلاعاتی که از منابع تهیه شده توسط کابران مانند ویکی پدیا ایجاد می گردد را در صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش می گذارد. گوگل با ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار سعی داشت تا به سرعت و دقت بیشتری در نتایج جستجو دست یابد، به طوری که کاربران در همان صفحه نتایج جستجو، به نتیجه مدنظر دست یابند.

Knowledge Panel - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، پنل دانش اغلب اطلاعات هنرمندان، دانشمندان، کمپانی های برجسته و از این دسته اطلاعات را در صفحه نتایج جستجو، نمایش می دهد.

جستجوی محلی (Local Search):

موتور جستجو گوگل برای کلماتی که احساس می کند، نمایش اطلاعات مکانی برای آنها مفید خواهد بود، مکان هایی را در بالای صفحه نتایج جستجو گوگل در یک کادر معرفی می کند که جستجوی محلی نام دارد.

Local Search - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

این کادر معمولا شامل اطلاعاتی از سه مکان می باشد که با کلمه جستجو شده ارتباط نزدیکی دارند. این ویژگی مخصوصا جستجو های موبایلی به طور گسترده به نمایش گذاشته می شود. این کادر توسط الگوریتم کبوتر گوگل ایجاد می شود و باعث می شود در سئوی محلی نیز شانس دریافت بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید.

در حالت کامل ‌تر این سه مکان با جزئیات بیشتری مانند ساعات کاری و تصاویر و غیره نمایش داده می شوند.

جعبه اخبار (News Box):

موضوعات خبری روز معمولا در بلاکی به نام Top stories نمایش داده می شوند. شما می توانید به جدیدترین اخبار روز بصورت دسته بندی شده در این باکس دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال «قیمت دلار» را در گوگل جستجو کنید، سپس کادری به شما نمایش داده می شود که جدیدترین اخبار را در رابطه با این موضوع به شما نشان می دهد.

News Box - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

در صورتی که یک موضوع خبری را جستجو کنید تا با کادری مشابه آنچه که در تصویر بالا مشاهده می کنید، مواجه شوید.

سوالات مرتبط (Related Questions):

کادر سوالات مرتبط نیز در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود و سوالات مرتبط با سوال شما را نیز به همراه پاسخ نمایش می دهد. هر سوال به سوالات متعدد دیگری نیز تقسیم می شود و زیرهم لیست می گردند.

Related Questions - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ما جستجو کردیم “what is digital marketing” به معنای «دیجیتال مارکتینگ چیست»، اما سوالات مشابه دیگری مانند اهداف دیجیتال مارکتینگ و غیره به نمایش در آمد.

بررسی ها (Reviews):

افزودن ستاره ها و یا بررسی ها در کنار لینک ها کار چندان دشواری نیست و با نصب یک افزونه امتیاز دهی در وردپرس و یا با استفاده از ریچ اسنیپت براحتی افزوده می شود. اما نکته‌ای که وجود دارد، افزودن این ستاره‌ها باعث تمایز لینک شما در بین سایر لینک‌های موجود در صفحه نتایج جستجو می شود که این خود می تواند عاملی برای افزایش CTR (Click Through Rate) لینک باشد.

Reviews - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

نتایج فروشگاهی (Shopping Results):

از عنوان مشخص است که این کادر صفحه نمایش جستجو، محصولات فروشگاه های برتر (که معمولا با پرداخت هزینه انجام می‌شود) را مستقیما نمایش می دهد.

Shopping Results - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

سایت لینک ها (Site Links):

وقتی کاربری نام یک برند را جستجو می کند، گوگل ممکن است لینک های بیشتری از آن سایت به نمایش در آید. این کادر ۵ جایگاه طبیعی را به خود اختصاص داده و بر صفحه نتایج موتور جستجو گوگل سلطه دارد. سایت لینک ها اغلب برای سایت های پرترافیک و دارای صفحات زیاد نمایش داده می شود.

Site Links - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

از دو دیدگاه زیر، وجود چنین کادری برای سایتتان مهم به نظر می رسد:

  • افزایش نرخ کلیک (CTR) از صفحه نتایج جستجو گوگل
  • هدایت سریعتر کاربران به صفحه مورد نظرشان

ویدئو (Video):

اگر دقت کرده باشید، نتایج جستجویی که برای سایت های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب نمایش داده می شود، دارای یک پیش نمایش از ویدیو مربوطه می باشد. در محتوایی که دارای ویدیو می باشند، می توانید با افزودن ریچ اسنیپت ویدیو، نحوه نمایش آنها را در صفحه نتایج گوگل تغییر دهید و بجای نمایش لینک و توضیحات به صورت تنها، تصویری از ویدیوی مربوطه را نشان دهید.

Video - SERP چیست و چه اهمیتی در نتایج جستجو دارد؟

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شیوه متفاوت نمایش، می تواند باعث کلیک بیشتر شود.

اکنون که با صفحه نتایج جستجو یا SERP آشنا شدید، بدون تردید درصورتی که هوشمندانه عمل کنید، می توانید به اشکال مختلف در این صفحه ظاهر شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا