کسب و کار

انواع روش های بازاریابی – لیست تمامی روش های بازاریابی

بررسی و مرور 14 روش بازاریابی در سال 2021

شاید شماهم کلمه بازاریابی یا بازاریابی دیجیتال را شنیده باشید و از تاثیرات عجیب انواع روش های بازاریابی در فروش شرکت های بزرگ و برند های معتبر آگاه باشید؛ اکر در حال تحقیق در مورد روش های بازاریابی هستید ما در این مقاله قصد داریم به شما ۱۴ تا از بهترین و به روزترین روش های بازاریابی را برای فروش بیشتر آموزش دهیم.مانند بسیاری از افرادی که در این صنعت کار می کنند، یکی از انواع بازاریابی یعنی بازاریابی دیجیتال نیز در دهه ۱۹۹۰ متولد شد. در آن زمان؛ بازاریابی توسط ایمیل بسیار رونق داشت، AT&T اولین بنر تبلیغاتی را راه اندازی کرد و صنعت CRM تازه شروع به رونق کرد.

تعریف کلی بازار یابی

بازاریابی (به انگلیسی: Marketing) یا بازاریابی تجاری فعالیت‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود که به منظور تبلیغ، فروش، و توسعه تبادلات اقتصادی بین شرکت‌ها یا سازمان‌ها و مخاطبان یا مشتریان هدف انجام می‌شود. بازاریابی به عنوان یک فرآیند استراتژیک با هدف بهبود جذب مشتریان، افزایش فروش، و ایجاد و نگهداری ارتباط با مشتریان شناخته می‌شود. در اصطلاحات کسب و کار، بازاریابی به عنوان یکی از عوامل اصلی برای رشد و موفقیت شرکت‌ها در بازار معرفی می‌شود.

نیازی به گفتن نیست که بازاریابی از گذشته تاکنون با سرعت سرسام آوری تکامل یافته و انواع بیشتری از بازاریابی را جوانه زده است. بعضی از آنها قطعاً موثرتر و مرتبط تر از سایرین هستند، بنابراین برای کسب اطلاعات در مورد انواع برتر روش های بازاریابی امروز، تا انتهای این مقاله با وبلاگ آذردیتا همراه باشید.

مواردی که در مقاله انواع روش های بازاریابی با مثال به آن میپردازیم :


۱ . بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به تبلیغ برند در هر نوع کانال اشاره دارد که از قبل از ظهور اینترنت وجود داشته است. از آنجا که اطلاعات به آسانی و به راحتی در دسترس نبود، بیشتر بازاریابی سنتی به تاکتیک های خروجی مانند چاپ ، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها متکی بود.

بازاریابی سنتی به انجام فعالیت‌های بازاریابی به روش‌های سنتی و تقلیدی اشاره دارد که قبل از رویکردها و ابزارهای دیجیتال ظهور کرده‌اند. این روش‌ها بیشترین تأثیر را در دهه‌های گذشته داشته‌اند و هنوز هم در بسیاری از صنایع و بخش‌ها به عنوان بخشی از میکس بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از اجزای بازاریابی سنتی عبارتند از:

۱. تبلیغات تلویزیونی:

  • توضیح: اعلان‌های تبلیغاتی که در شبکه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شوند.
  • ویژگی‌ها:
    • دسترسی و پوشش وسیع.
    • امکان نمایش تصاویر و صدا.
    • امکان ایجاد حس و ارتباط با مخاطبان.

۲. تبلیغات رادیویی:

  • توضیح: تبلیغات ارائه شده در برنامه‌های رادیویی.
  • ویژگی‌ها:
    • ایجاد اتصال صوتی با مخاطب.
    • هزینه نسبتاً پایین نسبت به تبلیغات تلویزیونی.
    • مناسب برای تبلیغات محلی و محدوده جغرافیایی خاص.

۳. تبلیغات چاپی:

  • توضیح: تبلیغات در چاپی‌ها مانند روزنامه‌ها، مجلات، بروشورها و پوسترها.
  • ویژگی‌ها:
    • امکان نمایش مفصل اطلاعات.
    • استفاده از تصاویر و گرافیک.
    • ماندگاری بالا در محیط‌های مختلف.

۴. تبلیغات خارج از منزل:

  • توضیح: تبلیغات در فضاهای عمومی مانند تابلوهای تبلیغاتی در خیابان‌ها یا مراکز خرید.
  • ویژگی‌ها:
    • مواجهه مستقیم با مخاطبان در فضاهای عمومی.
    • تأثیرگذار در افزایش آگاهی درباره برند.

۵. فعالیت‌های رویدادی:

  • توضیح: شامل برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و سفرهای تجاری.
  • ویژگی‌ها:
    • ایجاد فرصت برای تعامل مستقیم با مخاطبان.
    • ترویج محصولات و خدمات از نزدیک.

۲ . بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا به تبلیغات سرزده مانند تبلیغات چاپی ، تبلیغات تلویزیونی ، تماس تلفنی و ارسال ایمیل اشاره دارد. این روش بازاریابی “برونگرا” نامیده می شود، زیرا نام تجاری پیام خود را برای گسترش آگاهی به مشتریان می دهد؛ خواه به آن نیاز داشته باشند یا نه …

به عنوان مثال در حال تماشای فیلم مورد علاقه‌ی خود هستید و ناگهان فیلم قطع می‌شود و تبلیغ یک مایع ظرف‌شویی را مشاهده می‌کنید. در این حالت، گفتگو و تعامل از سمت عرضه‌کننده یا کسب و کار آغاز شده است و می‌توان آن را مثالی از بازاریابی برونگرا دانست.


۳ . بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا شکلی از بازاریابی است که در آن گفتگوی مخاطب با کسب و کار یا برند، از طرف مخاطب آغاز می‌شود.

اگر مجموعه‌ی فعالیت‌های شما به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته باشید، بازاریابی شما از جنس درونگرا [یا جاذبه‌ای] است.

به عنوان مثال مخاطب شما، توسط گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دنبال یک وب‌سایت می‌گردد و به سایت شما می‌رسد. بنابراین، معتقد است که خودش به سایت شما جذب شده، نه اینکه شما با ارسال پیام او را وادار به بازدید از سایت خود کرده باشید.


۴ . بازاریابی دیجیتال

یکی از معروفترین انواع بازاریابی که ممکن است زیاد هم به گوش شما خورده باشد، بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی دیجیتال نقطه مقابل بازاریابی سنتی است، این نوع بازاریابی شامل تمام تلاش های بازاریابی است که از دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می کنند. مشاغل از کانال های دیجیتال مانند موتورهای جستجو ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و سایر وب سایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی استفاده می کنند.


۵ . بازاریابی موتور جستجو

یکی دیگر از روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات ، بازاریابی موتور جستجو است.

بازاریابی موتور جستجو یا SEM شامل تمام فعالیت هایی است که سعی در اطمینان از قابل مشاهده بودن محصولات یا خدمات کسب و کار شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) دارد. هنگامی که یک کاربر کلمه کلیدی خاصی را تایپ می کند، SEM تجارت شما را قادر می سازد تا به عنوان یک نتیجه برتر برای آن درخواست جستجو ظاهر شود. دو نوع SEM شامل بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای نتایج جستجوی ارگانیک و تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) برای SERP های تحت حمایت است.

برای شروع کار با سئو، باید با فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجو آشنا شوید و برای فهرست بندی موتورهای جستجو محتوا تولید کنید.

برای شروع کار با SEM پرداخت به ازای هر کلیک، باید با موتور جستجویی که می خواهید در آن تبلیغ کنید کار کنید. Google Ads یک انتخاب محبوب است.


۶ . بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا ابزاری اساسی در بازاریابی درونگرا و دیجیتال است زیرا محتوا همان چیزی است که به مخاطبان و همچنین موتورهای جستجو مانند گوگل اجازه می دهد اطلاعات مورد نیاز خود را در وب پیدا کنند. طبق تعریف، این نوع بازاریابی شامل ایجاد ، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان هدف شما است. رایج ترین مولفه های یک برنامه بازاریابی محتوا ؛ شبکه های رسانه های اجتماعی ، وبلاگ ها ، محتوای بصری و دارایی های محتوای برتر مانند ابزارها ، کتاب های الکترونیکی یا وبینارها هستند.

با بازاریابی محتوا ، هدف این است که به مخاطب خود در طول مسیر خرید خود کمک کنید. ابتدا سوالات متداول و نگرانی های خریداران خود را قبل از آمادگی برای خرید مشخص کنید. سپس، برای ایجاد و مدیریت محتوای خود، یک تقویم سرمقاله ایجاد کنید. همچنین داشتن یک سیستم مدیریت محتوا کمک می کند تا انتشار آسان شود.


۷ . بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

all marketing types in 2021 01 - انواع روش های بازاریابی - لیست تمامی روش های بازاریابی

بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد محتوا برای تبلیغ برند و محصولات شما در سیستم های مختلف رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام ، لینکدین و توییتر است. مخاطبان خود را هنگام تولید محتوا به یاد بیاورید. هیچ کس به دنبال یافتن چیزی برای خرید به شبکه های اجتماعی وارد نمی شود، بنابراین با استفاده از انواع محتوایی مفید ، آموزنده ، سرگرم کننده و یا جذاب فکر کنید. محتوای منحصر به فرد شما باید متناسب با پلتفرم خاصی باشد که آن را در آن به اشتراک می گذارید تا به شما در افزایش دسترسی به پست شما کمک کند.


۸ . بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدئویی نوعی بازاریابی محتوایی است که شامل استفاده از ویدئو به عنوان یک رسانه است. ایده ایجاد فیلم ها و بارگذاری آنها در وب سایت، YouTube و رسانه های اجتماعی شما برای افزایش آگاهی از برند و بسته شدن معاملات است.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و فضای کافی برای هاستینگ آن انتخاب کرده‌اید، می‌توانید فیلم آموزشی و تبلیغاتی محصولات خود را در همین فروشگاه قرار دهید یا در کنار آن یک وبلاگ ایجاد کنید و این فیلم‌ها را در آنجا آپلود کرده و به فروشگاه خود لینک دهید. اما بیشتر شرکت ها از این شیوه استقبال نمی ‌کنند و معتقدند که استفاده از فیلم باعث سنگین‌تر شدن وب سایت آنها می‌ شود.

راهکار جایگزین برای این افراد، استفاده از سرویس‌های اشتراک فیلم مانند آپارات و یوتیوب است. اگر وب سایت شما فقط به کاربران و مشتریان داخلی محدود می‌شود، بهتر است از همان آپارات استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید که مشتری‌های مختلفی در سطح جهان دارید، باید از یوتیوب و یا سایر سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم به صورت بین المللی استفاده کنید.


۹ . بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل شامل ارسال محتوای آموزشی یا سرگرمی و پیام های تبلیغاتی برای افرادی است که مایل هستند پیام های شما را دریافت کنند. هدف اصلی تعمیق روابط شما با مشتری یا مشتری احتمالی از طریق ارسال پیام های بازاریابی شخصی به مشتری است. با پیشبرد این ایده ، می توانید از بازاریابی ایمیلی برای پرورش سرنخ با محتوایی که آنها را در طول مسیر خرید حرکت می دهد، استفاده کنید.

بسته به موقعیت مکانی خود، باید با GDPR ، قانون CAN-SPAM و سایر مقررات حاکم بر ایمیل مطابقت داشته باشید. آنها در هسته اصلی خود به این مورد خلاصه میشوند : فقط برای افرادی که منتظر پیام شما هستند، ارسال کنید (یعنی آنها انتخاب کرده اند) + انصراف را برای آنها آسان کنید و در مورد اینکه چه کسی هستید شفاف باشید.

با این حساب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که چگونه لیست ایمیل خود را ایجاد کنید؛ یعنی پایگاه داده مخاطبینی که میتوانید به آنها ایمیل ارسال کنید. رایج ترین مکانیسم از طریق فرم های جذب کاربر در اشتراک خبرنامه وبسایت است. سپس، برای ارسال ، ردیابی و نظارت بر اثربخشی ایمیل های خود ، به نرم افزار بازاریابی ایمیل و CRM نیاز دارید. برای پیشبرد بیشتر استراتژی ایمیل خود و به حداکثر رساندن بهره وری، ممکن است بخواهید به دنبال نرم افزار اتوماسیون ایمیل باشید که بر اساس معیارهای مخصوص این نوع بازاریابی برای شما ایمیل ارسال می کند.


۱۰ . بازاریابی گفتگو

بازاریابی مکالمه ای یا بازاریابی گفتگو توانایی مکالمه شخصی یک به یک در چندین کانال، ملاقات با مشتریان در مورد نحوه ، زمان و مکان مورد نظر است. این چیزی فراتر از چت زنده است که شامل تماس های تلفنی ، پیام کوتاه ، پیام رسان فیس بوک ، ایمیل ، اسلک و موارد دیگر است.

هنگامی که شروع به کار می کنید، ابتدا مشخص می کنید که مخاطبان شما در کدام کانال ها فعالیت می کنند. به همین دلیل استفاده از ابزارهای بازاریابی مکالمه ای ، مانند صندوق ورودی یکپارچه (unified inbox)، برای ساده سازی تلاش های شما ضروری است.


۱۱ . اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی اینفلوئنسر یا اینفلوئنسر مارکتینگ برای استفاده از جامعه موجود پیروان درگیر در شبکه های اجتماعی طراحی شده است. اینفلوئنسرها در زمینه های خود متخصص محسوب می شوند. این افراد تأثیر زیادی بر مخاطبانی دارند که ممکن است شما در تلاش برای جلب آنها باشید و می تواند بازاریابی مفیدی برای آن خریداران باشد.

برای شروع اینفلوئنسر مارکتینگ ، ابتدا باید استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر خود را ایجاد کنید و مشخص کنید که چه نوع اینفلوئنسری را هدف قرار می دهید (جایگاه آنها)


۱۲ . بازاریابی برند

بازاریابی مارک تجاری که نوع دیگری از انواع بازاریابی است؛ به درک عمومی برند شما شکل می دهد و از طریق داستان سرایی ، خلاقیت ، شوخ طبعی و الهام بخشی ارتباط عاطفی با مخاطب هدف شما ایجاد می کند. در اینجا هدف ایجاد تفکر و ایجاد بحث است تا نام تجاری شما به خاطر سپرده شود و با احساسات مثبت همراه باشد.

برای شروع بازاریابی برند ، شما باید عمیقا شخصیت خریدار خود و آنچه را که در آنها طنین انداز است درک کنید. شما همچنین باید موقعیت خود در بازار و آنچه شما را از رقبا منحصر به فرد می کند، در نظر بگیرید. این می تواند به شما کمک کند تا ارزش های شما شکل بگیرد و به شما علوفه ای »)) برای فعالیت های داستان پردازی دهد.

نمونه ای از بازاریابی برند هم میتوان به تبلیغ مدرسان شریف اشاره کرد.


۱۳ . بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی که در انگلیسی به نام گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) شناخته می‌شود، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می‌کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد. اما چقدر کم هزینه؟ خب، آنقدری کم هزینه که در ادبیاتِ مدیریت بازاریابی، از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی بدون هزینه (مالی) نیز نام برده می‌شود.

سرقت تلفن همراه یکی از مشکلات اصلی در رومانیا است. در حقیقت، آمار نشان می‌دهد که هر دو دقیقه، یک گوشی موبایل در این کشور دزدیده می‌شود. البته، مردم این کشور می‌توانند گوشی‌های خود را در مقابل سرقت بیمه کنند، اما بسیاری فکر می‌کنند که نیازی به این کار ندارند. برای حل این مساله، یکی از این شرکت‌های بیمه به نام وودافون، کیف‌قاپ‌هایی را استخدام کرد تا اهمیّت بیمه شدن گوشی را جدی‌تر به مردم نشان دهد – البته نه با دزدیدن گوشی آنها، بلکه با انداختن تراکت‌هایی در کیف و جیبشان که روی آنها نوشته بود “دزدیدن گوشی شما ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید.”


۱۴ . بازاریابی دهان به دهان

آخرین روش از انواع روشهای بازاریابی و فروش ؛ بازاریابی دهان به دهان است.

بازاریابی دهان به دهان توصیه های مشتریان درباره یک مارک تجاری است که امروزه قابل اعتمادترین بازاریابی است. برای ایجاد هرچه بیشتر بازاریابی دهان به دهان ، باید در توسعه بهترین محصول یا خدمات ممکن و ارائه خدمات درجه یک به مشتری متمرکز باشید. به عبارت دیگر، شما باید نیازهای مشتریان خود را قبل از نیازهای خود تأمین کنید. فقط در این صورت است که مشتریان شما به یک قبیله وفادار ، تبدیل می شوند که برند شما را به دوستان و خانواده خود توصیه می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا