سیستم عاملویندوز

بهترین راه پشتیبان گیری از کامپیوتر

بهترین راه بک آپ از کامپیوتر چیست ؟

هر کس در برهه ای از زندگی خود داده ها و اطلاعات خود را از دست می دهد. هارد دیسک رایانه شما ممکن است فردا خراب شود، باج افزار می تواند پرونده های شما را گروگان بگیرد یا یک اشکال نرم افزاری می تواند پرونده های مهم شما را پاک کند و اگر مرتباً از رایانه خود پشتیبان تهیه نمی کنید، این میتواند باعث از دست دادن اطلاعات شما برای همیشه شود.

اگرچه پشتیبان گیری لازم نیست سخت و گیج کننده باشد. احتمالاً در مورد روش های مختلف پشتیبان گیری مختلف شنیده اید، اما کدام یک برای شما مناسب است و واقعاً برای کدام فایل ها نیاز به پشتیبان دارید؟

ممکن است موضوع تمامی اطلاعات شخصی شما باشد

بیایید این مقاله از وبلاگ آذردیتا را با موارد واضح شروع کنیم؛ از چه چیزی برای تهیه نسخه پشتیبان نیاز دارید؟ خب در اول و مهمترین مورد، شما باید از پرونده های شخصی خود پشتیبان تهیه کنید. اگر هارد دیسک شما خراب است، همیشه می توانید سیستم عامل خود را دوباره نصب کرده و برنامه های خود را بارگیری مجدد کنید اما داده های شخصی خودتان غیر قابل تعویض هستند.

از تمامی اسناد، عکس ها، فیلم های خانوادگی و سایر داده های رایانه شخصی باید به طور منظم بک آپ تهیه کنید. آنها هرگز قابل جایگزینی نیستند. اگر ساعت ها با زحمت و سختی سی دی های صوتی یا دی وی دی های ویدیویی را بر روی هارد خود ریخته اید حتما باید برای آنها فایل پشتیبان تهیه کنید.

همچنین می توانید از سیستم عامل ، برنامه ها و سایر تنظیمات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید ولی انجام این کار لزومی ندارد ولی اگر شما از افرادی هستید که دوست دارید با پرونده های سیستم بازی کنید و آنها را دستکاری کنید، رجیستری را ویرایش کنید و به طور مرتب سخت افزار خود را به روز کنید، داشتن یک نسخه پشتیبان کامل از سیستم ممکن است در هنگام خراب شدن در وقت شما صرفه جویی کند.

راه های بسیاری برای پشتیبان گیری وجود دارد

روش های زیادی برای تهیه نسخه پشتیبان از داده های شما وجود دارد، از استفاده از درایو خارجی (هارد اکسترنال) گرفته تا پشتیبان گیری از آن فایل ها در یک سرور از راه دور از طریق اینترنت که ما در ادامه نقاط قوت و ضعف هر یک از موارد را توضیح دادیم :

  • پشتیبان گیری در یک درایو خارجی (هارد اکسترنال) : اگر هارد دیسک خارجی دارید، می توانید با استفاده از ویژگی های پشتیبان داخلی رایانه (built-in backup) در آن درایو پشتیبان بگیرید. در ویندوز ۱۰ و ۸ ، میتوانید از File History استفاده کنید و در ویندوز ۷ ، از Windows Backup استفاده کنید و نهایتا میتوانید در Mac ، از Time Machine استفاده کنید.

جوانب مثبت (+) : تهیه نسخه پشتیبان ارزان و سریع است.

نکات منفی (-) : اگر خانه شما مورد سرقت قرار گرفت یا آتش گرفت، نسخه پشتیبان تهیه شده همراه با رایانه از بین می رود که بسیار بد است.

whats the best way to back up computer 01 - بهترین راه پشتیبان گیری از کامپیوتر

  • پشتیبان گیری از طریق اینترنت : اگر می خواهید از ایمن بودن پرونده های خود اطمینان حاصل کنید، می توانید با سرویسی مانند Backblaze از آنها در اینترنت نسخه بک آپ تهیه کنید. Backblaze سرویس پشتیبان گیری آنلاین شناخته شده ای است که ما آن را تایید میکنیم و توصیه می کنیم زیرا CrashPlan دیگر به کاربران خانگی سرویس نمی دهد. همچنین رقبایی مانند Carbonite وجود دارد که این برنامه ها با پرداخت هزینه کم ماهانه (حدود ۵ دلار در ماه) در پس زمینه رایانه شخصی یا Mac شما اجرا می شوند و به طور خودکار از پرونده های شما در حافظه وب سرویس پشتیبان تهیه می کنند. اگر هرگز آن پرونده ها را گم نکردید و دوباره به آنها نیاز داشتید، می توانید آنها را بازیابی کنید.

جوانب مثبت (+) : پشتیبان گیری آنلاین از اطلاعات شما و تضمین در برابر هر نوع از دست دادن اطلاعات ، خرابی هارد دیسک ، سرقت ، بلایای طبیعی و …

نکات منفی (-) : این سرویس ها معمولاً هزینه دارند و تهیه نسخه بک آپ اولیه می تواند بسیار بیشتر از آنچه در درایو خارجی انجام می شود، طول بکشد و به طور کلی زمان بر باشد؛ خصوصاً اگر پرونده های زیادی داشته باشید.

whats the best way to back up computer 02 - بهترین راه پشتیبان گیری از کامپیوتر

  • از یک سرویس ذخیره سازی Cloud استفاده کنید : خبره ها در زمینه پشتیبان گیری می گویند این از نظر فنی یک روش پشتیبان گیری نیست اما برای اکثر افراد، این هدف به اندازه کافی مشابه بک آپ گیری است. به جای اینکه فقط پرونده های خود را در هارد دیسک کامپیوتر خود ذخیره کنید، می توانید آنها را در سرویس های خدماتی مانند Dropbox ، Google Drive ، Microsoft OneDrive یا سرویس ذخیره سازی ابری مشابه ذخیره کنید. سپس آنها به طور خودکار با حساب آنلاین شما و سایر رایانه های شخصی شما همگام سازی می شوند. اگر هارد دیسک شما خراب شود، کپی فایلها را به صورت آنلاین و در رایانه های دیگر ذخیره خواهید داشت.

جوانب مثبت (+) : این روش آسان ، سریع و در بسیاری از موارد رایگان است و از آنجا که بصورت آنلاین است، از شما در برابر انواع اتلاف اطلاعات محافظت می کند.

نکات منفی (-) : اکثر سرویس های ابری فقط چند گیگابایت فضا به صورت رایگان ارائه می دهند، بنابراین این تنها درصورتی کار می کند که تعداد کمی پرونده داشته باشید و بخواهید از آنها پشتیبان تهیه کنید.

همچنین میتوانید با تهیه ی هاست دانلود از مجموعه آذردیتا فایل های خود را در آن بک آپ بگیرید.

برای خرید هاست دانلود (محلی برای تهیه پشتیبان از کامپیوتر خود) کلیک کنید.

whats the best way to back up computer 03 - بهترین راه پشتیبان گیری از کامپیوتر

Backblaze و Carbonite یک محدودیت بزرگ دارند که باید به خاطر بسپارید. اگر فایلی را در رایانه خود حذف کنید، پس از ۳۰ روز از پشتیبان گیری آنلاین حذف می شود. پس از این مدت ۳۰ روز نمی توانید یک فایل حذف شده یا نسخه قبلی پرونده را بازیابی کنید. بنابراین اگر می خواهید آنها را ریستور کنید، هنگام حذف آن مراقب باشید!

یک نسخه پشتیبان کافی نیست، از چندین روش استفاده کنید

بنابراین از کدام روش باید استفاده کنید؟ در حالت ایده آل، حداقل از دو مورد باید استفاده می کنید.

“Onsite” به معنای واقعی کلمه به معنی پشتیبان گیری است که در همان مکان فیزیکی شما ذخیره می شود. بنابراین، اگر به یک هارد اکسترنال پشتیبان تهیه کرده اید و آن را در خانه با رایانه شخصی خود ذخیره می کنید، این یک نسخه پشتیبان Onsite است.

پشتیبان گیری Offsite در مکان دیگری ذخیره می شود. بنابراین، اگر در یک سرور آنلاین مانند Backblaze یا Dropbox پشتیبان تهیه کنید، این یک نسخه پشتیبان Offsite است.

پشتیبان گیری Onsite سریعتر و راحت تر است و باید اولین خط دفاعی شما در برابر از دست رفتن اطلاعات باشد. در صورت گم کردن پرونده ها، می توانید به سرعت آنها را از درایو خارجی بازیابی کنید. اما نباید فقط به پشتیبان گیری Onsite اعتماد کنید. اگر خانه شما بسوزد یا سخت افزارهای موجود در آن توسط سارقان به سرقت رفته باشد، تمام پرونده های خود را گم می کنید.

پشتیبان های Offsite نیز نیازی به سرور در اینترنت ندارند و شما مجبور نیستید ماهانه برای یک پلن اشتراک بپردازید. می توانید از پرونده های خود در یک هارد دیسک پشتیبان تهیه کنید و به عنوان مثال آن را در محل کار خود، در خانه یکی از دوستانتان یا در یک جعبه امانات بانکی قرار دهید. کمی ناخوشایند خواهد بود، اما این از نظر فنی پشتیبان گیری Offsite است.

به همین ترتیب، شما همچنین می توانید پرونده های خود را در Dropbox ، Google Drive یا OneDrive ذخیره کرده و پشتیبان گیری منظم از یک درایو خارجی را انجام دهید. یا می توانید از Backblaze برای پشتیبان گیری آنلاین و Windows File History برای ایجاد پشتیبان محلی استفاده کنید. روش های زیادی برای استفاده همزمان از این خدمات وجود دارد و نحوه انجام این کار به شما بستگی دارد. فقط مطمئن شوید که از یک استراتژی پشتیبان گیری مستحکم، با پشتیبان گیری Onsite و Offsite برخوردار هستید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا