رپورتاژ

برای دیجیتال مارکتر شدن چه چیزهایی باید یاد بگیریم؟​

قصد داریم در خصوص این که بازاریابی دیجیتال چیست و دیجیتال مارکتر چه کارهایی انجام می دهد توضیحاتی به شما شرح دهیم و پس از آن کاملاً با این مفهوم آشنا شوید. پیش بینی می شود تا ده سال آینده تمامی شغل های جهان نیاز به بازاریابی دیجیتال به صورت گسترده داشته باشند و معمولاً حوزه های آن نیز هر روز در حال پیچیده تر شدن و وسیع تر شدن است. یعنی در حال حاضر صرفاً به وب سایت و شبکه های اجتماعی محدود نیست بلکه ایمیل، موتورهای جستجو، دیوایس های مختلف هوشمند و… نیز می توانند در روند رو به  رشد آن نقش جدی داشته باشند.

image 1653370064 - برای دیجیتال مارکتر شدن چه چیزهایی باید یاد بگیریم؟​

در بیان ساده و برای بررسی معنی دیجیتال مارکتینگ باید بگوییم که مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی است که نه تنها از طریق اینترنت بلکه از طریق تمامی حوزه های دیجیتال (پیامک، تماس و…) انجام می شود که با ساختار بازاریابی سنتی متفاوت است و قواعد، اصول و دستور کار منحصر به خود را دارد. نقشه راه آن نیز قطعاً پیچیده تر از بازاریابی سنتی می باشد و از طرفی بروز بودن یکی از اصول موفقیت در آن است.

مهم ترین شاخه های آموزش دیجیتال مارکتینگ

image 1653370097 - برای دیجیتال مارکتر شدن چه چیزهایی باید یاد بگیریم؟​

برای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال و یا بازاریابی دیجیتال در تبلیغات لازم است که با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. البته نحوه استفاده از هرکدام از این حوزه ها گستردگی زیادی دارند و صرفاً نمی توان گفت یکی یا چند تا از آن ها می تواند موجب موفقیت یک کسب وکار و تجارت شود.

 

  • سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

دنیای بازاریابی دیجیتال یک اصل کلیدی و مهم دارد و آن هم موفقیت در موتورهای جستجو می باشد. بی تعارف همه ما می دانیم که گوگل معروف ترین، پربازدیدترین و معتبرترین موتور جستجوی تاریخ است. در نتیجه اگر بتوانیم روی یک کلمه کلیدی خاص در این موتور جستجو رتبه یک گوگل را بگیریم قطعاً دنیای کسب و کارمان با گذشته تفاوت پیدا می کند. تصور کنید که بتوانیم روی کلمه کلیدی خرید خودرو به رتبه یک برسیم! این یعنی دریافت روزانه میلیون ها ورودی صرفاً از گوگل و حداقل چند صد خرید در روز.

این اولین حوزه مهم در بازاریابی آنلاین خواهد بود و البته یادگیری آن نه تجربه بلکه نیاز به بروز بودن، آشنایی با یک سری اصول و قواعد وب و چند مسئله دیگر دارد.

 

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار شما حکم یک  مهره مار را دارد و اگر بتوانید آن را به خوبی بیاموزید، مطمئن باشید که می توانید فلز را تبدیل به طلا کنید؛ اتفاقی که رخ می دهد این است که شما مسلط به مدیریت کاربران و جذب مشتری از طریق شبکه های اجتماعی خواهید شد.

فضایی که هر شخص روزانه ساعت ها در آن حضور خواهد داشت، بسیاری از تصمیمات زندگی خود را در این فضا می گیرند و حتی در بسیاری از مواقع خرید می کنند و می فروشند! در نتیجه یکی از شاخه های انواع بازاریابی دیجیتال حضور فعال در شبکه های اجتماعی و یادگیری اصول آن است.

 

  • توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و کمپین ها

همان طور که اشاره کردیم سئو و دیجیتال مارکتینگ با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ و موثری دارند. برای این که بتوانید در سئو موفق شوید باید کار با ابزارهای آماری و آنالیتیکس را بیاموزید. گوگل تعدادی از قدرتمندترین ها را در اختیار شما قرار می دهد؛ گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر و… از جمله مهم ترین ها در این زمینه هستند که با استفاده از آن ها می توانید جامعه آماری و بازدیدکنندگان سایت، اپلیکیشن و یا یک صفحه وب را بررسی کنید و خود را با رقبا مقایسه کرده و برای انتخاب کلمات کلیدی و موضوعاتی که باید در حوزه آن ها فعالیت کنید تصمیم بگیرید.

 

مسیر کلی یادگیری دیجیتال مارکتر شدن

image 1653370124 - برای دیجیتال مارکتر شدن چه چیزهایی باید یاد بگیریم؟​

در درجه اول شما باید با مفهوم کلیدی بازاریابی آنلاین در سال ۲۰۲۲ میلادی (تفاوت با سال های گذشته) و سال های آینده آشنا شوید. پس از آن صرفاً به کمک مقالات روی اینترنت و یا وب سایت هایی که آموزش های رایگان در اختیار شما قرار می دهند نمی توانید صفر تا صد این حوزه را بیاموزید. البته خود این مسئله که اذعان داشته باشیم صفر تا صد انواع بازاریابی دیجیتال قابل یادگیری است خود یک اصل اشتباه خواهد بود.

حتی اگر امکان حضور در کلاس های آموزشی را ندارید پیشنهاد می کنیم به سراغ روش های آموزش اینترنتی بروید و البته موردی را انتخاب کنید که بر اساس یک سری کلاس های عملی به شما این حوزه را آموزش می دهند. یعنی صرف خواندن چند مقاله و عنوان نمی تواند شما را تبدیل به یک دیجیتال مارکتر کند. در اصل بهتر است که آن را روی کسب و کار خودتان آزمایش و اجراء کنید تا دقیقاً متوجه نقشه راه شوید.

پس از آن برای به دست آوردن علم لازم در این حوزه و کسب تجربه نسبی در یک سری مراکز به عنوان کارآموز فعالیت کنید یا وب سایت خود را راه اندازی کرده و تمامی علومی که تاکنون آموخته اید را روی آن پیاده سازی کنید. همان طور که اشاره شد دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار صرفاً محدود به وب سایت نیست و می توان به شکل مؤثر از آن برای شبکه های اجتماعی و دیگر حوزه ها نیز استفاده کرد.

 

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

شاید این پرسش هم مطرح شود که وقتی فردی می خواهد به صورت جدی تمام زمان خود را صرف یادگیری آن کند، آیا آینده شغلی خوبی (در ایران و جهان) و سطح درآمد مناسبی دارد؟ در این مورد باید بگوییم که در درجه اول این حوزه فراتر از چیزی است که بتوانید تصورش کنید؛ یک فرد در این رشته، حوزه و حیطه می تواند از روزانه چند ده هزار تومان تا چند ده میلیون تومان درآمد داشته باشد یعنی درست مانند یک فروشگاه که می تواند مشتریان کم یا زیادی داشته باشد.

image 1653370147 - برای دیجیتال مارکتر شدن چه چیزهایی باید یاد بگیریم؟​

از طرفی افرادی که در حوزه کسب و کارهای دیجیتال فعالیت می کنند، معتقدند که یادگیری استراتژی بازاریابی دیجیتال، آینده است! کسب و کارها در سراسر دنیا و در چند دهه آینده به طور جد به آن نیاز دارند. ضمن این که این حوزه از معدود زمینه های فعالیتی است که فعلاً سیستم رباتیک نمی تواند روی بطن آن تأثیر بگذارد و کار افرادی که در این زمینه تجربه کسب می کنند را تحت الشعاع قرار دهد.

 

یادگیری آن چه مدت طول می کشد؟

این که شما در چه دوره زمانی می توانید سئو و دیجیتال مارکتینگ و مباحث مرتبط را بیاموزید تا حد زیادی بستگی به خودتان و پس از آن بستگی به آموزش دهنده شما خواهد داشت؛ به طبع افراد در یادگیری هر موضوع با هم متفاوت هستند. اگر قصد، یادگیری حرفه ای باشد صرفاً فراگیری سرفصل ها و مفاهیم کافی نخواهد بود بلکه ضروری است شما به صورت عملی و میدانی هم روی پروژه ای دیجیتال مارکتینگ را اجراء کنید.

به همین منوال معمولاً پیشنهاد می شود که مقالات بروز خارجی را مطالعه کنید، با کارآموزی در حوزه دیجیتال مارکتینگ شروع کنید و پس از آن سعی کنید روی یک کسب و کار، بدون ریسک هر آنچه آموخته اید را در آن اجراء کنید. البته یادگیری کارکردن با تمامی ابزارهایی که یک دیجیتال مارکتر لازم دارد نیز قطعاً مبحث مهمی خواهد بود که مراکز آموزشی به اندازه کافی در مورد آن با شما صحبت می کنند.

 

چگونه هدفمند و هوشمند در این مسیر پیش برویم؟

در وهله اول باید «آموختن» را بیاموزید. شاید این مفهوم کمی عجیب به نظر برسد! بسیاری خودآموز بودن را فرا نمی گیرند و در نتیجه مدام متکی به یادگیری از طریق آموزش دهنده، پکیج و کلاس هستند.

این اتکا به کلاس های آموزشی و تکرار حضور در یک سری مراکز آموزشی می تواند در نهایت بی نتیجه باشد. ما منکر این نیستیم که آموختن در چنین فضاهایی می تواند علاوه بر علم برای شما تجربیات دیگران را نیز به ارمغان بیاورد (قطعاً آموزش دهنده سئو و یا بازاریابی دیجیتال در مورد تجربیاتش از شکست ها و موفقیت ها با شما صحبت می کند) اما همه چیز نیست. در درجه دوم شما باید به دنبال مطالب بروز در این زمینه باشید.

مجموعه دارکوب در حال حاضر یکی از ارائه دهندگان آموزش های مربوط به بازاریابی دیجیتال و به کار بردن دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار است. این موسسه در کنار ارائه خدمات مبتنی بر رشد کسب و کار ها، در زمینه های آموزشی نیز تجربه وسیعی به دست آورده و حالا آماده انتقال آن به نوآموزان و کسانی است که علاقه دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا