آموزشآموزش های دایرکت ادمینآموزش های سی پنللینوکسمیزبانی وبویندوز

تفاوت هاست لینوکس با ویندوز | کدام یک بهتر است؟

هاست لینوکس مناسب است یا ویندوز؟

وقتی بحث هاستینگ پیش میاد و وارد یک سایت هاستینگ میشوید برای خرید هاست یا دامنه ، اولین چیزی که می بینید صفحه ای هست که از شما درخواست می کند نوع هاست خود را انتخاب کنید. هاست ویندوز یا لینوکس؟! و سوالی که در اینجا پیش میاد این هست که تفاوت هاست ویندوز با لینوکس چیست؟ کدام یک هاست بهتری هستند. هاست ویندوز مناسب سایت من هست یا هاست لینوکس؟! امروز با این مقاله با من همراه باشید تا به پاسخ تمامی این سوالات برسیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • تفاوت هاست لینوکس با ویندوز
  • امنیت هاست ویندوز بیشتر است یا لینوکس؟
  • تفاوت هاست لینوکس با ویندوز در اجرای اسکریپت ها
  • هاست ویندوز محبوب تر هست یا ویندوز؟
  • هزینه هاست لینوکس و ویندوز؟
  • یک تصمیم نهایی…

تفاوت هاست لینوکس با ویندوز

همانطور که قبلا گفته شد هاستینگ یعنی میزبانی فایل ها و اطلاعات سایت شما روی یک هاست، سرور مجازی یا اختصاصی، اما روی چه نوع سروری؟ در کل سایت ها روی سرور هایی با ۲ نوع سیستم عامل نصب می شوند. یا ویندوز یا لینوکس. دقیقا مثل سیستم عامل کامپیوتر شما که یا مک هست یا ویندوز ، روی این سرور ها هم یا لینوکس نصب می کنند یا ویندوز. این کل ماجراست. هاست لینوکس به این معناست که سرور میزبان سایت شما سیستم عامل لینوکس دارد و ویندوز به این معنا که روی سرور میزبان سایت شما سیستم عامل ویندوز نصب شده است. حالا که مفهوم اصلی و تفاوت اصلی ویندوز با لینوکس رو متوجه شدیم میریم سراغ این موضوع که کدام یک مناسب کار شماست.

از نظر برتری ویندوز و لینوکس ، هیچ یک با هم برتری خاصی ندارند. نمی توان به جرات گفت ویندوز بهتر است یا لینوکس اما هر کدام مزایا و معایبی دارند. که به چند مورد میپردازم.

امنیت هاست ویندوز بیشتر است یا لینوکس؟

امنیت در همه جا حرف اول را می زند. سایت شما روی ویندوز امنیت بیشتری دارد یا روی لینوکس ؟ تحقیقات و تجربیات مشخص کرده که ویندوز حفره های امنیتی بیشتری دارد. یعنی هر از گاهی مشکلات امنیتی در ویندوز پیدا می شود، هر چند مایکروسافت این حفره ها را به سرعت رفع و برطرف می کند اما رفع مشکلات امنیتی در بهترین حالت ممکن چند ساعتی طول می کشد که همین می تواند موضوع مهمی برای سایت با ارزش شما باشد. از طرفی دیگر لینوکس امن تر است. این امنیت بالا باعث شده تا از نظر امنیت لینوکس حرف اول را بزند. پس اینجا برنده لینوکس اعلام می شود.

تفاوت هاست لینوکس با ویندوز در اجرای اسکریپت ها

زبان php مرسوم ترین و رایج ترین زبان برنامه نویسی دنیاست. محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا یعنی وردپرس ، از زبان پی اچ پی استفاده می کند و این یعنی حداقل ۱۷ درصد از سایت های دنیا از php استفاده می کنند. اجرای php هم روی لینوکس و هم روی ویندوز بدون محدودیت و مشکل هست و هیچکدام از این نظر مشکلی ندارند. اما طراحی سایت به زبان asp بحثی است متفاوت. در حال حاضر فقط ویندوز زبان asp را پشتیبانی می کند و راهی برای اجرای این زبان برنامه نویسی تحت وب در لینوکس نیست. پس اگر سایت خود را با asp برنامه نویسی کرده اید راهی ندارید جز استفاده از ویندوز.

هاست لینوکس محبوب تر هست یا ویندوز؟

هاست لینوکس محبوبیت بیشتری در بین سرور ها دارد. در کل لینوکس برای وب نوشته شده است پس از نظر محبوبیت لازم هست تا امتیاز را به لینوکس بدهیم.

کنترل پنل های مورد استفاده روی ویندوز و لینوکس

شما برای مدیریت فایل ها و اطلاعات سایت خود در ابتدا نیاز به کنترل پنل مدیریت هاست دارید. کنترل پنل های هاستینگ بسیاری برای لینوکس موجود هست. اما همیشه حرف اول را برترین ها و پر نصب ترین ها می زنند. اگر دوست دارید از کنترل پنل محبوب سی پنل استفاده کنید حتما باید از لینوکس استفاده کنید.

کنترل پنل دایرکت ادمین هم یکی از بهترین کنترل پنل های هاستینگ موجود هست که تنها روی لینوکس نصب و راه اندازی می شود.

اما در ویندوز باید از کنترل پنل هاستینگ وب سایت پنل استفاده کنید که توسط خود مایکروسافت ارائه شده. ( البته رایگان هست )

هزینه هاست لینوکس و ویندوز

برای اجرای یک وب سرور نیاز به دو چیز دارید. اولی سیستم عامل که همان لینوکس و ویندوز هست و دیگری کنترل پنل مدیریت هاستینگ که در موردش صحبت شد.

در اجرای یک سرور ویندوزی نیاز به خرید یک windows server برای سیستم عامل دارید که در حال حاضر هزینه ای معادل ۸۸۲ دلار دارد. اما لینوکس کاملا رایگان هست می توانید به رایگان دانلود کنید. اما در مورد کنترل پنل قضیه کاملا متفاوت است. شما websitepanel را می توانید به رایگان دانلود کنید اما هزینه خرید cpanel ماهانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و هزینه خرید دایرکت ادمین بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان متغیر هست.

هر چند شما نیازی به راه اندازی سرور ندارید و می خواهید از شرکت های هاستینگ پلن میزبانی وب خود را خرید کنید اما در نظر داشته باشید این شرکت ها هم به ناچار مجبور هستند هزینه خرید سیستم عامل ویندوز را محاسبه کنند. پس هزینه خرید هاست ویندوز کمی گران تر از هزینه خرید هاست لینوکس هست.

یک تصمیم نهایی…

در این مقاله سعی کردم تجربیات خودم رو در زمینه تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز بدون تعصب خاصی روی هیچکدام بیان کنم تا دوستانی که قصد خرید هاست دارند بتوانند با خیال راحت و اطلاعات کامل خرید خود را انجام دهند. حال تصمیم با خود شماست که هاست لینوکس برای سایت شما مناسب تر است یا ویندوز. به نظر من در صورتی که از اسکریپت های php استفاده می کنید از لینوکس استفاده کنید چون هم ارزان تر هست، هم محبوب تر و هم کنترل پنلی بهتر را داراست. اما در صورتی که از برنامه نویسی asp استفاده می کنید چاره ای جز استفاده از هاست ویندوز ندارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا