رپورتاژ

علل رایج تشکیل برفک یخچال

یکی از مشکلات قدیمی و همیشگی بسیاری از یخچال‌ها تشکیل برفک است. این مسئله به‌خصوص در یخچال‌ها و فریزرهای قدیمی بسیار به چشم می‌خورد. با پیشرفت صنعت یخچال سازی و ساخت یخچال فریزرهای پیشرفته مجهز به سیستم دیفراست و همچنین یخچال‌فریزرهای نوفراست، این مشکل تا حد زیادی حل شد. با این حال هنوز برخی از مدل‌های یخچال و فریزر شاهد تشکیل برفک هستند. آشنایی با علل رایج تشکیل برفک یخچال کمک زیادی به حل این مشکل می‌کند.

image 60c6fec - علل رایج تشکیل برفک یخچال

فرایند تشکیل برفک در یخچال و فریزر

فرایند تشکیل برفک در درون یخچال و فریزر از طریق برخورد هوای سرد و گرم است. هوایی که در داخل یچخال جریان دارد، هوایی خنک و سرد است. این هوای به طور مداوم در حال گردش در فضای درونی یخچال و فریزر و لابه‌لای قفسه‌هاست. گردش این جریان سرد با هدف خنک نگهداشتن مواد غذایی است. اما وقتی این جریان هوای سرد در تماس با هوای گرم قرار بگیرد، به شکل برفک می‌شود. جریان هوای گرم ممکن است از روزنه‌ای یا دریچه‌ای وارد فضای داخل یخچال شود.

علل اصلی و رایج تشکیل برفک

حال که با فرایند تشکیل برفک در یخچال و فریزر آشنا شدیم، یافتن علل رایج این مشکل چندان سخت نیست. تشکیل برفک علت‌های متعددی دارد. بخشی از علل مربوط به نقص فنی یا وجود عیب و ایراد در قطعات یخچال است. بخش دیگر مربوط به سهل‌انگاری در مراقبت و نگهداری از یخچال و همچنین کوتاهی در بستن مناسب درب یخچال است.

بررسی این دلایل و آشنایی با آنها به ما کمک می‌کند تا در هنگام بروز چنین مشکلی، خیلی زود علت آن را پیدا کنیم. از طرفی، پی بردن به علت تشکیل برفک در یخچال و فریزر کمک می‌کند تا راهکاری برای رفع برفک درنظر بگیریم. از جمله علل اصلی تشکیل برفک در یخچال و فریزر عبارتند از:

  • باز ماندن درب یخچال
  • پوسیدگی لاستیک درب یا بدنه یخچال
  • ترموستات معیوب
  • خرابی فن خنک کننده کمپرسور
  • فضای نامناسب
  • عدم رعایت نکات مراقبت از یخچال

image 29c06 - علل رایج تشکیل برفک یخچال

باز ماندن درب یخچال

یکی از ساده‌ترین و روایج‌ترین علل تشکیل برف در یخچال و فریزر باز ماندن طولانی مدت درب آن است. این مسئله باعث می‌شود تا جریان هوای گرم به مدتی طولانی وارد فضای داخلی دستگاه شود. درنتیجه، از برخورد هوای گرم بیرون با هوای سرد داخل یخچال برفک ایجاد می‌شود.

پوسیدگی لاستیک درب یا بدنه یخچال

این دو عامل به دلیل فرسودگی یخچال یا فریزر و به مرور زمان ایجاد می‌شوند. برای رفع برفک در چنین حالتی باید لاستیک دور درب یخچال یا فریزر تعویض شده و پوسیدگی بدنه یخچال هم تعمیر شود.

ترموستات معیوب

ترموستات به عنوان یکی از قطعات مهم یخچال و فریزر وظیفه خنک و ثابت نگه داشتن دمای داخلی دستگاه را به عهده دارد. این قطعه به‌خصوص در یخچال‌های قدیمی فاقد سیستم‌های نوفراست نقشی تعیین کننده در ایجاد برفک دارد. ترموستات معیوب به معنی به‌هم خوردن حفظ تعادل دمایی یخچال یا فریزر است. به این معنی که ممکن است هوای داخل دستگاه بیش از حد سرد شود. همین مسئله هم منجر به ایجاد برفک در یخچال می‌شود. برای رفع برفک در چنین شرایطی باید قطعه ترموستات را تعمیر یا تعویض کرد.

image cfb06 - علل رایج تشکیل برفک یخچال

خرابی فن خنک کننده کمپرسور

خرابی فن خنک کننده کمپرسور یکی از علل دیگر ایجاد برفک به‌خصوص در یخچال‌های ساید‌بای‌ساید است. بهترین راهکار برای رفع برفک این است که خرابی این قطعه هر چه زودتر تعمیر شود.

فضای نامناسب

یخچال و فریزر باید در مکان مناسبی قرار بگیرد تا کارکرد درستی داشته باشد. قرار دادن دستگاه در مجاورت گرما و حرارت باعث نفوذ هوای گرم از طریق روزنه‌ها به فضای داخلی یخچال شده یا از قدرت سرمایشی آن کم می‌کند. فاصله استاندارد ۲۰ سانتیمیری یخچال از دیوار یا سایر دستگاه‌ها هم باید رعایت شود تا برفک در درون یخچال به وجود نیاید.

image eca9d0 - علل رایج تشکیل برفک یخچال

عدم رعایت نکات مراقبت از یخچال

نگهداری و مراقبت از یخچال برای بهره بردن از بالاترین سطح کارایی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. عدم رعایت این نکات باعث بروز مشکلاتی از جمله تشکیل برفک در بخش‌های مختلف یخچال می‌شود. این نکات عبارتند از:

  • باز و بسته کردن بیش از حد و غیرضروری درب یخچال
  • چک نکردن دمای داخل یخچال
  • عدم برفک زدایی منظم دستی در فاصله های منظم ۳ تا ۶ ماهه در یخچال‌های فاقد سیستم دیفراست

توجه به این نکات و همچنین یافتن علل تشکیل برف در یخچال تا حد زیادی به شما در جلوگیری از بروز این مشکل کمک می‌کند. البته، بعد از پی بردن به دلیل اصلی ایجاد برفک‌، راهکاری برای برفک‌زدایی و رفع مشکل وجود دارد.

راهکارهای موثر برای برفک زدایی

بعد از اینکه متوجه تشکیل برفک در یخچال یا فریزر شدید و پی به علت آن بردید، می‌تواند اقدام به برفک‌زدایی کنید. چند راهکار موثر برای رفع برفک در یخچال وجود دارد. از جمله این راهکارها عبارتند از:

  • دیفراست دستی
  • دیفراست اتوماتیک
  • برفک زدایی نوفراست

دیفراست دستی

دیفراست دستی راهکاری برای برفک‌زدایی در یخچال‌ و فریزرهای فاقد سیستم دیفراست است. به این ترتیب که در دوره‌های سه تا شش ماه و به طور منظم و دستی اقدام به برفک‌زدایی می‌کنید. برای این کار باید ترموستات را خاموش کرده و دستگه را از برق بکشید. به مدت سه ساعت یخچال را خاموش و با درب‌های باز نگه دارید که برفک‌های احتمالی آب شوند.

image b74736 - علل رایج تشکیل برفک یخچال

دیفراست اتوماتیک

دیفراست اتوماتیک برای یخچال‌ها و فریزرهایی مناسب است که دارای سیستم دیفراست هستند. برای این کار کافیست دکمه دیفراست یخچال را روشن کنید تا فرایند برفک‌زدایی و تخلیه آب ذوب شده به طور اتوماتیک توسط یخچال انجام شود.

برفک زدایی نوفراست

سیستم پیشرفته برفک‌زدایی نوفراست شامل تایمر ترموستاتیک و المنت حرارتی است. این سیستم تنها در یخچال‌ها و فریزرهای جدید و پیشرفته وجود دارد. این سیستم طوری طراحی شده که با تشخیص زمان مناسب اقدام به خاموش کردن اتوماتیک یخچال و سپس برفک‌زدایی می‌کند. یک نمونه از فریزرهای نوفراست ضد برفک یخچال نوفراست مدل BNR برفاب است که با در اختیار داشتن این سیستم ضدبرفکی پیشرفته هیچ برفکی نمی‌زند. فن تعبیه شده در داخل این یخچال به طور اتومات و بدون آسیب زدن به مواد غذایی داخل یخچال، عمل برفک‌زدایی را انجام می‌دهد.

image cc3cc75 - علل رایج تشکیل برفک یخچال

رعایت نکات مربوط به نگهداری از یخچال برای جلوگیری از ایجاد برفک

با وجود پیشرفت زیاد در تولید یخچال‌ها و فریزرهای نوفراست و مجهز به سیستم ضد برفک، باز هم باید نکاتی را برای جلوگیری از تشکیل برفک لحاظ کرد. رعایت این نکات که مربوط به نگهداری از یخچال برای جلوگیری از ایجاد برفک است، طول عمر دستگاه را هم افزایش می‌دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا