آموزش های سی پنلمیزبانی وب

آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

نحوه ساخت و مدیریت دیتابیس MySQL در هاست سی پنل (CPanel)

شاید شما هم به دنبال آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل هستید و سوال خیلی از کاربران هم همین مورد میباشد.

بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده یا دیتابیس (database) به مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم گفته می شود. این پایگاه های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه ها و رایانه ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می شوند. با گسترش طراحی وب سایت های پویا در شبکه جهانی وب نیاز به یک پایگاه داده و بانک اطلاعاتی (database) بزرگ برای مدیریت محتوا احساس میشد. مدیریت پایگاه داده ها یک فرایند پیچیده است، که به طور قابل توجهی با برنامه و زبان برنامه نویسی SQL این نیاز برطرف شده است.

aparat banner - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

سی پنل (Cpanel) یکی از محبوب ترین کنترل پنل‌های میزبانی وب یا همان وب هاستینگ است. سی پنل مبتنی بر سیستم عامل لینوکس میباشد و شناخته شده ‌ترین ابزار برای مدیریت سرورها و هاست‌های لینوکسی در سراسر جهان می‌باشد.

از مهمترین دلایل محبوبیت این کنترل پنل آمریکایی می توان به سهولت استفاده از آن اشاره کرد. رابط کاربری ساده و کاربردی به راحتی تمام خدمات را در یک مکان واحد جمع کرده و امکان مدیریت آن را برای کاربر فراهم می کند.

نحوه ساخت و مدیریت دیتابیس MySQL در هاست سی پنل (CPanel)

برای ساخت دیتابیس در سی پنل ابتدا نیاز است به هاست سی پنل خود وارد شده و سپس مراحل زیر را به دقت و به ترتیب انجام دهید.

**

اگر تمایل به تماشای ویدیو آموزشی ما ندارید میتوانید همین مقاله را تا انتها مطالعه کنید، ما به صورت متنی و اسکرین شات نیز آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل را برای شما آماده کرده ایم.

۱. پس از ورود به حساب کاربری خود در هاست سی پنل ، در صفحه اصلی بر روی گزینه MySQL® Databases در سربرگ Databases کلیک کنید.

how to create db in cpanel01 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

۲. پس از ورود به بخش MySQL® Databases ، در صفحه جدید در کادر ابتدایی بالای صفحه نام دیتابیس خود یا Database Name خود را وارد کنید و بر روی دکمه آبی رنگ Create Database کلیک کنید.

how to create db in cpanel 02 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

۳. پس از ساخت موفق دیتابیس نوبت به ساخت یک یوزر برای دیتابیس ایجاد شده میرسد. برای ساخت یوزر در دیتابیس در همین صفحه کمی به پایین اسکرول کنید، در بخش MySQL Users Add New User کادر های مربوطه را پر کنید تا یوزر موردنظر شما ساخته شود. این اطلاعات شامل موارد زیر میباشد :

  • Username (یوزرنیم دیتابیس)
  • Password (پسورد دیتابیس که باید حداقل ۸ کاراکتر متشکل از حروف و اعداد باشد)
  • Password (Again) (تکرار پسورد کادربالا جهت تایید دوباره رمز عبور انتخاب شده)

how to create db in cpanel 03 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

پس از وارد کردن اطلاعات مربوطه بر روی دکمه Create User کلیک کنید.

برعکس دایرکت ادمین، نام دیتابیس و یوزرنیم دیتابیس به صورت خودکار تمامی دسترسی های لازم را ندارد و به هم متصل نیست پس نیاز به اتصال این دو مورد و دادن دسترسی به یوزرنیم دیتابیس خود هستید.

اتصال یوزر به دیتابیس در هاست سی پنل

در این قسمت از مقاله آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل (CPanel) به نحوه اتصال یوزر به دیتابیس میپردازیم.

۱. پس از ورود به حساب کاربری خود در هاست سی پنل ، در صفحه اصلی بر روی گزینه MySQL® Databases در سربرگ Databases کلیک کنید.

۲. به پایینتر اسکرول کنید و در بخش Add User To Database ، در کادر اول یوزرنیم مربوطه را انتخاب کنید؛ در کادر دوم نام دیتابیس مورد نظر را انتخاب کنید و در نهایت بر روی دکمه Add کلیک کنید.

how to create db in cpanel 04 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

۳. در صفحه جدید بر روی گزینه ALL PRIVILEGES کلیک کنید تا همه موارد تیک بخورد، سپس در انتهای همین صفحه بر روی دکمه Make Changes کلیک کنید تا یوزرنیم مربوطه با تمامی دسترسی ها به دیتابیس موردنظر شما متصل شود.

اگر به درستی این موارد را انجام داده باشید؛ در بالای صفحه پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات به شما نشان داده میشود ولی به صفحه اصلی بازنمیگردید.

how to create db in cpanel05 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

اگر تمامی عملیات را به درستی پیش رفته باشید، میتوانید در صفحه اصلی MySQL® Databases و در بخش Current Databases ، اتصال موفقیت آمیز نام دیتابیس به یوزر دیتابیس را مشاهده کنید.

تغییر پسورد دیتابیس در هاست سی پنل

در این قسمت از مقاله آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل (CPanel) به نحوه تغییر پسورد دیتابیس میپردازیم.

  1. پس از ورود به حساب کاربری خود در هاست سی پنل ، در صفحه اصلی بر روی گزینه MySQL® Databases در سربرگ Databases کلیک کنید.
  2. به پایین صفحه اسکرول کنید و در بخش Current Users میتوانید یوزر های ساخته شده را مشاهده و مدیریت کنید.
  3. برای تغییر پسورد دیتابیس در هاست سی پنل ، بر روی گزینه Change Password روبرو یوزر مربوطه کلیک کنید تا به صفحه تغییر پسورد وارد شوید.
  4. در صفحه باز شده، در کادر اول پسورد جدید دیتابیس خود را وارد کنید، سپس در کادر پایینتر نیز مجددا آن پسورد را تکرار کنید و در نهایت بر روی دکمه Change Password کلیک کنید.

how to create db in cpanel06 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

حذف دیتابیس در هاست سی پنل

در این قسمت از مقاله آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل (CPanel) به نحوه حذف دیتابیس در هاست Cpanel میپردازیم.

  1. پس از ورود به حساب کاربری خود در هاست سی پنل ، در صفحه اصلی بر روی گزینه MySQL® Databases در سربرگ Databases کلیک کنید.
  2. به پایین صفحه اسکرول کنید و در بخش Current Users میتوانید یوزر های ساخته شده را مشاهده و مدیریت کنید.
  3. برای حذف دیتابیس در هاست سی پنل ، بر روی گزینه Delete روبرو یوزر مربوطه کلیک کنید تا به صفحه حذف دیتابیس وارد شوید.
  4. در این صفحه از شما میخواهد اطمینان از درخواست خود را تایید کنید، بر روی دکمه Delete Database کلیک کنید.

how to create db in cpanel 07 - آموزش ساخت دیتابیس در سی پنل CPanel

برعکس هاست های دایرکت ادمین، پس از حذف دیتابیس در هاست سی پنل ، نیاز به حذف کامل یوزرنیم ساخته شده نیز دارید (این مورد اختیاری است)

برای حذف یوزر دیتابیس در هاست سی پنل ، پس از مراجعه به گزینه MySQL® Databases در کنترل پنل هاست خود، به انتهای صفحه اسکرول کنید و در بخش Current Users ، گزینه Delete روبرو یوزر دیتابیس مورد نظر خود را کلیک کنید.

در این صفحه از شما میخواهد اطمینان از درخواست خود را تایید کنید، بر روی دکمه Delete User کلیک کنید.

بررسی سایز گزینه ها در بخش MySQL® Databases

در این بین دو گزینه کاربردی دیگر هم در سربرگ Modify Databases وجود دارد که به طور خلاصه به آن میپردازیم.

  • Check Database : گزینه Check Database توابع دیتابیس را چک میکند و اگر اشکالی در یکی از جداول وجود داشته باشد آنرا به شما نمایش میدهد.
  • Repair Database : گزینه Repair Database جدول های دیتابیس را تعمیر میکند و اگر اشکالی در دیتابیس وجود داشته باشد با استفاده از Repair Database برطرف میگردد.

 

امیدواریم این مقاله از وبلاگ آذردیتا جهت ساخت دیتابیس Mysql در هاست سی پنل برای شما کابران گرامی مفید واقع شده باشد؛ همچنین ممکن است بقیه مقاله ها در زمینه آموزش سی پنل (CPanel) نیز برای شما مفید باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا