آموزش

زبان PHP چیست ؟ | آشنایی با زبان php به زبان ساده

PHP چیست ؟ راهنمایی جامع برای مبتدیان

آیا به دنبال یک زبان برنامه نویسی جدید برای یادگیری هستید یا شما فقط کنجکاو هستید و فکر می کنید دقیقا زبان PHP چیست ؟ صرف نظر از دلیل، شما به مقاله ی مناسبی رسیده اید. با ما همراه باشید و تمام آنچه را که باید درباره PHP بدانید، کشف کنید.

زبان های اسکریپت نویسی

PHP ( مخفف PHP : Hypertext Preprocessor ) زیر مجموعه ای از زبان های برنامه نویسی مانند JavaScript و Python است. تفاوت در این است که PHP بیشتر برای ارتباطات سمت سرور استفاده می شود در حالی که JavaScript را می توان هم برای frontend و backend و هم برای Python – فقط برای سمت سرور (backend) استفاده کرد.

گیج کننده به نظر می رسد ؟ خوب، به همین دلیل است که ما باید قبل از تمرکز بیشتر در PHP ، در مورد زبان های اسکریپت نویسی بدانیم.

زبان اسکریپت نویسی به زبانی گفته می شود که اجرای وظایف را در یک محیط خاص برای اجرا به طور خودکار انجام می دهد. این شامل گفتن یک صفحه ثابت – static ( ساخته شده با HTML و CSS ) برای انجام اقدامات خاص با قوانینی است که قبلاً تعریف کرده اید.

به عنوان مثال، می توانید از یک اسکریپت برای تأیید فرم استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که قبل از ارسال فرم به سرور، همه قسمت ها پر شده اند. وقتی کاربر فرم را ارسال می کند، اسکریپت اجرا می شود و سپس همه قسمت ها را بررسی می کند.

اگر یکی از آنها خالی باشد، یک متن هشدار دهنده برای اطلاع کاربر نمایش داده می شود.

از دیگر کاربردهای متداول زبان های اسکریپت نویسی، نمایش یک جلوه کشویی هنگام قرار گرفتن مکان نما روی منوی اصلی، دکمه های چرخشی و انیمیشن، باز کردن کادر های گفتگو و غیره است.

سمت سرور و سمت مشتری

زبان های نوشتاری می توانند در سمت سرویس گیرنده (frontend) یا در سمت سرور (backend) اجرا شوند.

اسکریپت های سمت مشتری توسط مرورگر های وب پردازش می شوند. هنگامی که مشتری یک صفحه حاوی اسکریپت های سمت مشتری را درخواست می کند، سرور با ارسال کد های منبع قابل اجرا برای مرورگر پاسخ می دهد.

از طرف دیگر، زبان برنامه نویسی سمت سرور به معنای اجرای اسکریپت ها در سرورها قبل از ارسال به مرورگرها است. بنابراین سرور های وب به جای ارسال کد منبع، ابتدا کد ها را با تبدیل آنها به یک قالب HTML ساده پردازش (تجزیه) می کنند.

به همین دلیل اسکریپت نویسی سمت سرور، مدیران وب را قادر می سازد کد منبع خود را پنهان کنند، در حالی که اسکریپت های سمت مشتری توسط کاربران مشتری به راحتی قابل مشاهده هستند.

اکنون که مفاهیم اساسی زبان های برنامه نویسی را فهمیدید، وقت آن است که به موضوع اصلی این مقاله بازگردیم.

PHP به زبان ساده

زبان PHP یک زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه وب و ایجاد صفحات وب پویا به کار می‌رود. این زبان اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط راکوس لردوف ایجاد شد و اکنون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب برای توسعه وب است.

PHP به طور اصلی برای پردازش داده‌های مرتبط با صفحات وب استفاده می‌شود. به طور مثال، شما می‌توانید با استفاده از PHP اطلاعاتی را از یک فرم در وب‌سایت جمع‌آوری کنید، با داده‌ها محاسبات انجام دهید، و سپس نتیجه را به کاربر نمایش دهید. همچنین PHP قابلیت اتصال به پایگاه‌های داده را دارد، که این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعات را در پایگاه داده‌ها ذخیره و بازیابی کنید.

زبان PHP به سادگی با HTML ترکیب می‌شود و می‌توانید کدهای PHP را درون برنامه‌های HTML خود استفاده کنید. این امکان به برنامه‌نویسان این اجازه را می‌دهد که صفحات وب پویا و با امکانات متنوعی را ایجاد کنند.

 

زبان برنامه نویسی PHP چیست ؟

همانطور که قبلا ذکر شد، این یک زبان اسکریپت نویسی است که برای ارتباطات سمت سرور ایجاد شده است. از این رو، می تواند توابع مختلف سمت سرور مانند جمع آوری داده های فرم، مدیریت پرونده های موجود در سرور، اصلاح پایگاه داده و موارد دیگر را مدیریت کند.

این زبان در ابتدا توسط Rasmus Lerdorf برای ردیابی بازدیدکنندگان از صفحه اصلی وی ایجاد شده است. با محبوبیت بیشتر، سرانجام لردورف آن را به عنوان یک پروژه منبع باز منتشر کرد. این تصمیم توسعه دهندگان را به استفاده، اصلاح و بهبود کد تشویق کرد و در نهایت آن را به زبان اسکریپت نویسی تبدیل کرد که امروز از آن استفاده می کنیم.

اگرچه PHP به عنوان یک زبان برنامه نویسی با اهداف عمومی در نظر گرفته می شود، بیشترین کاربرد را برای توسعه وب دارد. این یکی از ویژگی های برجسته آن است – توانایی تعبیه شده در یک فایل HTML.

پس بهتره بگوییم اگر که نمی خواهید بقیه کد منبع شما را ببینند، می توانید آن را با این زبان اسکریپت پنهان کنید. به سادگی کد را در یک فایل PHP بنویسید، آن را در HTML جاسازی کنید و بقیه هرگز از محتوای اصلی مطلع نخواهند شد.

یکی دیگر از مزایای این ویژگی خاص این است که مجبور شوید از نشانه گذاری HTML مشابه به طور مکرر استفاده کنید. به جای اینکه آن را بارها و بارها بازنویسی کنید، فقط کد را در یک فایل PHP بنویسید. هر زمان که نیاز به استفاده از HTML دارید، فایل PHP را وارد کنید و کار شما تمام است.

نمونه ای از صفحه PHP را می توان در فیس بوک مشاهده کرد. صفحه اصلی را باز کنید و می توانید URL را با .php به پایان برسانید ( facebook.com/home.php ) به عبارت دیگر، این صفحه با یک فایل ( home.php ) ساخته شده است که حاوی ترکیبی از کد پیش پردازنده متن و برچسب های HTML است.

اگر می خواهید درباره نحوه نوشتن یک فایل PHP بیشتر بدانید، می توانید یک مثال ساده را در زیر مشاهده کنید :

<html>
 <head>
  <title>PHP Test</title>
 </head>
 <body>
 <?php echo '<p>Greetings From Azardata</p>'; ?> 
 </body>
</html>

اگر این فایل PHP نوشته شده را در فهرست اصلی سایت خود قرار دهید، با مراجعه به سایت

site.com/greetings.php

آن را پیدا خواهید کرد.

خروجی این فایل PHP در HTML به صورت زیر است :

<html>
 <head>
  <title>PHP Test</title>
 </head>
 <body>
 <p>Greetings From Azardata</p>
 </body>
</html>

این ابتدایی ترین مثال است، زیرا شما حتی نیازی به اجرای این اسکریپت به هیچ وجه به شکل یک فرم ندارید. ما به سادگی از عبارت echo استفاده کردیم تا به صفحه بگوییم تا “Greetings From Azardata” را نمایش دهد این مثال، نشان می دهد که چگونه سایت شما می تواند کد PHP را به HTML تفسیر کند.

چرا باید از زبان PHP استفاده کرد ؟

ربان PHP تنها زبان برنامه نویسی سمت سرور نیست؛ تعداد زیادی زبان دیگر نیز در آن وجود دارد. با این حال، اگر یک سایت وردپرسی را اداره می کنید، نسبت به رقبای خود اختلاف دارد.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است. بنابراین با استفاده از این زبان می توانید میزان سفارشی سازی را در سایت به شدت بهبود بخشید. می توانید از آن برای تغییر پلاگین ها و تم های موجود استفاده کنید یا حتی خودتان یکی را بسازید! اگر می خواهید به یک توسعه دهنده وردپرس تبدیل شوید، یادگیری PHP یک امر ضروری است.

اگر که هنوز متقاعد نشده اید، در اینجا چند دلیل دیگر نیز وجود دارد که PHP یک زبان برنامه نویسی عالی برای استفاده است :

  • آسان برای یادگیری – شما می توانید آن را به راحتی یاد بگیرند از آنجا که دارای اسناد عالی از توابع با مثال هایی است.
  • به طور گسترده استفاده می شود – برای ایجاد هر نوع سیستم مانند تجارت الکترونیکی، وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی و غیره استفاده می شود. آمار نشان میدهد که ۷۹٪ از کل وب سایت ها از  زبان برنامه نویسی PHP استفاده می کنند!
  • کم هزینه – منبع باز است بنابراین می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.
  • جامعه بزرگ – اگر با مشکلی در این زمینه روبرو شدید، دیگر نگران نباشید زیرا تعداد زیادی وبلاگ PHP در اینترنت وجود دارد.
  • با پایگاه های داده ادغام می شود – برخی از نمونه هاMySQL ، Oracle ، Sybase ، DB2 و غیره هستند.

زبان PHP در مقابل جاوا اسکریپت

ما قبلاً اشاره کردیم که شما می توانید کارهای زیادی را با PHP انجام دهید. با این حال، بیشترین استفاده را برای تولید محتوای پویا دارد.

اگر با JavaScript آشنا هستید، می دانید که برای ایجاد پویایی و تعامل در یک صفحه ثابت نیز استفاده می شود. از این رو، اکنون ما دو زبان برنامه نویسی داریم که عملکردهای مشابهی دارند.

خب پس چرا به هر دو آنها نیاز داریم ؟ وقتی نوبت به ساخت یک وب سایت پویا می رسد، در واقع می توان وب سایتی ایجاد کرد که فقط در JavaScript اجرا شود. با این حال، عملکرد می تواند بسیار متفاوت باشد.

با جاوا اسکریپت می توانید سایتی پویا ایجاد کنید که امکان تعاملات ساده مانند جلوه دادن مجدد ماوس، تصحیح خودکار و گالری عکس را داشته باشد. اما نمی تواند محتوای تولید شده توسط کاربر مانند شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیکی ( وب سایت هایی که طبق رفتار کاربر تغییر می کنند ) ایجاد کند. برای این کار به PHP نیاز دارید.

بگذارید بگوییم در حال ورود به یک شبکه اجتماعی هستید. برای نمایش مشخصات شما، PHP داده های شما را از پایگاه داده بازیابی می کند و نتیجه را به مرورگر شما می فرستد.

هر وقت تغییری در نمایه خود ایجاد کنید، زبان PHP اطلاعات جدید را برای بازیابی در آینده در پایگاه داده ذخیره می کند. کل این روند این امکان را برای یک شبکه اجتماعی فراهم می کند تا محتوای مختلفی را برای کاربران مختلف نمایش دهد.

از این رو، JavaScript و زبان PHP رقیب نیستند. در عوض، آنها برای ساختن یک وب سایت زیبا و پویا مثل یک زوج عمل میکنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا