شبکه و امنیت

۷ راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

بررسی 7 نکته مهم برای افزایش امنیت سایت و عدم هک شدن آن

یک وب سایت فقط مجموعه ای از قالب ها، ابزارها و افزونه ها نیست؛ بلکه به صورت کلی هویت مجموعه و برند آنلاین شماست که نشان دهنده نام تجاری شما میباشد. شما ممکن است سرمایه زیادی در آن سرمایه گذاری کرده باشید تا بتوانید آن را در حال اجرا نگه دارید و از آن در برابر هکر ها و حملات مخرب محافظت کنید. جنبه تاسف بار ماجرا این است که اکثر وب مسترها برای محافظت از وب سایت های خود حتی هک های امنیتی اولیه CMS را فراموش می کنند. این اشتباه بعداً به یک فاجعه تبدیل می شود و منجر به سرقت اطلاعات و هک وب سایت می شود.

 

راهکار های اساسی برای افزایش امنیت سایت

 

افزایش امنیت سایت یکی از مسائل حیاتی است تا اطلاعات شما و کاربران در مقابل حملات مخرب و نفوذهای امکانی محافظت شود. در ادامه چند تا از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش امنیت سایت شما ذکر شده است:

  1. استفاده از HTTPS:
    • اطمینان حاصل کنید که ارتباطات بین کاربران و سرور شما از طریق پروتکل HTTPS صورت گیرد. برای این کار نیاز است یک گواهینامه SSL/TLS نصب کنید.
  2. به‌روزرسانی نرم‌افزارها:
    • سیستم عامل، سرور و تمام افزونه‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با سایت را به‌روزرسانی کنید. به‌روز بودن نرم‌افزارها مسائل امنیتی را به حداقل می‌رساند.
  3. استفاده از رمزنگاری قوی:
    • اطمینان حاصل کنید که رمزنگاری (Encryption) به درستی تنظیم شده باشد. از رمزنگاری با استفاده از الگوریتم‌های قوی و به‌روز استفاده کنید.
  4. مدیریت دسترسی‌ها:
    • دسترسی‌های مرتبط با فایل‌ها، دایرکتوری‌ها و بخش‌های حساس سایت را به‌دقت تنظیم کنید. از اصول بهینه مدیریت دسترسی استفاده کنید.
  5. پشتیبان‌گیری منظم:
    • اطلاعات مهم سایت را به صورت منظم پشتیبان‌گیری کنید. در صورت وقوع حادثه، این پشتیبان‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا به سرعت به حالت عادی بازگردید

۷ راه برای محافظت از وب سایت در برابر هک شدن

اگر وب سایت تجاری خود را به تازگی راه اندازی کرده اید، ما در اینجا ۷ کاری را که باید بدون تردید برای حفظ امنیت وب سایت خود انجام دهید، ذکر خواهیم کرد؛ پس تا انتهای این مقاله با وبلاگ آذردیتا همراه باشید.

۱ . تم ها ، افزونه ها و ابزارک ها را به روز کنید

7 steps to improve website safety and prevent hacking 01 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

افزونه ها ، نرم افزارها و ابزارهای قدیمی دلیل اصلی موارد مکرر هک شدن و به خطر افتادن وب سایت ها هستند. هنگامی که افزونه یا CMS به روزرسانی را دریافت می کند، گوش به زنگ باشید. به محض در دسترس بودن نسخه به روز شده، دکمه به روز رسانی را بدون تأخیر فشار دهید. هکرها ربات های خودکار برای اسکن وب سایت های دارای آسیب پذیری ایجاد می کنند. آنها به چنین وب سایت هایی حمله می کنند و می توانند کنترل آن را به دست آورند. در صورت مشارکت وب سایت شما در معاملات مالی، ممکن است این فاجعه بار باشد.

۲ . از هاست های دارای فایروال و اسکنر امنیتی استفاده کنید

7 steps to improve website safety and prevent hacking 02 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

یکی از مسائل مهم در وبسایت های وردپرسی، تامین امنیت سایت است و با توجه به اینکه در ایران از محصولات اورجینال قالب و افزونه استفاده نمی‌شود ( قالب و افزونه نال شده )، بیشتر درگیر مسئله تامین امنیت وردپرس میباشیم.

برای حل این گونه مسائل و از طرفی برای اینکه هاستینگ ها مشکلات کمتری را در خصوص مصرف بیش از حد منابع تجربه نکنند، از یک سری ابزار امنیتی مثل ابزار امنیتی imunify360 روی هاست وردپرس استفاده میگردد.

ابزار امنیتی imunify360 تمامی فایلهای روی هاست شامل قالب، افزونه و حتی خود اسکریپت وردپرس را به صورت لحظه ای بررسی خواهد کرد و هرگاه یک فایل مشکوک یا قطعه کد مخربی یافت شود که باعث هک سایت یا اختلال در امنیت سایت شود، آن را به حالت قرنطینه خواهد برد.

۳ . افزونه ها را از توسعه دهندگان مورد اعتماد نصب کنید

7 steps to improve website safety and prevent hacking 03 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

بهترین بخش با یک پلتفرم CMS در دسترس بودن هزاران افزونه است که به ما کمک می کند تا قابلیت های مورد نیاز را به وب سایت خود اضافه کنیم. اما همه افزونه های موجود در گالری افزونه از منابع معتبر و عاری از خلأهای امنیتی نیستند. در بسیاری از موارد، مهاجمان از آسیب پذیری های موجود در افزونه های شخص ثالث سوء استفاده می کنند و سپس کد مخرب را به فایل ها تزریق می کنند. این کدها، کل وب سایت را آلوده می کنند و مهاجمان می توانند کنترل وب سایت شما را به دست آورند.

۴ . ایجاد رمزهای عبور پیچیده و منحصر به فرد

7 steps to improve website safety and prevent hacking 04 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

رمز عبور قوی ، منحصر به فرد و پیچیده برای ادمین، احتمال هک شدن وب سایت شما را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. پسورد خوب رمز پیچیده، طولانی و منحصر به فرد است.

پسورد را تصادفی انتخاب کنید

برنامه های شکستن رمز عبور می توانند چندین هزار رمز عبور را در چند دقیقه حدس بزنند. کدهای تزریق شده به اندازه ای هوشمند هستند که می توانند گذرواژه هایی را که با استفاده از کلمات واقعی و به ترتیب خاصی ساخته شده اند، حدس بزنند و بشکنند. مگر اینکه رمزهای عبور را با استفاده از کلمات تصادفی انتخاب کنید، دائماً در معرض تهدید خواهید بود.

پسورد طولانی انتخاب کنید

گذرواژه هایی با بیش از ۱۲ کاراکتر خوب شناخته می شوند. به خاطر سپردن آنها دشوار است، بنابراین تجزیه آنها تقریباً غیرممکن است. هنگامی که هر سیستم ورود آنلاین تعداد تلاش های ناموفق برای ورود را محدود می کند، برنامه های کرکر فقط در چند تلاش نمی توانند آنها را حدس بزنند.

پسورد منحصر به فرد انتخاب کنید

فقط برای جلوگیری از به خاطر سپردن دسته ای از گذرواژه ها، از آنها برای نهادهای مختلف استفاده نکنید. هر گذرواژه را برای یک رمز منحصر به فرد نگه دارید. این خود به طور چشمگیری موارد آسیب دیدن وب سایت ها را کاهش می دهد. رمز عبور یکی از حساب های ایمیل شما نباید هکرها را قادر سازد که وارد حساب های بانکی اینترنتی شما شوند. در صورت امکان، گذرواژه های خود را به طور تصادفی ایجاد کنید و آنها را در یک مکان مخفی یادداشت کنید.

۵ . تنظیمات پیش فرض CMS را تغییر دهید

7 steps to improve website safety and prevent hacking 05 1 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

وردپرس ، جوملا یا هر پلتفرم CMS دیگری با مجموعه ای از تنظیمات پیش فرض نصب شده است. بیشتر حملات از طریق استفاده از تنظیمات پیش فرض آنها انجام می شود. این بدان معناست که صاحبان وب سایت می توانند به سادگی با تغییر تنظیمات پیش فرض سیستم های مدیریت محتوا مورد استفاده، تعداد زیادی از حملات را منحرف کرده و از آنها جلوگیری کنند.

به عنوان مثال اگر از افزونه Dublicator برای نصب قالب خود استفاده کرده اید، حتما کش نصب و تنظیمات دیگر آن را از داخل خود پلاگین حذف نمایید.

۶ . تنظیمات پیکربندی سرور

7 steps to improve website safety and prevent hacking 06 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

این مورد کمی ماهیت فنی دارد، اما نظارت به فایل های کانفیگ می تواند به شما در بهبود امنیت وب سایت شما کمک کند. فایلی مانند ‘web. config’ از جمله برخی از فایلهای پیکربندی بسیار قدرتمند میباشد که در دایرکتوری روت سرور یافت میشود. این نوع فایل ها به مدیران اجازه می دهد قوانین سرور را از جمله دستورالعمل هایی برای افزایش امنیت وب اجرا کنند.

هاست وردپرس مجموعه آذردیتا به شما کمک می کند با سرعتی آتشین در باز کردن صفحات بخاطر دارا بودن هارد های SSD NVME از تمام امکانات شگفت انگیز وردپرس بهره ببرید و مهم ترین مساله، ساختار ۶ لایه امنیتی پیشرفته ، سیستم تشخیص و محافظت در برابر نفوذ ، اسکن خودکار برای بدافزار ها (Malware) و پاک سازی آنها فایروال وب (WAF) پیشرفته با قابلیت به روز رسانی قوانین بر اساس هوش مصنوعی باعث میشود از حملات شایع به سایت های وردپرسی در امان باشید.

۷ . گواهینامه های SSL را نصب کنید

7 steps to improve website safety and prevent hacking 07 - 7 راهکار مهم برای افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن

SSL نمی تواند به طور مستقیم به شما در محافظت از وب سایت در برابر حملات مخرب کمک کند، اما اطلاعاتی را که از طریق شبکه جهانی وب رد و بدل می شود را رمزگذاری می کند. وجود پروتکل SSL در مورد وب سایت های تجارت الکترونیک مفید است زیرا از اطلاعات حساس بازدیدکنندگان و داده های خصوصی در هنگام حمل و نقل محافظت می کند.

شما با خرید هاست از آذردیتا میتوانید به صورت خودکار و رایگان گواهی SSL را دریافت کنید.

به صورت کلی، در اینجا ما به شما ۷ مرحله برای افزایش ایمنی وب سایت و جلوگیری از هک شدن را آموزش دادیم. اینها نکاتی مهم برای توجه همه توسعه دهندگان است که می تواند به شما در افزایش چشمگیر امنیت وب سایت کمک کند. اگرچه، این مراحل به تنهایی تضمین کننده حفاظت کامل در برابر هکر ها و حملات نیستند، اما در واقع اکثر حملات خودکار را متوقف کرده و خطر کلی شما را کاهش می دهد؛ همچنین ممکن است برای شما مقاله راهکار های عالی برای افزایش سرعت سایت نیز مفید و کاربردی باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا