سئو و بهینه سازی

۱۵ مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

چک لیست راه اندازی وب سایت

وب سایت جدید شما با یک CMS طراحی و ادغام شده است. شما هفته‌ها را صرف ایجاد و اصلاح کرده‌اید… شما آن را انجام دادید! اکنون، همه چیز زیبا است و وقت آن است که به زندگی خود ادامه دهیم!

اما یک لحظه صبر کنید… مطمئنید همه چیز را بررسی کرده اید؟ از دست دادن تعدادی از مراحل مهم در هیجان اولیه راه اندازی یک وب سایت جدید بسیار آسان است. تنظیم درست کارها از ابتدا ارزشش را دارد. شما پروژه خود را برای موفقیت تنظیم خواهید کرد و ممکن است بعداً در هزینه های غیر ضروری خود صرفه جویی کنید.

در اینجا یک چک لیست ساده برای دنبال کردن وجود دارد که نکات مهمی را که باید قبل از راه اندازی سایت خود در وب مرور کنید، پوشش می دهد.

پس بدون هیچ حرفی… شروع کنیم.

چک لیست راه اندازی وب سایت

  • محتوا و سئو
    عنوان صفحه و توضیحات متا را اضافه کنید
    یک نقشه سایت اضافه کنید
    همه چیز را تصحیح و اثبات کنید
  • طراحی و دیزاین
    مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است
    فاویکون داشته باشید
    یک صفحه تماس داشته باشید
    دسترسی به وب سایت را بررسی کنید
  • تست ۱-۲
    بررسی سازگاری در بین مرورگرها
    تمام لینک ها را بررسی کنید
    عملکرد سایت را بررسی کنید
  • سمت فنی
    گواهینامه SSL معتبر داشته باشید
    یک راه حل پشتیبان مناسب داشته باشید
    تا حد امکان بهینه سازی کنید
  • تجزیه و تحلیل و اجتماعی
    فعال کردن تجزیه و تحلیل
    پیوند به رسانه های اجتماعی

۱۵ مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

قبل از اینکه وب سایت خود را راه اندازی کنید، ایده آل است که آن را به صورت زنده در یک سایت استیجینگ قرار دهید. این به شما این امکان را می‌دهد که ویرایش‌ها را انجام دهید و با قالب‌ها بازی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز قبل از عمومی کردن کامل است.

۱. عنوان صفحه و توضیحات متا را اضافه کنید

15 things to check before launching your new website 01 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

عنوان صفحه و توضیحات متا توسط موتورهای جستجو برای درک، سازماندهی و اساساً رتبه بندی محتوای شما استفاده می شود. با تلاش برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، شانس بیشتری برای داشتن بازدیدکنندگان و توجه بیشتر در وب سایت خود از همان ابتدا خواهید داشت.

تگ عنوان احتمالاً مهمترین عنصر برای سئو است، زیرا به کاربران اجازه می دهد بدانند چه چیزی در صفحه شما وجود دارد. یک تگ <title> در هر صفحه ای که محتوای آن را دقیقاً توصیف می کند، قرار دهید، به عنوان مثال:

<title>15 things to check before launching your new website | Blog article</title>

توضیحات متا اهمیت کمتری دارند، اما هنوز هم بسیار مفید هستند زیرا موتورهای جستجو اغلب توضیحات شما را در نتایج جستجو قرار می دهند. در اینجا یک مثال وجود دارد، دوباره مطمئن شوید که توضیحات به طور دقیق محتوای صفحه شما را توصیف می کند:

<meta name="description" content="Learn all about what you should check before launching your new website."/>

اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید افزونه ای مانند پلاگین Yoast SEO را نصب کنید. سپس می‌توانید عناوین، توضیحات و موارد دیگر را مستقیماً از داشبورد وردپرس اضافه کنید.

برای جزئیات بیشتر، راهنمای گام به گام ما در مورد نحوه نصب افزونه وردپرس را ببینید.

۲. یک نقشه سایت اضافه کنید

15 things to check before launching your new website 02 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

نقشه های سایت فایل هایی هستند که حاوی آدرس های وب سایت شما هستند. موتورهای جستجو از این فایل ها برای فهرست بندی صفحات شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) استفاده می کنند.

بسیاری از افزونه های SEO فایل نقشه سایت شما را به صورت خودکار تولید می کنند، اما همیشه باید وجود آن را تأیید کنید (اگر مطمئن نیستید از یک ابزار آنلاین استفاده کنید)

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند افزونه نقشه سایت XML (یا Yoast SEO که قبلاً ذکر شد) برای تولید فایل نقشه سایت خود و حتی کنترل جنبه‌هایی مانند خودکار کردن ارسال نقشه سایت به‌روزرسانی شده، هر بار که صفحه جدیدی منتشر می‌شود، استفاده کنید.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : نحوه اضافه کردن نقشه RSS سایت در وردپرس (راه آسان)

اگر از CMS استفاده نمی کنید، نترسید! می توانید از یک ابزار رایگان برای خزیدن وب سایت خود استفاده کنید و نقشه سایت خود را به صورت خودکار ساخته شود. پس از ایجاد، فایل را در میزبان وب خود آپلود کرده و آن را به موتورهای جستجو ارسال کنید.

۳. همه چیز را تصحیح و اثبات کنید

15 things to check before launching your new website 03 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

هیچ چیز شرم آورتر از اشتباهات املایی نیست. بنابراین مطمئن شوید که همه چیز را بخوانید و بررسی کنید! بهتر است، از شخص دیگری نیز بخواهید تا محتوای شما را بررسی کند.

شما باید محتوای خود را به طور کلی با پرسیدن سوالات زیر بررسی کنید:

  • آیا من اشتباهات گرامری یا املایی دارم؟
    ابزارهای نرم افزاری مانند Grammarly می توانند کمک بزرگی باشند، آنها به شما کمک می کنند تا خطاهای رایجی را که در غیر این صورت ممکن است از قلم افتاده را انتخاب کنید. DeepL همچنین برای هر کسی که می خواهد وب سایت آنها دو زبانه باشد، محبوب خواهد بود.
  • آیا خواندن مطالب آسان است؟
    همیشه سعی کنید با ساده و مشخص کردن موارد، حجم متن را کاهش دهید. همیشه سعی کنید بلوک‌های متن طولانی را به پاراگراف‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید، زیرعنوان‌های واضح اضافه کنید و از فهرست‌های گلوله‌دار استفاده کنید تا خوانندگان راحت‌تر آن را اسکن کنند.
    همچنین، کمی زمان بگذارید تا مطمئن شوید که محتوای شما قوی، دقیق و دارای جریان خواندن خوب است. محتوای ضعیف فوراً ظاهری غیرحرفه‌ای ایجاد می‌کند، و اگر اکنون از صدای آن خوشتان نمی‌آید، احتمالاً باید قبل از عمومی شدن آن را بازنویسی کنید.
  • آیا محتوا سازگار و بدون افزونگی است؟
    بررسی کنید که پیام شما در کل یکنواخت باشد و خود را تکرار نکنید. محتوای مؤثر پیامی ساده و واضح را منتقل می کند که به راحتی توسط خوانندگان قابل درک است.
  • آیا محتوای بصری کافی دارم؟
    استفاده از تصاویر و ویدیو روشی عالی برای جدا کردن متن طولانی و تجزیه موضوعات پیچیده است. مقدار مناسبی از هر کدام را در صفحات خود استفاده کنید و مطمئن شوید که برای وب بهینه شده اند (مرحله ۱۳ را ببینید)

۴. مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است

15 things to check before launching your new website 04 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

اما باید ابتدا موبایل باشد، که یک درجه بیشتر از موبایل پسند است. اطمینان از سازگاری وب سایت شما با دستگاه های تلفن همراه، بخش اساسی فرآیند پیش از راه اندازی است. از سال ۲۰۱۹، گوگل بر روی نمایه سازی موبایل اول تمرکز کرده است، به این معنی که رتبه جستجو در حال حاضر اساساً بر اساس نسخه تلفن همراه وب سایت شما است و فهمیدن دلیل آن کار سختی نیست، زیرا اکثر کشورهای جهان اکنون با استفاده از دستگاه های تلفن همراه با وب در تعامل هستند.

بنابراین باید مطمئن شوید که وب سایت شما با در نظر گرفتن این موضوع توسعه یافته است. می‌توانید با مشاهده آن در یک دستگاه تلفن همراه یا با ابزاری مانند تست سازگار با موبایل Google، خودتان آن را بررسی کنید. این سایت شما را اسکن می کند و گزارشی حاوی هر گونه مشکلی با راه حل های پیشنهادی ایجاد می کند.

۵. فاویکون داشته باشید

15 things to check before launching your new website 05 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

فاویکون نمادی است که وقتی وب سایت در پنجره یا برگه مرورگر باز می شود، در کنار آن می بینید. همچنین در مکان‌های دیگر مانند نشانک‌ها و نتایج جستجو ظاهر می‌شود. اگر یکی ندارید، اکنون زمان آن است که یکی را تهیه کنید!

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : بهترین وبسایت ها برای دریافت لوگو سفارشی

۶. صفحه تماس داشته باشید

15 things to check before launching your new website 06 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

صفحه تماس با ما، نه تنها به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که با شما در تماس باشند، بلکه اعتبار می بخشد و درک اعتماد وب سایت شما را بهبود می بخشد. پس مطمئن شوید که یکی را دارید.

۷. دسترسی به وب سایت را بررسی کنید

15 things to check before launching your new website 07 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

یک وب سایت نه تنها نباید خوب به نظر برسد یا حاوی اطلاعات مفیدی باشد. وب‌سایت‌های واقعاً عالی آنهایی هستند که با در نظر گرفتن قابلیت دسترسی ساخته شده‌اند. دسترسی به این معنی است که مطمئن شوید سایت شما برای همه، حتی افراد دارای معلولیت، قابل استفاده است. در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید بررسی کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که منوهای شما از طریق صفحه کلید قابل پیمایش است
    از سرفصل ها به درستی برای سازماندهی ساختار محتوای خود استفاده کنید
  • شامل متن جایگزین دقیق برای تصاویر باشید
  • لینک های خود را نام های توصیفی بگذارید
  • از رنگ ها با احتیاط استفاده کنید
  • فرم های خود را برای دسترسی طراحی کنید
  • ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها برای شناسایی هر مشکلی استفاده کنید و ببینید که برای بهبود چه کارهایی می توانید انجام دهید، مانند ابزار WAVE (ابزار ارزیابی دسترسی به وب)

۸. سازگاری بین مرورگرها را بررسی کنید

15 things to check before launching your new website 08 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

سازگاری بین مرورگرها توانایی وب سایت شما برای عملکرد در مرورگرهای مختلف است. در حالی که صدها مرورگر مختلف وجود دارد، شما فقط باید به محبوب ترین آنها فکر کنید: کروم، سافاری، اج، فایرفاکس و اپرا.

با نصب هر مرورگر و بررسی دستی وب سایت خود، این را برای خودتان آزمایش کنید. همچنین خدماتی مانند ابزار BrowserStack وجود دارد که به شما یک آزمایش واقعاً جامع را روی بیش از ۳۰۰۰ مرورگر مختلف و نوع دستگاه ارائه می دهد. با این حال، در بیشتر موارد، آزمایش دستی مرورگرهای اصلی بیش از حد کافی خواهد بود.

۹. تمام لینک ها را بررسی کنید

15 things to check before launching your new website 09 scaled - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

اغلب آسان است که فرض کنید همه پیوندهای شما خوب هستند و این مرحله را نادیده بگیرید. اما چیزی به سادگی اضافه نکردن https:// به یک لینک خارجی، یک لینک شکسته ایجاد می کند. یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که فراموش کنید پیوندها را از یک محیط نمایش وب سایت به آدرس وب سایت زنده تغییر دهید.

ابزارهایی مانند جستجوگر پیوند W3 یا جستجوگر پیوند مرده، وب سایت شما را برای یافتن لینک های شکسته اسکن می کند و گزارشی برای رفع هر گونه مشکل برای شما تهیه می کند.

نکته : همیشه مطمئن شوید که لوگوی شما به صفحه اصلی شما پیوند دارد!

۱۰. عملکرد سایت را بررسی کنید

15 things to check before launching your new website 10 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

آیا وب سایت شما دارای فرم ها، سبد خرید، یا منطقه ورود به سیستم است؟ مطمئن شوید که هر کدام را آزمایش کرده اید و مطمئن شوید که همه چیز همانطور که انتظار می رود کار می کند.

نکته حرفه ای: دیگران را وادار کنید تا وب سایت شما را آزمایش کنند! اگر نحوه تعامل کاربران با سایت خود را مشاهده کنید، اغلب متوجه می شوید که با فرضیات شما متفاوت است. یادگیری از مشاهده می تواند بینش ارزشمندی را در مورد زمینه های بالقوه بهبود ارائه دهد. در نهایت، می‌توانید مشترک ابزاری مانند ابزار Hotjar شوید که نقشه‌های حرارتی از نحوه مرور وب‌سایت شما از جمله مکان‌هایی که روی آنها کلیک می‌کنند و غیره را نشان می‌دهد.

۱۱. گواهینامه SSL معتبر داشته باشید

15 things to check before launching your new website 111 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

گواهی‌های لایه سوکت‌های امن (SSL) هویت وب‌سایت شما را تأیید می‌کنند و برای جلوگیری از علامت‌گذاری وب‌سایت شما به‌عنوان «غیر ایمن» توسط موتورهای جستجو، ضروری است. آنها همچنین با نمایش نماد قفل امنیتی در نوار آدرس مرورگر شما به افزایش امنیت و افزایش اعتماد کمک می کنند. یک سیگنال “امن” برای کاربران اینترنت!

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : نحوه نصب گواهی SSL در CentOS 7

۱۲. یک راه حل پشتیبان مناسب داشته باشید

15 things to check before launching your new website 12 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

قبل از راه‌اندازی وب‌سایت خود، راه‌اندازی و داشتن یک راه‌حل پشتیبان مهم است. با دانستن اینکه برنامه‌ای دارید در صورتی که مشکلی پیش بیاید، از آرامش خاطر لذت خواهید برد. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از وب‌سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، از کپی کردن و دانلود دستی فایل‌های خود، استفاده از یک سرویس شخص ثالث یا حتی استفاده از سرویس ارائه شده توسط میزبان وب خود.

۱۳. تا حد امکان بهینه سازی کنید

15 things to check before launching your new website 13 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

یک وب سایت باید بهینه شود تا بهترین تجربه ممکن را به بازدیدکنندگان شما ارائه دهد. این به عواملی مانند؛

  • سرعت صفحه: صفحات وب باید بهینه سازی شوند تا تا حد امکان کارآمد ارائه شوند. این نه تنها حفظ بازدیدکنندگان را بهبود می بخشد، بلکه به رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو نیز کمک می کند.
  • فشرده سازی رسانه: اطمینان حاصل کنید که تمام تصاویر و ویدیوها برای مشاهده بهینه در وب فشرده شده اند.
  • یکنواختی و تعامل ناوبری: یک بررسی از دیدگاه کاربران انجام دهید. آیا احساس می کنید که این تجربه به عنوان یک کاربر لذت بخش است؟ آیا همه صفحات به آرامی حرکت می کنند؟ آیا همه لینک ها و دکمه ها قابل کلیک هستند؟
  • ترتیب بارگذاری عناصر: در حالت ایده آل، می خواهید سایت خود را در اسرع وقت قابل استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از تکنیک‌های «بارگذاری تنبل» برای ارائه کارآمد تصاویر استفاده کنید.
شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : راهکار های عالی برای افزایش سرعت سایت

۱۴. تجزیه و تحلیل را فعال کنید

15 things to check before launching your new website 14 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب (مانند ابزار Google Analytics) اطلاعات ارزشمندی در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما در اختیار شما قرار می دهد. داده های جمع آوری شده شامل ترافیک، جمعیت شناسی، رفتار کاربر، نرخ تبدیل (برای فروش آنلاین)، نرخ پرش و موارد دیگر است!

بینش‌هایی که می‌توانید به دست آورید، نصب تجزیه‌وتحلیل‌ها را از همان روز اول کار ساده‌ای می‌سازد (البته رایگان است!). حتی اگر فوراً به داده ها نگاه نکنید، ردیابی آن ها در حال حاضر به یک منبع ارزشمند تبدیل می شود.

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : مانیتورینگ عملکرد وب سایت برای آپتایم / داونتایم

۱۵. پیوند به رسانه های اجتماعی

15 things to check before launching your new website 15 - 15 مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید

حضور سالم در رسانه های اجتماعی یک عنصر مهم برای هر کسب و کار یا پروژه ای است که به دنبال سود بردن از قرار گرفتن در معرض یا تعامل است و بهترین زمان برای شروع حضور در رسانه های اجتماعی از روز اول است.

البته با توجه به اینکه آیکون ها به پروفایل های رسانه های اجتماعی معتبر پیوند دارند، داشتن آیکون های رسانه های اجتماعی در وب سایت شما یک سیگنال اعتماد است که برای بازدیدکنندگان خود ارسال می کنید. مردم دوست دارند آنها را ببینند و موتورهای جستجو نیز آنها را دوست دارند.

بنابراین اگر قبلاً این کار را نکرده اید، اکنون زمان مناسبی است که پروفایل های رسانه های اجتماعی خود را ایجاد کرده و آنها را به سایت خود پیوند دهید. مکان‌های عالی برای افزودن نمادهای اجتماعی شامل منوی پیمایش، پاورقی و پیوندهای «اشتراک‌گذاری» مقاله (اگر وبلاگ دارید).

شاید این مقاله نیز برای شما کاربردی باشد : انواع روش های بازاریابی – لیست تمامی روش های بازاریابی

یکی دیگر از مجموعه آموزش های سئو و بهینه سازی به اتمام رسید. امیدواریم این آموزش به جهت یادگیری موضوع ۱۵ مورد که قبل از راه اندازی وب سایت جدید خود باید بررسی کنید برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد؛ اگر شما نیز راهکار یا ترفندی برای چک لیست راه اندازی وب سایت به روشی آسانتر بلدید میتوانید آن را در بخش کامنت ها مطرح کنید تا با نام شما این مقاله بروزرسانی گردد؛ همچنین ممکن است مقاله ۱۹ ایده برای ساخت وب سایت پولساز در سال ۲۰۲۱ نیز برای شما کاربردی و مفید باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

۳ دیدگاه

  1. سلام خیلی خوبه که طراحی سایت . رو به صورت کامل آموزش میدین اما من یه سوال داشتم خدمتتون اینکه من برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خودم باید طراحی سایت رو خودم یاد بگیرم یا میتونم به یه طراح سایت بسپارم کارشو خودم فقط کارهای پشتیبانی انجام بدم؟

    1. جفت این موارد کاملا قابل اجرا هست و شما میتونید درخواست طراحی سایت بدید و به صورت کاملا ساده مدیریت اون رو بر عهده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا