رپورتاژ

۱۰ ویژگی‌ مهم ابزار های مانیتورینگ شبکه

مدیران شبکه برای رسیدگی به مشکلات و آسیب های شبکه های موجود، از انواع ابزارهای مانیتورینگ استفاده می کنند که قابلیت های ویژه ای برای رسیدگی به اختلالات برنامه های موجود به همراه دارند. سیستم مانیتورینگ شبکه برای تشخیص دلایل بروز اختلالات و آسیب ها قابلیت های ویژه ای دارد. با در نظر گرفتن این قابلیت ها، تیم پشتیبانی موضع گیری جامع تری در رویارویی با این اختلالات خواهند داشت و به گونه ای هدفمند به این موارد رسیدگی می کنند. در این بخش به برخی از مهمترین ویژگی های ابزار های مانتیورینگ در شبکه های امروزی می پردازیم.

images 1710659656 65f69848150e3 - 10 ویژگی‌ مهم ابزار های مانیتورینگ شبکه

سیستم مانیتورینگ شبکه چه ویژگی هایی دارد؟

مانیتورینگ شبکه با ده ها قابلیت ویژه و حرفه ای شناخته می شود؛ اما برخی از ویژگی های این سیستم مربوط به نحوه عملکرد آن است. در شرکت ها و سازمان های امروزی بر مبنای نیازهای موجود از یک سیستم مانیتورینگ شبکه کارامد استفاده می شود. با در نظر گرفتن ویژگی های زیر می توان بهترین نوع Network monitoring را در ساختار شبکه به کار برد.

سهولت در استفاده

راحتی در استفاده و دسترسی به این سیستم ها یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی به شمار می رود که کارشناسان در زمان انتخاب Network monitoring به آن توجه می کنند. واسط کاربری طراحی شده برای این سیستم ها باید روش کار ساده ای داشته باشد. در غیر این صورت مشکلاتی در روند استفاده از سیستم به وجود می آید. با در نظر گرفتن این ویژگی ها می توان به تامین ارزش سیستم برای شبکه فعال در سازمان پی برد.

سازگاری مانیتورینگ با زیرساخت های شبکه

برای ارزیابی قابلیت های یک Network monitoring باید به زیرساخت های شبکه خود توجه داشته باشید. تیم پشتیبانی باید مشخص کند که کدام یک از انواع مانیتورینگ شبکه برای تامین نیازهای زیرساخت های شبکه موجود طراحی شده است. در ساختار هر یک از این سیستم ها از فناوری های متعددی استفاده شده که هر یک برای تامین نیازهای برخی شبکه ها طراحی شده اند. در این بررسی ها به فناوری های مجازی سازی سرویس های ابری نیز رسیدگی می شود.

قابلیت مقایس پذیری

سیستم monitoring بر مبنای وسعت شبکه های مورد نظر انتخاب می شود. مقیاس پذیری و قابل توسعه سیستم یکی از مهمترین فاکتورهای کلیدی است که در زمان انتخاب آن ها مورد توجه قرار می گیرد. برخی از سیستم های مانیتورینگ برای رسیدگی به تنظیمات صدها دستگاه به کار می روند و برخی از آن ها کاربردهای کمتری دارند. در نظر گرفتن قابلیت پوشش دهی سازمان توسط مانیتورینگ شبکه اهمیت بسیار زیادی دارد.

images 1710659703 65f69877c56d1 - 10 ویژگی‌ مهم ابزار های مانیتورینگ شبکه

قابلیت همکاری

سیستم های monitoring بخش مهمی از سیستم مدیریت آی تی در ساختار شبکه های امروزی به شمار می رود. از این رو در نظر گرفتن قابلیت های همکاری در هر یک از این پلتفرم ها اهمیت دارد. در این زمینه باید دید که سیستم مورد نظر با یکپارچگی سازمان و بخش های مختلف آن همخوانی دارد یا خیر. با ارزیابی این موارد بهترین نوع Network monitoring انتخاب خواهد شد.

انتخاب پروتکل مناسب در سیستم

یکی از نکات مهم انتخاب مانیتورینگ شبکه در نظر گرفتن پروتکل های مورد استفاده در آن است. در این زمینه میزان مصرف پهنای باند در سیستم نیز یکی از مهمترین نکات محسوب می شود. مهمترین پروتکل مورد استفاده در این حوزه، WMI نام دارد که در بسیاری از سیستم های مانیتورینگ به کار می رود.

بهینه سازی بازه مانیتورینگ

تعداد دفعات ارزیابی عملکرد شبکه و دستگاه ها یک اصل اساسی در سیستم مانیتورینگ به شمار می رود که باید حتما به آن رسیدگی شود. بهینه سازی این بازه ها برای دسترسی به کوتاه ترین فاصله زمانی کیفیت مانیتورینگ شبکه را به شدت ارتقا می دهد. ابزارهای مورد استفاده در این حوزه باید در بازه های زمانی مناسبی بهینه شده باشند.

قابلیت نظارت سیستم

بررسی دقیق دستگاه ها بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده برای پیشگیری از ایجاد اختلالات رایج در این حوزه یکی از مهمترین مواردی است که در سیستم مانیتورینگ ارزیابی می شود. با این روش خیلی سریع می توان ایرادات موجود در سیستم شبکه را برطرف کرد.

قابلیت ارسال هشدار

تعیین آستانه ها و ارسال هشدار در سیستم نیز بر مزایای استفاده از سیستم مانیتورینگ در شبکه های امروزی می افزاید. با به کارگیری این قابلیت های پیشرفته، با اعمال برخی محدودیت ها، آستانه ای مشخص برای خرابی و ایرادات جزیی و کلی شبکه تعیین می شود.

قابلیت های داشبورد

برای این که داده های اطلاعاتی به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار بگیرند، از این ویژگی استفاده می شود. کارشناسان و مدیران در سیستم مانیتورینگ شبکه برای رسیدگی به وضعیت فعلی از این قسمت استفاده می کنند. به این ترتیب عملکرد فایروال ها، روترها، سوییچ ها و… بررسی خواهد شد. ارزیابی این ویژگی ها برای سفارشی سازی قابلیت های مربوط به هر بخش اهمیت دارد.

images 1710659933 65f6995d5bcf4 - 10 ویژگی‌ مهم ابزار های مانیتورینگ شبکه

استفاده بهتر از منابع

با استفاده از ابزارهای مورد استفاده در سیستم مانیتورینگ، نظارت و آنالیز بخش های مختلف به سهولت انجام می شود. این قابلیت به شما کمک می کند که بدون نیاز به استخدام نیروی انسانی تنها با استفاده از یک ابزار کارآمد این فرایند را انجام دهید. این مسئله از هدر رفت انرژی و بودجه سازمان و شرکت های فعال پیشگیری خواهد کرد.

مزایای Network monitoring

  • شناسایی عملکرد بخش های تضعیف کننده و اصلاح کننده
  • صرفه جویی در هزینه های بخش های مختلف شبکه
  • قابلیت یکپارچگی عملکرد شبکه با فضای ابری تعریف شده
  • افزایش راندمان کاری تیم فناوری اطلاعات شبکه و کارکنان حاضر
  • قابلیت تشخیص تهدیدات امنیتی و رسیدگی سریع و به موقع به آن ها

جمع بندی

در این بخش در رابطه با ابزارهای مانیتورینگ شبکه و ویژگی های کارامد هر یک از آن ها اطلاعاتی را بررسی کردیم. با ارزیابی این قابلیت ها می توان به کارایی فوق العاده هر یک از این ابزارهای پی برد. این ویژگی های مهم در راستای پیش بینی ارتقای سطح زیرساخت های شبکه های سازمانی و شرکتی مورد استفاده قرار می گیرند و سیستم مانیتورینگ موجود را کارآمدتر خواهند کرد. این راهکارهای رویکرد نظارتی جامعی برای پشتیبانان و مدیران به وجود می آورند که در یک پلتفرم واحد در اختیار کاربران قرار می گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا