آذردیتاآموزشسخت افزارمعرفی محصولات

سرور مجازی SSD و HDD

تفاوت سرور مجازی SSD با سرور مجازی HDD در عمل

در طول چند سال گذشته مشخص شد که هاردهای SSD مزیت بسیاری نسبت به هارد دیسک های HDD دارند. آنها به آرامی تبدیل به جریان اصلی شده اند و در حال حاضر تقریبا در همه لپ تاپ های مدرن استفاده میشوند. همچنین درایو های SSD  طرفداران زیادی در سرویس های میزبانی پیدا کرده اند که در این نوشتار برخی از ویژگی هایی که باعث شده سرور های SSD  محبوب باشند را مورد بررسی قرار میدهیم. همچنین تفاوت عمده سرور مجازی SSD و HDD که مبحثی گسترده است را برای شما شرح خواهیم داد.

سرور مجازی SSD و HDD و تفاوت در عملکرد آنها

بنابراین، SSD برای عملکرد سریعتر، زمان دسترسی کمتر و بارگذاری سریعتر مناسب است، درحالی‌که HDD برای ظرفیت بالا و هزینه کمتر مناسب است. انتخاب بین SSD و HDD وابسته به نیازها و بودجه شماست. در بسیاری از موارد، استفاده از SSD برای سرورهای مجازی توصیه می‌شود، زیرا بهبود عملکرد و سرعت سایت‌ها را بهبود می‌بخشد.

۱- دسترسی به دیتا (داده ها)

time ssd - سرور مجازی SSD و HDD
دسترسی به دیتا

درایو های ذخیره سازی SSD کاملا عملکردی متفاوت نسبت به هارد دیسک های HDD دارند . آنها به دلیل عدم وجود عنصر متحرک و دیسک های چرخشی مکانیکی، زمان دسترسی به اطلاعات فوق العاده پایین و چیزی حدود ۰.۱ میلی ثانیه است ، این در حالی است که هارد دیسک های HDD به جهت وجود سیستم  مکانیکی، متحرک و چرخشی خود در بهترین شرایط برای دسترسی به داده ، به زمانی بین ۵ تا ۸ میلی ثانیه نیاز دارند ، این عامل مزیت بسیار بالایی است برای سرویس هایی که دارای دیتابیس بوده و نیازمند فراخوانی سریع اطلاعات میباشند.

۲- قدرت پردازش

cpu ssd - سرور مجازی SSD و HDD
قدرت پردازش

همانطور که بالاتر گفته شد در سرور های مجازی SSD  سرعت دسترسی سریعتر دیتا منجر به زمان انتظار کوتاه تری برای پردازش درخواست های اطلاعات  می شود. در نتیجه CPU زمان ذخیره شده را برای انجان سایر پروسه ها استفاده میکنید تا در خواست های بیشتری را انجام و پردازش کند. در سرور های HDD ، پردازنده میبایست منتظر رسیدن اطلاعات جهت پردازش باشد در نتیجه صف پروسه ها کند ترحرکت میکند. به عبارت دیگر عملکرد یک پردازنده در سروری با درایو SSD در مقایسه با عملکردی همان پردازنده با همان مقدار هسته و فرکانس در سرور HDD  به مراتب سریع تر و دارای بازده بیشتری میباشد در نتیجه از این رو استفاده از سرور های SSD باعث میشود سرور شما لود پایین تر و در نتیجه سرعت پردازش بیشتری داشته باشد.

۳- عملکرد و بازدهی I/O

random ssd - سرور مجازی SSD و HDD
عملکرد و بازدهی I/O

با توجه به نحوه ذخیره سازی داده ها و رویکرد دسترسی سرور مجازی SSD و HDD که درایو های SSD بر اساس آن عمل میکنند، عملکرد تصادفی I/O آنها شگفت انگیز است. آزمایشات ما نشان داده است که درایو های SSD می توانند حداقل ۶۰۰۰ I/O در هر ثانیه را مدیریت کنند. در حالی که هارددیسک های HDD یک داستان متفاوت را بیان می کنند، آنها هنوز در تکنیک های ذخیره سازی داده ها هستند که به دهه ۱۹۵۰ باز می گردد. در طول آزمایش های مشابه، سریع ترین هارددیسک های HDD توانستند به طور متوسط ۴۰۰ عملیات I/O در هر ثانیه انجام دهند.

۴- زمان ورود و خروج درخواست ها

input output ssd - سرور مجازی SSD و HDD
زمان ورود و خروج درخواست ها

در یک آزمایش یکی از سرور مجازی SSD و HDD را با تست “خواندن/نوشتن” با بالاترین سرعت بررسی کردیم  در کل فرایند، میانگین زمان سرویس برای درخواست I/O کمتر از ۲۰ میلی ثانیه بود. هنگامی که همان تست بر روی سرور با درایوهای HDD انجام شد، متوسط زمان برای درخواست I/O بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی ثانیه بود که نتایجی کاملا متفاوت نسبت به رقیب پیروز خود یعنی درایو های SSD  بدست آمد.

۵- قابلیت اطمینان و ضریب خطا

reliability ssd - سرور مجازی SSD و HDD
قابلیت اطمینان و ضریب خطا

همانطور که قبلا اشاره شد، درایو های SSD  قطعات متحرک ندارند. با توجه به پیشرفت های اخیر در ذخیره سازی داده ها، آنها نسبت به هارد دیسک های معمول HDD بسیار قابل اعتماد تر هستند. بطوری که  نرخ ضریب خطای آنها حدود ۰.۵٪ است. در حالی که در دیسک های HDD با توجه به ساختار گردشی آنها (چرخش دیسک ها با ۷۲۰۰ دور در دقیقه و فاصله یک میلیمتر از هم ) احتمال اینکه دیسک دچار اسیب شود و اطلاعات از بین برود چیزی حدود ۲% تا ۵% درصد میباشد.

اما بهترین انتخاب برای خرید سرور مجازی چیست ؟

پاسخ به این سوال سرور مجازی SSD و HDD  وابسته به نحوه و مورد استفاده شما از سرور مجازی است . اگر نیازمند فضای ذخیره سازی بالا برای فایل های ایستا هستید بهترین انتخاب برای شما سرور های با هارد دیسک HDD و رابط ساتا هست.

اما اگر مورد استفاده شما راه اندازی بانک های اطلاعاتی مانند SQLserver ، MYSQL  و .. به جای فضای زیاد به منابع قدرتمند و سریع احتیاج دارید پیشنهاد ما سرور های مجازی SSD هستند که میتوانند از نظر منابع برای شما عملکرد بیشتر و مقرون به صرفه تری را نسبت به همپای HDD خود دارا شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا