آذردیتا

اینترنت اشیا IOT چیست ، همه چیز در مورد اینترنت اشیا (قسمت اول)

اینترنت اشیا یا IoT به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اطلاق می‌شود که هم اکنون به اینترنت متصل شده و داده ها را جمع آوری و به اشتراک می‌گذارند. در اینترنت اشیا امکان تبدیل هر چیزی وجود دارد. از قرص گرفته تا هواپیما و اتومبیل همه جزیی از اینترنت اشیا IOT  می‌باشند. اینترنت اشیا، هوش دیجیتالی را به دستگاههای صامت متصل می کند. و این امکان را می‌دهد که بدون دخالت انسان داده های زمان ارتباط برقرار کنند و به طور موثر باعث پیوند دنیای دیجیتال و واقعی با یکدیگر می شوند.

 نمونه ای از یک دستگاه اینترنت اشیا IOT

تقریبا هر شی فیزیکی که بتواند به اینترنت متصل شود به یک دستگاه اینترنت اشیا IOT تغییر ماهیت خواهد داد.

 یک سنسور حرکت یا یک ترموستات هوشمند در دفتر شما یا یک چراغ خیابان به اینترنت اشیاء متصل است. یک لامپ کم نور که بتواند با استفاده از یک برنامه (app) تلفن هوشمند روشن شود در فهرست دستگاه‌های اینترنت اشیاء IoT قرار می‌گیرد، یک دستگاه IoT می تواند به اندازه یک اسباب بازی کودک ساده و یا به اندازه یک کامیون بدون راننده جدی و واقعی باشد، و اینکه یا به اندازه یک موتور جت پیچیده باشد. در مقیاس وسیع‌تر برای اینترنت اشیا، پروژه های شهرهای هوشمند  – که کل مناطق از سنسور پر شده اند  که به ما در درک و کنترل محیط کمک کنند- نمونه هایی از اینترنت اشیاء هستند.

اصطلاح  اینترنت اشیاء IoT عمدتاً برای دستگاههایی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه معمولاً از طریق اینترنت ارتباط برقرار نمی‌کنند و می توانند مستقل از اقدامات انسانی با شبکه ارتباط برقرار كنند. به همین دلیل، رایانه شخصی معمولاً یک دستگاه اینترنت اشیاء IoT محسوب نمی‌شود و یک گوشی هوشمند نیز یک اینترنت اشیاءIOT نیست. یک ساعت هوشمند یا یک ساعت ورزشی  Fitness band یا دستگاه پوشیدنی دیگر ممکن است به عنوان یک دستگاه اینترنت اشیاء محسوب شود.

تاریخچه اینترنت اشیاء IOT

ایده اتصال و افزودن سنسور و هوش مصنوعی به اشیاء در سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰مطرح گردید. و شاید هم در سال های خیلی دور این ایده را ارائه دادند. اما سوای برخی پروژه های اولیه از جمله ماشین خودکار فروش Vending machine متصل به اینترنت پیشرفت چشمگیری صورت نگرفت. زیرا این تکنولوژی هنوز به مرحله توسعه و آمادگی نرسیده بود. در ابتدا اینترنت اشیا IOT   مورد توجه کسب و کارها و تولیدکنندگان بود تا جایی که کاربرد آن گاهی به ارتباط ماشین به ماشین (M2M) معروف است، اما اکنون تاکید بر این است که خانه ها و دفاتر مجهز به دستگاه های هوشمند شود. پیشنهادات اولیه برای دستگاه‌های متصل به اینترنت شامل «بلاگژها» (اشیایی که وبلاگ می شوند و داده های مربوط به خود را به اینترنت ضبط می کنند)، رایانش فراگیر (یا «ubicomp») ، محاسبات نامرئی و محاسبات فراگیر هستند.

 

uhpboxtdhzxv 300x227 - اینترنت اشیا IOT چیست ، همه چیز در مورد اینترنت اشیا (قسمت اول)

گستردگی اینترنت اشیاء IOt چقدر است؟

اینترنت اشیا روز به روز وسیع و گسترده‌تر می‌شود طبق آمار تحلیلگر گارتنر  حدود ۸.۴ میلیارد دستگاه اینترنت اشیاءIoT در سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفته است که نسبت به سال ۲۰۱۶، ۳۱ درصد افزایش داشته است.

از این ۸.۴ میلیارد دستگاه، بیش از نیمی از آنها محصولات مصرفی مانند: تلویزیون های هوشمند و بلندگوهای هوشمند خواهند بود. به گفته گارتنر، پرکاربردترین دستگاه‌های اینترنت اشیا IoT کنتور برق هوشمند و دوربین های امنیتی تجاری می باشند.

اینترنت اشیا IOT چه فوایدی برای فضای کسب و کار و بازار می تواند داشته باشد؟

اینترنت اشیا یکی ازپربازده ترین بسترهای ایجاد کسب و کار اینترنتی است. مزایای اینترنت اشیا IoT برای کسب و کار وابسته به اجرای ویژه آن است، اما نکته اصلی این است که شرکت‌ها باید به داده های بیشتری در مورد محصولات خود و سیستم های داخلی دسترسی داشته باشند و توانایی بیشتری برای ایجاد تغییر ارائه دهند.

کسب و کار وابسته به اینترنت اشیا بر پایه‌ ایده‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به صورت تولید محصول یا خدمات خواهد بود. بسته به نوع ایده می‌توان از بسترهای سخت‌افزاری موجود کمک گرفت یا بستری را طراحی و ایجاد کرد. اگرچه ارتباط شرط اصلی این فرایند است اما الزاما همه ایده‌ها نیاز به خلق ساختار اختصاصی نیستند. مثلا یک برنامه هوشمند که بتواند با ارزیابی نوعی از تصاویر وارد شده تحلیل‌های خاصی را ارائه کرده و بر اساس آن فرایندی را اجرا کند بخش زیادی از فرایند اجرایی خود را از طریق فناوری موجود مثل شبکه WiFi یا بلوتوث اجرایی خواهد کرد.

تولید کنندگان در حال حاضر به اجزای محصولات خود سنسورهایی را متصل می‌کنند تا بتوانند داده‌های مربوط به نحوه عملکرد را به شما منتقل کنند. این می تواند به شرکتها کمک کند تا در صورت خرابی یک اجزا و تعویض، آن را قبل از اینکه به کسب و کار آسیب برساند شناسایی کنند. شرکت ها همچنین می توانند از داده های تولید شده توسط این سنسورها برای کارآمد تر کردن سیستم ها و زنجیره های تأمین آنها استفاده کنند، زیرا آنها درمورد آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد، اطلاعات بسیار دقیق‌تری خواهند داشت.

 

IoT transformation 1021x580 1 300x170 - اینترنت اشیا IOT چیست ، همه چیز در مورد اینترنت اشیا (قسمت اول)

به گفته مشاوران مکینزی Mcinseyبا معرفی و جمع آوری جامع داده‌های زمان واقعی real-time data ، سیستم‌های تولید می‌توانند به طرز چشمگیری واکنش نشان دهند.

استفاده از اینترنت اشیاء IoT را در امور اقتصادی می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: پیشنهادهای اختصاصی صنعت مانند سنسورها در یک کارخانه تولیدکننده یاسامانه مکانیابی بلادرنگ real-time location درمراقبت های بهداشتی. دستگاههای اینترنت اشیا IoT در کلیه صنایع مانند سیستم تهویه مطبوع هوشمند یا سیستمهای امنیتی قابل استفاده هستند.

اینترنت اشیا IOT  صنعتی چیست؟

اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) یا چهارمین انقلاب صنعتی یا صنعت ۴ همه اسامی است که به استفاده از فناوری اینترنت اشیاء IoT در یک محیط تجاری و صنعتی اطلاق می­شود. این مفهوم ­برای مشتری اینترنت اشیاء IoT هم همان است. یعنی استفاده از ترکیبی از سنسورها، شبکه های بی سیم، داده های بزرگ و آنالیزها به منظوراندازه گیری و بهینه سازی فرآیندهای صنعتی.

 

Industrial Internet of Things IIOT Office work PISIQ Team 01 01 300x300 - اینترنت اشیا IOT چیست ، همه چیز در مورد اینترنت اشیا (قسمت اول)

اگر اینترنت اشیاء صنعتی درتمامی ابعاد زنجیره تأمین و نه فقط شرکتهای انفرادی وارد شود، حتی تأثیر آن می تواند با تحویل به موقع کالا و مدیریت تولید از ابتدا تا انتها افزایش یابد. اینترنت اشیاء صنعتی باعث افزایش بهره وری نیروی کار یا صرفه جویی در هزینه می­گردد. اینترنت اشیاء صنعتی IoT همچنین می تواند مسیرهای نوین سوددهی را برای مشاغل ایجاد کند. به جای اینکه فقط یک محصول مستقل به عنوان مثال مانند یک موتور بفروشند، تولید کنندگان می توانند از پیش بینی موتور نیز فروش داشته باشند.

اینترنت اشیاء صنعتیIOT برای مشتریان چه سودی دارد؟

اینترنت اشیا این اطمینان را می‌دهد که محیط و دفاتر و وسایل نقلیه ما را هوشمند‌تر، قابل اندازه‌گیری و دوستانه جلوه دهد. بلندگوهای هوشمند مانند Echo آمازون و گوگل هوم امکان پخش موسیقی، تنظیم تایمر یا کسب اطلاعات را آسان تر می‌کنند. سیستم های امنیتی خانگی امکان نظارت بر اتفاقات داخل و خارج یا مشاهده و گفتگو با بازدید کنندگان را راحت می‌کنند. در همین حال‌، ترموستات هوشمند می‌تواند به ما کمک کند تا خانه هایمان را قبل از این که  به خانه برگردیم گرم کنیم و لامپ‌های هوشمند می‌توانند جوری به نظر برسند که حتی وقتی بیرون از خانه هستیم انگار درخانه­ ایم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا