لینوکس

Load Average چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی لود اوریچ سرور

Load Average یا به صورت مخفف Load Avg یکی از مواردی است که تقریبا تمام کاربران سرور های لینوکسی با آن برخورد کرده اند. بسیار برای شما پیش آمده است که خواسته باشید مصرف منابع را با دستور top، htop یا امثالهم مانیتور کنید و در آن بخش، کلمه Load Average را مشاهده کرده باشید که جلوی آن سه عدد وجود دارد. امروز در آذردیتا تصمیم گرفتیم برای شما تک تک این آپشن را بررسی کنیم و میزان نرمال آن را برایتان مشخص کنیم.

Load Average چیست؟

Load Average به زبان ساده وضعیت کلی لود سرور و فشار روی سرور می باشد. این فاکتور می تواند توسط فاکتور های زیادی مثل اسکریپت های سنگین، بازدید زیاد و این موارد زیاد شود. زیاد شدن عدد این فاکتور، به معنی فشار بیش از حد بر روی سرور می باشد و با افزایش این عدد، سرعت سرور شما کند خواهد شد و اگر بیش از حد مجاز بالا برود، سرور شما داون (قطع) خواهد شد. یکی از بهترین راه های متوجه شدن وضعیت فشار روی سرور، توجه به همین فاکتور می باشد. برای مشاهده آن می توانید از دستورات top، htop و uptime استفاده کنید ( رایج ترین دستورات ).

load average 1 - Load Average چیست و چه کاربردی دارد؟

Load Average به چه عواملی بستگی دارد؟

این فاکتور را بسیاری از مدیران سرور ها، به اصطلاح Cpu Load نیز می شناسند. به این موجب، واضح خواهد بود که عدد این فاکتور ارتباط مستقیمی با سی پی یو ( پردازنده ) سرور شما خواهد داشت. هرچه سی پی یو سرور شما قوی تر باشد، این عدد جا برای افزایش بیشتری خواهد داشت بدون مشکل برای سرور و داون تایم ولی فقط پردازنده سرور ملاک این عدد نیست، تمام منابع سرور باعث تغییرات لود اوریج میشوند (هارد، پر شدن رم، فشار روی هارد و …)

مقدار مناسب Load Average چقدر می باشد؟

همانطور که گفتیم، ارتباط مستقیم این فاکتور و منابع سرور کاملا مستقیم می باشد. برای همین، نمی توان مقدار خاصی برای این عدد مشخص کرد. هنگامی که سرور شما پردازنده،هارد و در کل منابع قوی تری داشته باشد، مقدار این فاکتور می تواند بیشتر شود و با داشتن منابع ضعیف تر، با رسیدن این مقدار به عددی ناچیز تر، سرور داون می شود. البته همه عوامل موثر، سخت افزار و پردازنده قدرتمند نیست بلکه یکی از بخش های بسیار بسیار مهم، کانفیگ سرور به صورت حرفه ای می باشد. در صورتی که سرور به صورت اصولی و حرفه ای کانفیگ و پیکربندی شده باشد، توانایی پردازش سریع تری خواهد داشت. Load Average می تواند نهایتا به اندازه تعداد هسته سی پی یو شما باشد، به عنوان مثال یک سرور با ۱۲ هسته سی پی یو، می تواند لود اوریجی برابر ۱۲ داشته باشد و بیش از این مقدار باعث مشکل و اختلال در سرور می شود.

load average numbers 1 - Load Average چیست و چه کاربردی دارد؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

۲ دیدگاه

    1. سلام
      عدد های لود اوریج بستگی به منابع سرور متغیر هستند و نمیتوان عدد مشخصی برای تحت فشار بودن یا نبودن سرور تعیین کرد، این مقاله آپدیت خواهد شد و اطلاعات بیشتری ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا