رپورتاژ

چرا آزمایش قند خون دو ساعته مهم است؟

بیماری دیابت می‌تواند موجب آسیب جدی به قلب، کلیه و بینایی شما شود. آزمایش قند خون دو ساعته (آزمایش Bs2hpp) راهی برای سنجش بیماری قند خون است. یکی از کاربردی‌ترین آزمایش‌های دیابت، آزمایش Bs2hpp است که به معنای تست قند خون دو ساعت پس از صرف وعده غذایی است. در این مقاله به شرح بیشتر این آزمایش می‌پردازیم

آزمایش Bs2hpp چیست؟

 آزمایش Bs2hpp برای بررسی میزان قند خون شما پس از صرف غذا تجویز می‌شود. اگر نتیجه این آزمایش بالا باشد به این معنی است که لوزالمعده شما به میزان لازم انسولین نمی‌سازد. این ممکن است دلیل ابتلا به بیماری دیابت باشد و به تدریج می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله مشکلات قلبی، کلیه، سیستم عصبی و بینایی شود.

این آزمایش برای بررسی عملکرد بدن شما در مقابل قندی است که بعد از خوردن یک وعده غذا دریافت می‌شود. وقتی که غذا در معده شما هضم می‌شود سطح قند خون به سرعت بالا می‌رود. پانکراس شما، برای کنترل میزان قند خون انسولین ترشح می‌کند تا به انتقال قند از خون به سلول‌های ماهیچه‌ و سایر بافت‌ها کمک کند. انسولین هورمونی است که به سلول‌های ما کمک می‌کند تا گلوکز را از جریان خون دریافت کنند و قند خون را پس از صرف غذا پایین بیاورند. این قند به عنوان انرژی در سلول‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. به فاصله دو ساعت پس از صرف غذا، میزان گلوکز خون شما باید به حالت طبیعی برگردد. اگر میزان قند خون شما پایین نیاید، این احتمال هست که دچار بیماری قند خون باشید؛ به این معنا که انسولین لازم در بدن شما تولید نشده است. آزمایش Bs2hpp برای اندازه‌گیری سطح قند خون شما دو ساعت پس از صرف وعده غذا انجام می‌شود.

image 1656306936 - چرا آزمایش قند خون دو ساعته مهم است؟

دلایل انجام آزمایش Bs2hpp

اگر پزشک احتمال دهد که شما دیابت دارید یا دچار سایر اختلالات مرتبط با انسولین هستید، این آزمایش را تجویز می‌کند، مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را بالا ببرد موارد زیر است:

  • تکرر ادرار در فواصل کم
  • تاری بینایی
  • تشنگی زیاد
  • عفونت‌های غیرعادی
  • خستگی و بی‌حالی
  • زخم‌هایی که با سرعت کم بهبود پیدا می‌کنند

برای زنان باردار، این آزمایش به طور معمول برای غربالگری دیابت بارداری تجویز می‌شود. دیابت می‌تواند در دوران بارداری به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون‌ها ایجاد شود. قند خون در دوران بارداری باید کنترل شود زیرا می‌تواند باعث آسیب به مادر و جنین شود.

image 1656306962 - چرا آزمایش قند خون دو ساعته مهم است؟

تفسیر آزمایش قند دو ساعته

Bs2hpp در آزمایش خون می‌تواند بسته به سن، ژنتیک و جنسیت شما متفاوت باشد. همچنین نتیجه آزمایش بین آزمایشگاه‌های مختلف می‌تواند قدری متفاوت باشد. نتیجه این آزمایش معمولا بر حسب میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) اندازه‌گیری می‌شود. نتیجه طبیعی برای آزمایش قند دو ساعته بعد از غذا بر اساس سن عبارت است از:

  • برای افرادی که به دیابت مبتلا نیستند: کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند: کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

در صورتی که قند خون شما پس از دو ساعت تا میزان گفته شده در بالا پایین نیامد یا اگر یک ساعت پس از آن آزمایش دیابت بارداری بالا باشد، می‌تواند نشانه این باشد که شما به دیابت مبتلا هستید. برای تفسیر این نتایج باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

افرادی که دیابت دارند باید در مصرف مواد قندی، نشاسته‌ها و کربوهیدرات‌ها دقت کنند. لازم است که به طور مرتب میزان قند خون چک شود و در صورت لزوم تحت درمان دارویی قرار بگیرند.

عوامل موثر بر نتیجه آزمایش Bs2hpp

نتایج آزمایش شما تحت تاثیر عوامل زیر می‌تواند با خطا روبرو شود:

  • مصرف سیگار
  • اضطراب
  • بین مصرف وعده غذایی و آزمایش چیزی مصرف شود.
  • مصرف کم وعده غذایی
  • ورزش

 

شرایط انجام آزمایش قند خون دو ساعته

پس از پاسخ به پرسش اینکه “Bs2hpp  در آزمایش خون چیست؟” می‌توان گفت برای انجام آین آزمایش پزشک به شما می‌گوید که باید بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش ناشتا باشید و بعد از این مدت یک وعده غذا که حداقل ۷۵ گرم کربوهیدرات داشته باشد میل کنید. بعد از غذا و تا انجام آزمایش، چیز دیگری نخورید. فاصله دو ساعته بین مصرف غذا و آزمایش را به استراحت بپردازید؛ زیرا ورزش یا فعالیت بدنی می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. در صورتی که باردار هستید ممکن است لازم نباشد ناشتا باشید. در این‌باره با پزشک خود مشورت کنید. همچنین لازم است شب قبل از انجام آزمایش به اندازه کافی خوابیده باشید زیرا خواب کم متابولیسم بدن را با مشکل مواجه می‌کند.

برای انجام آزمایش Bs2hpp لازم است پزشک شما در مورد همه داروهای مصرفی، مواد غذایی، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید اطلاع داشته باشد. این شامل داروهایی که نیاز به نسخه ندارند نیز می‌شود.

image 1656306996 - چرا آزمایش قند خون دو ساعته مهم است؟

انجام آزمایش قند خون دو ساعته در منزل و مجموعه هومکا

اگر علائمی مثل تاری دید یا تکرر ادرار دارید ممکن است دچار بیماری دیابت شده باشید. این بیماری می‌تواند موجب مشکلات جدی برای قلب، بینایی، کلیه‌ها و سیستم ایمنی بدن شما شود. به همین دلیل لازم است که این آزمایش را انجام دهید.  همچنین اگر قصد دارید تا بدانید”Bs2hpp  چیست” مطالعه این مطالب پاسخ سوال شما را خواهد داد.

با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا می‌توانید انواع آزمایش قند خون از جمله آزمایش Bs2hpp را به راحتی در خانه خود انجام دهید. مجموعه درمانی هومکا با تیمی مجرب و تجهیزات پیشرفته آماده انجام هرگونه آزمایش پزشکی در منزل شما و تفسیر نتایج آن به صورت آنلاین است. همچنین اگر آزمایشی را قبلا انجام داده‌اید و برای تفسیر آن نیازمند کمک هستید می‌توانید با مجموعه هومکا تماس بگیرید.

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. اگر ساکن شهرهای تهران، رشت، کرج، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز یا اهواز هستید می‌توانید زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی، از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. همچنین برای انجام این کار می‌توانید به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir نیز مراجعه فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا