سیستم عامللینوکس

نحوه نصب Cassandra در ابونتو

آموزش نصب کاساندرا - Cassandra در ابونتو 18.04

پایگاه داده NoSQL برای خوشه داده ها و برنامه های مقیاس پذیر، ایده آل هستند؛ در میان آنها کاساندرا – Cassandra از آپاچی است؛ در این آموزش، ما نحوه نصب Cassandra را در ابونتو ۱۸.۰۴ به شما یاد خواهیم داد.

مدیران پایگاه داده برای توسعه برنامه ضروری هستند. یکی از دلایل اصلی وجود این موارد، ذخیره سازی ایمن داده های برنامه است. به این معنا، شناخته شده ترین مدیران پایگاه داده انواع SQL با PostgreSQL ، MySQL و MariaDB به عنوان بیشترین استفاده توسط جامعه هستند. البته، راه حل های دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در محیط کار مانند Oracle ، DB2 یا Microsoft SQL server متمرکز هستند. همانطور که قبلاً ذکر شد، انواع NoSQL مانند Cassandra – کاساندرا برای استفاده های دیگر بسیار مناسب هستند که ما در حال حاضر به بررسی آنها خواهیم پرداخت!

کاساندرا مدیر پایگاه داده NoSQL

Cassandra یک مدیر پایگاه داده NoSQL است که به بنیاد Apache تعلق دارد. منبع باز است و برای چندین توزیع لینوکس، از جمله آنها، ابونتو ۱۸.۰۴ در دسترس است. Cassandra در کار با داده های ذخیره شده سریع است، با این حال، مزیت اصلی آن مقیاس پذیری است.

با Cassandra ، ایجاد برنامه های بزرگ با داده های بسیار زیاد سودمند است زیرا دارای یک مدیر منابع عالی است. علاوه بر این، از تحمل خطا برخوردار است، به این معنی که تقریباً هیچ داده ای در صورت بروز مشکل از بین نمی رود. بنابراین اگر به مقیاس پذیری و در دسترس بودن بالا و بدون به خطر انداختن عملکرد نیاز داریم، کاساندرا – Cassandra ایده آل است.

نحوه نصب Cassandra در ابونتو ۱۸.۰۴

با تشکر از مخزن بسته های Cassandra .deb نصب آسان خواهد بود. خب پس بیایید شروع کنیم :

۱. از طریق SSH به سرور خود دسترسی پیدا کنید

ابتدا باید با استفاده از SSH به سرور خود متصل شویم. اگر در این زمینه مشکلی دارید، آموزش نحوه استفاده از PuTTY – SSH Terminal را ابتدا بررسی کنید.

۲. فابل Cassandra Repository را اضافه کنید

پس از آن، ما باید مخزن Cassandra را به پرونده مخزن خود اضافه کنیم. برای انجام این کار، دستور زیر را در خط فرمان تایپ کنید :

echo "deb http://www.apache.org/dist/cassandra/debian 39x main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list.d/cassandra.sources.list
۳. کلید GPG را اضافه کنید

برای جلوگیری از مشکلات مخزن، کلید GPG را اضافه کنید و امنیت مخزن را افزایش دهید. ابتدا، اگر curl در سیستم شما وجود ندارد، باید آن را نصب کنیم :

sudo apt install curl

سپس می توانیم کلید را با دستور زیر اضافه کنیم :

curl https://www.apache.org/dist/cassandra/KEYS | sudo apt-key add -
۴. Cassandra را روی ابونتو نصب کنید

در مرحله بعدی، می توانیم نصب Cassandra را شروع کنیم. ابتدا مخازن را تازه سازی کرده و سپس اقدام به نصب Cassandra در ابونتو می کنیم :

sudo apt update
sudo apt install cassandra
۵. کاساندرا را فعال کرده و شروع کنید

در پایان نصب، ما باید سرویس Cassandra را فعال کنیم تا هنگام بوت شدن سیستم به طور خودکار شروع به کار کند. علاوه بر این، ما باید آن را به صورت دستی استارت کنیم. پس می توانیم این کار را با دستورات زیر انجام دهیم :

sudo systemctl enable cassandra
sudo systemctl start cassandra
۶. نصب را تأیید و وریفای کنید

برای بررسی موفقیت آمیز بودن نصب، می توانیم وضعیت سرویس را بررسی کنیم. برای انجام این کار، دستور زیر را اجرا کنید :

sudo systemctl status cassandra

Cassandra را در ابونتو ۱۸.۰۴ پیکربندی کنید

اگر بخواهیم Cassandra را روی یک گره – node اجرا کنیم، پیکربندی پیش فرض Cassandra معتبر و کارآمد است.

از طرف دیگر، اگر Cassandra به طور همزمان در یک خوشه یا توسط چندین گره استفاده شود، انجام برخی تغییرات در پرونده پیکربندی راحت تر است.

پرونده پیکربندی Cassandra cassandra.yaml نام دارد و در آدرس /etc/cassandra/ قرار دارد. ما باید آن را با ویرایشگر متن خود باز کنیم و برخی از گزینه ها را اصلاح کنیم :

sudo nano /etc/cassandra/cassandra.yaml

اول از همه، ما باید نام خوشه را تغییر دهیم. به دنبال پارامتر cluster_name باشید و نام دلخواه خود را اختصاص دهید :

cluster_name: [cluster_name]

پس از آن، ایده خوبی است که پورت ذخیره داده را تغییر دهید. برای این کار، به دنبال پارامتر ذخیره storage_port باشید و یک مورد را اختصاص دهید :

storage_port :[port]

سرانجام، ما به دنبال پارامتر seed_provider هستیم و در بخش seed ، آدرس IP گره هایی را که خوشه را با کاما جدا می کند، اضافه می کنیم.

Seeds: [node_ip],[node_ip]...[node_ip]

پس از پایان کار، پرونده را ذخیره کرده و Cassandra را بارگیری مجدد کنید.

sudo systemctl reload cassandra

اکنون می توانیم کار خود را با کاساندرا – Cassandra آغاز کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا