رپورتاژسخت افزار

چند نکته مهم که باید قبل از خرید ماینر به آنها توجه ویژه داشته باشید!

نکات مهم قبل از خرید ماینر های ارز دیجیتال

مهمترین عامل برای استخراج ارزهای دیجیتال، ارائه سخت افزار یا دستگاه ماینر مناسب است که بتواند بالاترین بازدهی را داشته باشد. این روزها بحث ارزهای دیجیتال داغ شده است. ماینینگ توسط ماینر به معنای فرآیند استخراج است و به دستگاه هایی که فرآیند استخراج را انجام می دهند، ماینر می گویند. هر کامپیوتری که قدرت پردازشی داشته باشد می تواند برای ماینینگ استفاده شود. به طور کلی هر چه قیمت ماینر پایین باشد زمان بازگشت سرمایه سریعتر می شود و هزینه خرید ماینر زودتر برگردد و زمانیکه تقاضای خرید افزایش یابد قیمت ماینر نیز بالا می رود. ماینر قانونی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در زیر به مواردی که قبل از خرید دستگاه ماینر باید در نظر گرفته شود، می پردازیم.

images 1671965655 - چند نکته مهم که باید قبل از خرید ماینر به آنها توجه ویژه داشته باشید!

انتخاب ارز مناسب برای استخراج

پیش از خرید دستگاه های ماینر باید به این نکته توجه داشت که هر ماینر چه نوع ارزی را استخراج می کند زیرا هرکدام از ماینرها با الگوریتم خاصی و برای استخراج ارز خاصی کار می‌کنند. در ادامه با انواع الگوریتم های استخراج آشنا می شوید.

الگوریتم پردازشی Ethash

  • الگوریتم Ethash فقط برای اهداف استخراج استفاده می‌شود و از الگوریتم هش اثبات کار استفاده می‌کند که به طور خاص برای اتریوم (ETH) ساخته شده است. مصرف حافظه آن به قدری کم است که فقط با استفاده از GPU یا CPU قابل استخراج است و الگوریتم استخراج Ethash طوری طراحی شده که در برابر ماشین ASIC  مقاوم باشد. برای دستیابی به این هدف، این الگوریتم طوری طراحی شده که از حداکثر حافظه استفاده کند. الگوریتم استخراج Ethash بسیار مناسب دستگاه‌های GPU است.
  • الگوریتم پردازشی SHA-256

  • الگوریتم های هش ایمن، خانواده ای از توابع هشینگ کریپتوگرافیگ (رمزنگاری) می باشند که توسط موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی منتشر شده است. الگوریتم استخراج SHA-256 طوری طراحی نشده است که مقاوم در برابر دستگاه های ASIC باشند و ASIC های استخراج بیت کوین در حال حاضر در دسترس هستند.
  • الگوریتم پردازشی Equihash

  • این الگوریتم حافظه محور بوده و اثبات کار را از طریق حافظه سخت انجام می دهد، یعنی مقدار استخراج از طریق اثبات کار عمدتا توسط مقدار حافظه (RAM) قابل دسترس شخص تعیین می شود.
  • الگوریتم پردازشی X11

  • یکی از قدرتمندترین و امن‌ترین الگوریتم‌های استخراج ارزهای دیجیتال در جهان الگوریتم X11 است. این الگوریتم از رشته‌‌ای از توابع هش مختلف برای ایجاد بهترین امنیت ممکن در استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرده است.

 

انتخاب دستگاه ماینر با قدرت پردازش مناسب

برای مشاهده قدرت دستگاه ماینر باید به میزان تراهش یا هشریت دستگاه ماینر توجه شود. میزان هش ریت یا نرخ هش دستگاه ماینر: به قدرت محاسبه و حل محاسبات ریاضی برای کشف و ایجاد بلاک جدید توسط ماینرها، هش ریت یا نرخ هش گفته می‌شود. هر چه قدرت هش بالاتر باشد، احتمال تکمیل زنجیره بلاکچین و به دنبال آن دریافت پاداش بلاک بیشتر می‌شود. در هنگام استخراج، هرچه میزان هش ریت بالاتر باشد، بهتر است؛ چون فرصت یافتن بلاک بعدی و دریافت پاداش را افزایش می‌دهد.

 

میزان مصرف برق دستگاه ماینر

مصرف برق ماینر نیز عامل مهمی است که بر سودآوری ماینر، بازگشت سرمایه در ایران تأثیر بسزایی دارد. در کشورهایی با تعرفه های بالاتر برای برق، ماینر ها با مصرف کمتر گران تر هستند. مصرف برق یک دستگاه ماینر باید با توان آن اندازه گیری شود. به عنوان مثال دستگاهی که توان ۵۰ وات بر ثانیه دارد و معادل ۲۱۰۰ وات برق مصرف می کند، در مقایسه با توان آن، مصرف بالایی محسوب نمی شود.

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه ماینر 

images 1671965588 - چند نکته مهم که باید قبل از خرید ماینر به آنها توجه ویژه داشته باشید!

در این قسمت قصد داریم اجزا و قطعات این ماینر را لیست کرده و سپس توضیح مختصری در مورد آن ها ارائه دهیم تا کاربران اطلاعات بیشتری در مورد این ماینر به دست آورند.

در این قسمت به لیست اجزا و قطعات این ماینر می پردازیم و سپس توضیح مختصری در مورد آنها می دهیم تا کاربران اطلاعات بیشتری در مورد این ماینر به دست آورند.

این ماینر شامل اجزای زیر است که در ادامه به اختصار توضیح داده خواهد شد:

  • هش برد ماینر
  • پاور یا منبع تغذیه  ماینر
  • کنترل برد  ماینر
  • فن  ماینر
  • دسته سیم ماینر

 

هش برد ماینر و نکات مهم که باید به آن توجه کنید

هش برد ماینر (Hashrate Miner) یک مفهوم مرتبط با فعالیت‌های استخراج ارزهای رمزنگاری شده است. استخراج ارزهای رمزنگاری شده مانند بیتکوین، اتریوم و غیره، نیازمند قدرت محاسباتی بالا است. هش برد ماینر به میزان قدرت محاسباتی یا سرعت استخراجی یک ماینر (دستگاه یا سیستمی که برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود) اشاره دارد.

هش برد ماینر به صورت واحدی از سرعت محاسباتی یا توان هش (hashing power) با استفاده از الگوریتم‌های هش (hashing algorithms) مشخص محاسبه می‌شود. بیشترین استفاده از هش برد ماینر در استخراج بیتکوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده رخ می‌دهد.

هش برد ماینر به عوامل مختلفی از جمله سرعت پردازشگر، تعداد هسته‌های پردازنده، توان مصرفی و به‌طور کلی قدرت محاسباتی دستگاه ماینر وابسته است. هر چه هش برد ماینر بالاتر باشد، سرعت استخراج و تولید بلوک‌ها در شبکه رمزنگاری شده افزایش می‌یابد.

معمولاً هش برد ماینر به صورت مگاهش (MH/s)، گیگاهش (GH/s)، تراهش (TH/s) یا پتاهش (PH/s) اندازه‌گیری می‌شود. همچنین، در استخراج ارزهای رمزنگاری شده با الگوریتم‌های مختلف (مانند Proof of Work و Proof of Stake) هش برد ماینر می‌تواند متفاوت باشد.

یکی از قطعاتی که ماینرها استفاده می کنند، هش برد است، زیرا هر ماینر دارای چندین هش برد می باشد که وظیفه هش برد پردازش سنگین است و قیمت آن نسبت به بقیه قطعات ماینر گرانتر است و قسمت اصلی که قیمت ماینر را تعیین می کند، هش برد ماینر است. تراشه هایی روی هش برد که ارز دیجیتال را استخراج می کند، نصب شده است. در برخی موارد، تراشه‌های معیوب فرآیند استخراج رمزنگاری را مختل می‌کنند و کارایی ماینر را کاهش می‌دهند، اما شرکت ایران ماین و وب‌سایت آن به ماینرهای رمز ارز کمک کرده‌اند تا هش‌برد جدید از آن خریداری و استفاده نمایند.

 

پاور یا منبع تغذیه ماینر چیست؟

پاور یا منبع تغذیه ماینر (Power Supply Unit یا PSU) دستگاهی است که برای تأمین برق مورد نیاز یک ماینر در فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود. ماینرها به دلیل نیاز به قدرت محاسباتی بالا و مصرف برق قابل توجه، نیاز به منبع تغذیه مناسبی برای عملکرد صحیح دارند.

پاورهای ماینرها معمولاً در توان‌های مختلفی عرضه می‌شوند، که توان آن‌ها به وات (Watt) اندازه‌گیری می‌شود. پاورها باید توان کافی را برای تأمین نیازهای برقی ماینر فراهم کنند و همچنین دارای کیفیت و پایداری مناسب باشند تا خطرات ناشی از نوسانات برق و مشکلات دیگر را کاهش دهند.

در انتخاب پاور برای ماینر، موارد زیر باید مدنظر قرار گیرند:

  1. توان (وات): باید پاوری را انتخاب کنید که توان کافی برای تأمین نیازهای برقی ماینر داشته باشد. برای انتخاب صحیح توان پاور، باید مصرف برق ماینر را بدانید و بهتر است پاوری با ظرفیت توانی بیشتر از مصرف واقعی ماینر انتخاب شود تا احتمال بارزشدن پاور کاهش یابد.
  2. کیفیت و پایداری: پاورهای با کیفیت بالا و پایداری مناسب از اهمیت زیادی برخوردارند. زیرا عملکرد نامناسب یا خرابی پاور می‌تواند به ماینر و تجهیزات دیگر آسیب برساند. لذا، انتخاب پاوری با مارک معتبر و بازخوردهای مثبت از سایر ماینرها می‌تواند مفید باشد.
  3. اتصالات و قابلیت‌ها: پاورها باید دارای اتصالات مناسب برای اتصال به ماینرها و سیستم‌های استخراج باشند. همچنین، برخی از پاورها ممکن است ویژگی‌های اضافی مانند قابلیت مدیریت کابل‌ها (modular)، حفاظت از برق (overvoltage protection) و سیستم خنک‌کننده (cooling system) را داشته باشند که می‌توانند به عملکرد بهتر و حفاظت از ماینر کمک کنند.

در نهایت، همیشه مطمئن شوید که پاور انتخابی با نیازهای ویژه ماینر شماسازگاری دارد و توصیه می‌شود قبل از خرید پاور، مشخصات فنی ماینر خود را بررسی کنید و با توجه به آن، پاور مناسبی را انتخاب نمایید.

کنترل برد ماینر چیست؟

کنترل برد یکی از اجزای اصلی ماینر است و وظیفه آن برقراری ارتباط بین هش برد و اینترنت می باشد. نوسانات الکتریکی یکی از رایج ترین عواملی است که باعث خرابی کنترل برد ماینر می شود. همچنین می توانید کنترل برد ماینر را از سایت شرکت ایران ماین خریداری کنید.

 

فن ماینر چیست؟

به دلیل پردازش سنگینی که ماینر دائما انجام می دهد، این دستگاه گرمای زیادی تولید می کند و دمای آن باید کاهش یابد. برای خنک سازی از یک یا چند فن قدرتمند استفاده شده است که صدای زیادی ایجاد می کند. این فن ها دارای ولتاژ ۱۲ ولت و جریان مصرفی ۷.۲ آمپر هستند که با سرعت ۶۰۰۰ دور در دقیقه می چرخند. با توجه به اینکه فن به طور مداوم کار می کند، کارایی آن به تدریج کاهش می یابد و باید تعویض شود. برای تامین فن ماینر از سایت شرکت ایران ماین قابل خرید و تهیه می باشد.

 

دسته سیم ماینر چیست؟

دسته سیم بخشی از ماینر است که پاور، کنترل برد و هش برد  را به هم متصل می کند. یکی از عواملی که منجر به خرابی آن می شود، نوسانات الکتریکی و افزایش دما است که منجر به ذوب شدن سیم می شود و باید تعویض شود. ایران ماین همچنین طیف وسیعی از سیم های ماینینگ را برای سفارش در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا