آموزشسیستم مدیریت محتوا

چگونه CMS سایت یا سیستم مدیریت محتوای یک سایت رو تشخیص بدیم ؟

سیستم مدیریت محتوا

فهمیدن سیستم مدیریت محتوای یک سایت یا CMS سایت به چه دردی میخوره ؟ تا به حال برای شما پیش اومده که به وبسایتی برید و از محیط کاربری اون وبسایت لذت ببرید و به خودتون بگید که آیا میشه سایت خودم رو به این شکل طراحی کنم ؟ جواب شما بله هست و برنامه هایی به این شکل طراحی شدند که مشخصات سیستم مدیریت محتوای یک سایت رو به شما بگن.

این اولین قدم شما برای طراحی وبسایت بعد از خرید هاست و دامنه هست. زمانی که سیستم مدیریت محتوای خودتون رو انتخاب کردید، باید به دنبال یک قالب وردپرسی جذاب باشید که نیاز های شما رو پوشش بده. مقوله انتخاب قالب به قدری اهمیت داره که پروسه انتخاب هاست رو هم تحت تاثیر قرار میده.

به عنوان مثال اگه تمایل به استفاده از قالب های سنگین دارید میتونید از هاست مخصوص وردپرس کمک بگیرید. در این مقاله از بلاگ آذردیتا میخوایم برای شما بهترین ابزارهای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت رو معرفی کنیم.

CMS چیست و چه کاربردی دارد؟

CMS به انگلیسی مخفف “Content Management System” است که به فارسی به عنوان “سیستم مدیریت محتوا” ترجمه می‌شود. CMS یک نرم‌افزار یا سامانه است که به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین کمک می‌کند تا محتوای خود را مدیریت، ویرایش و نمایش دهند. این سیستم‌ها امکانات متنوعی را ارائه می‌دهند تا افراد بدون نیاز به دانش فنی عالی، به راحتی محتوای وب‌سایت یا بلاگ خود را بروزرسانی کنند.

فهمیدن سیستم مدیریت محتوای سایت

سیستم مدیریت محتوای سایت یک پلتفرم هست که به کاربر اجازه میده تا محتوای وب سایت رو ایجاد و مدیریت کنه. این پلتفرم یک راه حل ساده و سریع برای اشخاص با هر سطح از دانش کد نویسی هست.

در ادامه تصمیم داریم بهترین ابزار های تشخص سیستم مدیریت محتوا رو معرفی کنیم :

    • What CMS
    • IsitWP
    • Rescan
    • Wappalyzer
    • BuiltWith
    • W3Techs
    • Netcraft Site Report
    • OnlineWebTool

۱- تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت ها با What CMS

what cms یک ابزار آنلاین هست که بیش از ۱۴۰ نوع سیستم های مدیریت محتوا رو تشخیص میده. هر زمانی وب سایتی از طریق این ابزار بررسی بشه در سریع ترین شکل ممکن سیستم مدیریت محتوای اون رو شناسایی کرده و در دیتابیس خودش ذخیره میکنه.

برای بررسی عملکرد این ابزار تنها کافیه به آدرس

https://whatcms.org

مراجعه کنید، آدرس وبسایت مورد نظرتون رو در فیلد مربوطه وارد نمایید سپس روی دکمه Deect CMS کلیک کنید.

ww01 - چگونه CMS سایت یا سیستم مدیریت محتوای یک سایت رو تشخیص بدیم ؟

۲- شناسایی قالب سایت ها با IsitWP.com

IsitWP یکی دیگه از ابزار های تشیص سیستم مدیریت محتوا هست. این ابزار اطلاعاتی جامع از سایت هایی ارائه میده که بر پایه وردپرس راه اندازی شده اند. حتما میپرسید چه نوع اطلاعاتی ؟ مواردی مثل اینکه این سایت از وردپرس استفاده کرده یا نه ؟ افزونه های مهم استفاده شده در سایت، همچنین قالب فعال سایت رو به شما معرفی میکنه.

اگه سایتی به نظرتون جذاب جلوه کرد فقط کافیه به آدرس

www.isitwp.com

مراجعه کنید. ادرس سایت دلخواه خودتون رو وارد کنید و آنالیز دقیقی از اون به دست بیارید.

ww02 - چگونه CMS سایت یا سیستم مدیریت محتوای یک سایت رو تشخیص بدیم ؟

۳- فهمیدن سیستم مدیریت محتوا سایت ها با Rescan

ابزار Rescan در گذشته با نام Allora.io خدمات خودش رو ارائه میکرد از جمله ابزار هایی هست که برای شناسایی سیستم مدیریت محتوا کاربرد داره. این ابزار برای شناسایی بیش از ۲۰۰۰ نوع CMS مختلف مورد استفاده قرار میگیره.

Rescan حتی پیشنهاد استفاده از سیستم های مدیریت محتوای محبوب بر اساس نظر کاربران رو ارائه میده. برای بررسی این ابزار آنلاین تنها کافیه به آدرس

rescan.io

مراجعه کنید.

ww03 - چگونه CMS سایت یا سیستم مدیریت محتوای یک سایت رو تشخیص بدیم ؟

۴- تشخیص پلتفرم سایت ها با افزونه Wappalyzer

زمانی که وب سایت های متعددی رو بررسی میکنید مراجعه مکرر به سایت های آنلاین تشیخیص cms کمی زمانبر و حوصله سربر میشه. بنابراین در چنین شرایطی پیشنهاد میکنیم یک افزونه کروم مثل Wappalyzer رو روی مرورگر خودتون نصب و فعال کنید.

به این ترتیب هر زمان که تمایل داشتید میتونید سایت دلخواه خودتون رو تنها با کلیک روی افزودنی بررسی و سیستم مدیریت محتوای اون رو در کسری از زمان تشخیص بدید.

برای افزودن این افزونه بر روی آدرس زیر کلیک کنید.

۵- فهمیدن پلتفرم سایت ها با BuiltWith

وب سایت builtwith.com هم یکی دیگه از ابزار های خوب شناسایی سیستم مدیریت محتوا هست. این ابزار یکی از جامع ترین روش های شناسایی سیستم مدیریت محتوا بشمار میره که نه تنها به شما میگه این سایت از کدوم CMS استفاده میکنه بلکه تمامی افزودنی و پلاگین های نصب شده روی وبسایت رو هم گزارش میده.

https://builtwith.com

فقط کافیه آدرس وبسایت دلخواه خودتون رو جهت بررسی در فیلد مربوطه وارد نمایید.ما این سایت جذاب رو پیشنهاد میکنیم.

ww04 - چگونه CMS سایت یا سیستم مدیریت محتوای یک سایت رو تشخیص بدیم ؟

۶- فهمیدن ساختار سایت ها با ابزار W3Techs

ابزار W3Techs یکی دیگه از معتبر ترین راه ها برای فهمیدن سیستم مدیریت محتوا سایت هست که لیستی از ابزارک ها و مواردی که روی وبسایت نصب شده رو به شما معرفی میکنه.

با مراجعه به آدرس

w3techs.com/sites

و وارد کردن آدرس سایت مورد نظر اطلاعاتی مثل موارد زیر رو به شما نمایش میده :

  • سیستم مدیریت محتوای سایت
  • مشخصات ارائه دهنده DNS
  • مشخصات شرکت هاستینگ
  • عناصر کلی سازنده سایت

این وبسایت علاوه بر مشخصاتی که گفته شد یک شمای کلی از محبوبیت سایت و ترافیک ورودی بر اساس لوکیشن افراد رو هم گزارش میده.

۷- بررسی CMS سایت با Netcraft Site Report

Netcraft هم یکی دیگه از ابزار هایی هست که به شما سیستم مدیریت محتوای یک سایت، مجموعه میزبان هاست، کشور میزبانی و … رو نشون میده. این ابزار یکی از قدیمی ترین ابزار های شناسایی سیستم مدیریت محتوا هست.

تنها کافیه به آدرس

sitereport.netcraft.com

مراجعه کنید و سایت دلخواهتون رو آنالیز کنید.

۸- بررسی وضعیت سایت ها با ابزار OnlineWebTool

آخرین ابزاری که در این مقاله میخوایم به شما معرفی کنیم ابزار OnlineWebTool نام داره. ابزار بسیار دقیقی برای فهمیدن سیستم مدیریت محتوای سایت مورد نظر شما هست. تنها کافیه آدرس سایت رو در فیلد مربوطه درج نموده و سپس اون رو بررسی کنید.

http://onlinewebtool.com/fa/

این سایت به جز شناسایی سیستم مدیریت محتوا ابزار های دیگه ایی مثل تشخیص مشخصات و سن یک دامنه، آنالیز وبسایت، بررسی کننده وضعیت بهینه بودن سایت و …. رو دارا هست.

شناسایی دستی سیستم مدیریت محتوا سایت ها

به جز وبسایت های آنلاین فهمیدن سیستم مدیریت محتوای سایت، راهکار های دیگه ایی هم وجود داره که به واسطه اونها به سرعت متوجه میشید وبسایت مورد نظر شما از چه cms برای راه اندازی وبسایتش کمک گرفته. از طرفی تشخیص برخی از CMS های محبوب مثل وردپرس، دروپال، جوملا و … این کار بسیار ساده هست اما تشخیص برخی CMS های دیگه پیچیده تره.

به عنوان مثال، در فوتر وب سایت های وردپرسی متنی تحت عنوان “وبسایت بر پایه وردپرس است” نوشته شده که صاحبان وبسایت ها این متن رو به دلایل امنیتی پنهان میکنند.

یکی دیگه از راه های تشخیص CMS سایت بررسی سورس کد سایت هست. میتونید از طریق گزینه جستجو نام CMS رو در سورس کد پیدا کنید. کافیه در مرورگر کلیدهای Ctrl + U رو بزنید و سپس نام CMS ای که فکر میکنید وب سایت ساخته شده رو با Ctrl + F جستجو کنید.

همچنین میتونید المان های موجود در سایت مورد نظرتون رو بررسی کنید، بر اساس URL فایل ها میتونید تشخیص بدید که سایت مورد نظر بر پایه کدوم سیستم مدیریت محتوا راه اندازی شده. دقت داشته باشید چنین روش هایی وقت گیر هستند یا ممکنه به جواب قطعی نرسید. به همین دلیل ما استفاده از ابزار های معرفی شده رو پیشنهاد میکنیم.

بعد از خرید هاست و دامنه باید یک CMS سایت رو انتخاب کنید تا بتونید سایت رو بر پایه اون راه اندازی کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشه. بنظر شما چگونه cms سایت رو تشخیص بدیم ؟ اگه راهکاری میشناسید یا از ابزار خاصی استفاده میکنید اون رو از طریق دیدگاه ها معرفی کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سعید زارعین

سعید هستم 27 ساله، یک عدد تولید محتوا(ئر) خلاق :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا