سئو و بهینه سازی

چگونه سئو یک سایت را بررسی کنیم و بررسی سئو چه اهمیتی دارد؟

موشکافی سئوی سایت و بررسی وآنالیز آن

بررسی سئوی سایت برای ارتقاء سطح کیفی و قدرت سایت‌ها و همچنین افزایش رتبه و رنک در صفحه نتایج جستجوی گوگل یا همان SERP یک امر ضروری است. بسیاری از بیزینس‌هایی که برای کسب‌وکارشان یک سایت راه اندازی کرده‌اند، سفارش سئو سایت را انجام داده‌اند. این نکته حتماً باعث بهتر شدن عملکرد سایت آن‌ها می‌شود. اما همیشه کسانی که سئوی سایت خود را به دیگران سپرده‌اند، می‌خواهند بدانند که آیا پروسه‌ی کاری آنها خوب پیش می‌رود یا خیر؟

البته که سئو یک فرآیند است و برای دیدن نتایج سئو بر روی سایت باید کمی صبر و حوصله به خرج داد. اما گاهی اوقات با گذشت مدت زمانی کوتاه، تغییر ملموسی بر روی عملکرد، رتبه و کیفیت سایت هدف به وجود نمی‌آید. در این زمان، صاحبان سایت‌ها با دانستن نکات مهم و اصولی سئو می‌توانند عملکرد سئوی سایت خود را بررسی کنند. البته با دانستن این نکات، علاوه بر به دست آوردن توانایی بررسی و آنالیز سایت خودتان، می‌توانید سایت رقبای خود را نیز بررسی کنید. این روش‌ها خیلی پیچیده و تخصصی نیستند و با کمی دانش و مطالعه به راحتی می‌توان این نکات را یاد گرفت.

برای بررسی سئوی سایت، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای بررسی دقیق تاثیر و روند سئو بر روی سایت خودتان باید به سه بخش کلی سایت خود توجه کنید.

  • سئوی داخلی یا on-page: سئوی داخلی شامل مواردی می‌شود که هر کسی می‌تواند در سایت شما ببیند. برای مثال، محتوا و مقالات، کلمات کلیدی، تصاویر و تگ‌های هدینگ صفحه.
  • سئوی خارجی یا off-page: سئوی خارجی تحت کنترل شماست ولی کسی نمی‌تواند در سایت شما آن‌ها را ببیند. لینک سازی و پروفایل سازی در سایت‌های باکیفیت دو عنصر مهم و تاثیرگذار در سئوی خارجی سایت هستند. بخش سئوی خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است، چون ربات‌های گوگل قادر به دیدن این بخش هستند و در آنالیز سایت شما به این بخش توجه ویژه‌ای دارند.
  • سئوی تکنیکال: این بخش شامل سرعت سایت شما، سازگاری سایت شما با موبایل و قابلیت crawl شدن توسط ربات‌های گوگل. در ادامه در مورد هر کدام از این بخش‌ها به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

نکته: برای بررسی هر کدام از این بخش‌ها، اگر نمی‌خواهید با شرکت‌های سئو همکاری کنید، باید به ابزارهای سئو دسترسی داشته باشید.

ساختار URLها

URLها همان آدرس اینترنتی صفحات سایت شما هستند. این آدرس برای هر صفحه‌ای منحصر به فرد است. برای ایجاد تجربه کاربری خوب، داشتن URLهای مناسب یک ویژگی الزامی است. URLهای خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند. (اگر URLهای صفحات شما این ویژگی‌ها را ندارند، به تیم سئوی خود گزارش دهید و درخواست کنید که URLهای شما را بهینه‌سازی کنند.)

  • تا جایی که ممکن است، URLها نباید دارای کاراکترهای نامربوط, اعداد و حروف باشند. آدرس‌ها باید به آسانی قابل خواندن و مرتبط به موضوع صفحه باشند.
  • در URLها از کلمات کلیدی صفحه هدف استفاده کنید. این کار باعث رتبه گرفتن صفحه شما می‌شود.
  • URL هر چه قدر کوتاه‌تر، بهتر. تعداد کاراکتر ایده‌آل برای URLها حدود ۱۰۰ کاراکتر است.
  • برای جدا کردن کلمات در URL از “_” و یا “-” استفاده کنید.
  • امنیت سایت خود را بیشتر کنید و آن را از HTTP به HTTPS تبدیل کنید. با این کار هم امنیت بیشتری برای محتوای شما در برابر هکرها ایجاد می‌شود و هم باعث بالا رفتن ارزش صفحه شما نزد گوگل می‌شود.

محتوای سایت اهمیت بالایی در سئو دارد

محتوای سایت می‌تواند مهم‌ترین بخش کار آنالیز و بررسی شما برای درک روند سئوی سایت شما باشد. محتوا و مقالات سایت جزء سه رکن اصلی گوگل برای بررسی کیفیت یک وبسایت هستند. به دلیل اینکه شما با محتوا در واقع هم با مخاطبین خود و هم با ربات‌های گوگل ارتباط برقرار می‌کنید. مشکلاتی که اکثر سایت‌ها با محتوای سایتشان دارند عبارتند از: کپی بودن محتوا، عدم استفاده از کلمات کلیدی و یا استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط، اطلاعات نامرتبط نسبت به موضوع صفحه و پائین بودن بار علمی مقالات.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند و این یعنی توانایی آن‌ها در تشخیص و شناسایی محتوای کپی و بی‌کیفیت افزایش پیدا می‌کند. ربات‌ها بعد از پیدا کردن این نوع محتوا در صفحات سایت، سایت هدف را جریمه می‌کنند و آن را از لیست نتایج جستجوی خود حذف می‌کنند. این یعنی از دست رفتن اعتبار و ترافیک نزد موتورهای جستجو.

برای بررسی محتوای سایت خود به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از نوشتن هر مقاله‌ای، اول کلمات کلیدی موردنظر را آنالیز و انتخاب کنید. کلمه کلیدی انتخاب شده باید از نرخ سرچ بالا و درجه سختی متوسط یا پایینی برخوردار باشد. نرخ سرچ میزان جستجوی یک کلمه توسط کاربران است که هر چه بالاتر باشد، میزان ترافیک احتمالی که شما جذب می‌کنید بالاتر می‌رود. درجه سختی، نشان دهنده این است که رسیدن به صفحه اول برای هر کلمه چقدر سخت است. هر چه درجه سختی کلمه پائین باشد، رسیدن به صفحه اول راحت‌تر است.
  • هر از گاهی، علاوه بر بررسی محتوا و کلمات کلیدی صفحات سایت خودتان، به بررسی مقالات و کلمات کلیدی رقبای خود بپردازید. بعضی اوقات، کلمات کلیدی انتخاب شده توسط شما خوب هستند ولی نیاز است برای رقابت بهتر با حریفان بیزینسی خود، کلمات کلیدی جدیدی را به لیست فعالیت خود اضافه کنید. دقت کنید که هر کلمه‌ای که رقبای شما استفاده می‌کنند، مناسب فعالیت شما نیستند.

نکته مهم که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید:

استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با حوزه کاری‌تان، شاید شما را به صفحه اول برساند و شما ورودی خوبی از طریق آن به دست آورید، ولی این رشد موقتی خواهد بود و هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. در عوض، نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می‌کند که باز هم باعث از دست رفتن ارزش و اعتبار صفحه شما در نزد گوگل می‌شود.

  • در استفاده از تصاویر برای مقالات خود دقت کنید. حتماً از عکس‌هایی استفاده کنید که کپی رایت نداشته باشند. از عکس‌هایی که حجم زیادی دارند، نیز اجتناب کنید. استفاده از عکس‌های حجیم، باعث دیر لود شدن صفحه شما می‌شود و سرعت سایت را کاهش می‌دهد.
  • برای همه تصاویر در صفحه، یک Alt text مناسب بنویسید. Alt text یا متن جایگزین برای هر عکس الزامی است، چون ربات‌های گوگل نمی‌توانند محتویات عکس را ببینند ولی با خواندن متن جایگزین برای تصاویر می‌توانند کاملا منظور شما را درک کنند.
  • از انتخاب و نوشتن موضوع‌های کلیشه‌ای پرهیز کنید. موضوع‌ها و عنوان‌های جذاب می‌توانند مخاطبین را در صفحه نتایج سرچ، به سایت شما هدایت کنند. پس، از موضوع ‌و تگ‌های جذاب در مقالات خود استفاده کنید.
  • هرگز، هرگز و هرگز از محتوای کپی شده استفاده نکنید. بعضی اوقات، صاحبان سایت‌ها با این فکر که “کسی متوجه نخواهد شد”، بخشی از مقاله خود را از سایت‌های دیگر کپی می‌کنند. مطمئن باشید که گوگل متوجه این کپی می‌شود و سایت شما را جریمه می‌کند. برای چک کردن کپی بودن محتوا می‌توانید از ابزار plagiarism استفاده کنید.

توضیحات متا یکی از کلیدی ترین بخش در بررسی سئوی سایت

حتماً با عبارت “توضیحات متا” آشنا هستید. اما بهتر است بدانید که این بخش علاوه بر ارزش سئویی خود که در رتبه گرفتن به صفحه شما کمک می‌کند، می‌تواند باعث جذب مستقیم مخاطب نیز بشود. وقتی عبارتی در گوگل سرچ می‌شود، در صفحه SERP نتایج زیادی به نمایش در می‌آیند. در زیر هر لینکی دو یا سه خط توضیح نوشته شده است. مخاطبین معمولا با خواندن آن دو جمله تصمیم می‌گیرند که روی کدام لینک کلیک کنند.شما با نوشتن توضیحات متای جذاب برای هر صفحه سایت خودتان، می‌توانید کاربران را متقاعد کنید که روی لینک شما کلیک کنند.

لینک سازی

لینک سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی یک سایت است. در این بخش باید دقت و وسواس خاصی به خرج داد. برای مثال، شما وقتی می‌خواهید یک شخصی را بشناسید، دایره ارتباطی آن فرد را چک می‌کنید که ببینید با چه کسانی رابطه دارد. یکی از روش‌های گوگل برای شناخت سایت شما نیز همین ترفند است. گوگل با بررسی لینک‌سازی داخلی و خارجی سایت شما، متوجه ارزش سایت شما می‌شود. پس لینک گرفتن و یا لینک زدن به سایت‌‎هایی که به حوزه کاری شما مرتبط نیستند و یا مرتبط‌اند ولی بی کیفیت هستند، باعث کم شدن ارزش سایت شما می‌شود.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. با رعایت کردن اصول لینک سازی داخلی، شما می‌توانید صفحات مدنظر خود را به صفحه یک گوگل برسانید. البته که افراط در لینک سازی داخلی باعث اسپم شدن محتوا می‌شود. به صورت طبیعی به ازای هر ۴۰۰ کلمه باید یک لینک در متن قرار بگیرد. پس قرار دادن ۵ یا ۶ لینک در یک محتوای ۸۰۰ کلمه‌ای، از نظر سئویی اصلاً کار درستی نیست و ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

  • وقتی دو مقاله در سایت شما به هم مرتبط هستند، می‌توانید با استفاده از انکر مناسب، این دو صفحه را به هم لینک کنید. زمان انتشار این دو مقاله اصلاً مهم نیست و فقط محتوای آن مقالات مهم است که باید در یک حیطه باشند.
  • در انتهای هر مقاله، یک بخش با عنوان “مقالات مرتبط” قرار دهید.
  • در صفحه اصلی، یک بخش با عنوان “مقالات محبوب” قرار دهید تا مخاطبین سریع و آسان وارد آن مقالات شوند. مقالاتی که در لیست “مقالات محبوب” قرار می‌گیرند باید بار علمی بالایی داشته باشند. لینک سازی داخل “مقالات محبوب” را فراموش نکنید.
  • همه مقالات سایت شما باید حداقل یک لینک داخلی و یک لینک خارجی(یک لینک به سایت دیگر) داشته باشند. این کار برای جلوگیری از به وجود آمدن صفحات بی‌سرپرست و یا “orphan” انجام می‌شود.
  • هر از گاهی لینک‌های داخل مقالات را چک کنید که به درستی کار کنند. اگر لینکی خراب شده بود، سریعاً آن را جایگزین کنید.

لینک سازی خارجی  برای بررسی سئوی سایت

لینک سازی خارجی شامل لینک گرفتن از دیگر سایت‌ها می‌شود که معمولاً به دو صورت پست و پروفایل ساخته می‌شوند. شما با نوشتن و قرار دادن لینک صفحه خود در مقالات و منتشر کردن آن در سایت‌های باکیفیت، لینک سازی خارجی انجام داده‌اید که اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید، نتایج مثبتی خواهید گرفت. نوع دوم قرار دادن اطلاعات سایت و بیزینستان در سایت‌های مخصوص پروفایل سازی است. پروفایل سازی به ربات‌های گوگل می‌گوید که شما در چه منطقه‌ای فعالیت می‌کنید. با این کار شانس شما برای قرار گرفتن در لیست سرچ‌های محلی افزایش پیدا می‌کند.

  • محتوای پست مهمانی که می‌خواهید در سایت‌های دیگر منتشر کنید باید باکیفیت و غیرکپی باشند.
  • از انکرهای مناسب استفاده کنید. شاید با استفاده از انکرهای مناسب، رسیدن به صفحه اول کمی طول بکشد، اما مطمئن باشید که اگر لینک سازی‌ها درست و به صورت کلاه سفید انجام شوند، بعد از رسیدن به صفحه اول، به آسانی رتبه خود را از دست نخواهید داد.
  • در سایت‌هایی که ربطی به حوزه فعالیت شما ندارند، لینک سازی نکنید. سایت‌هایی که شما می‌خواهید در آن پست مهمان قرار دهید، حتماً باید یک بخش مرتبط با موضوع مقاله و کسب‌وکار شما داشته باشند. لینک ساختن برای یک سایت با موضوع کفاشی در یک سایت با موضوع دندان پزشکی اصلاً منطقی نیست.
  • سعی کنید لینک‌هایی که تهیه می‌کنید به صورت دوفالو/فالو باشند. لینک‌های فالو به مراتب ارزش بیشتری نسبت به لینک‌های نوفالو دارند.

بررسی سئوی سایت از روی ساختار سایت

ساختار سایت شما بر تجربه کاربری کاربران در صفحه شما تاثیر مستقیم دارد. نه تنها بر روی کاربران، بلکه ساختار شما بر روند حرکت ربات‌های گوگل درون سایت شما نیز تاثیر می‌گذارد. به این نکات کلی در مورد ساختار سایت توجه کنید:

  • در قسمت بالای سایت، یک لیستی از تمام چیزهایی که در سایت موجود است، قرار دهید. شما می‌توانید تمام صفحات سایت خود را در قالب تیتر در صفحه اصلی به نمایش بگذارید، تا مخاطبان به آسانی مسیر حرکت خود را پیدا کنند.
  • یک صفحه با عنوان “نقشه سایت” یا “site map” ایجاد کنید تا علاوه بر مخاطبین، ربات‌های گوگل نیز متوجه بخش‌های مختلف سایت شما بشوند.
  • از وجود داشتن بخش‌های لیست شده در تیترها و نقشه سایت اطمینان حاصل کنید.
  • در قسمت فوتر، اطلاعات تماس، لینک‌های کاربردی و آخرین فعالیت‌های سایت خود را قرار دهید.
  • اگر از تیترهای چسبنده(sticky headers) استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کلمات تیترهای اصلی صفحه با محتوای داخل صفحه ادغام نشود.

سازگاری سایت و سرعت بارگذاری

یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی صفحات توسط گوگل، سرعت لود شدن سایت و سازگاری صفحه با دستگاه‌های مختلف(گوشی، تبلت، لپ‌تاپ…..) است. صفحاتی که سازگاری و سرعت لود بالاتری دارند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه اول دارند. برای بهینه سازی این بخش می‌توانید کارهای زیر را انجام بدهید.

  • در صفحات خود از محتوای مصور سنگین(عکس و فیلم با حجم بالا) استفاده نکنید.
  • استفاده از کدهای جاوا اسکریپت باعث کند شدن سرعت سایت می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، از ابزار Javascript compression استفاده کنید.
  • از CDN(Content Delivery Network) استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا یک کپی از صفحات شما سرورهای سراسر جهان ایجاد می‌کند که در نهایت باعث افزایش سرعت لود شدن سایت شما می‌شود.
  • قسمت back سایت را بررسی کنید تا مشکلات و باگ‌های احتمالی را رفع کنید.
  • با موبایل وارد سایت خود شوید تا ببینید عملکرد سایت شما در موبایل چگونه است.
  • عکس‌ها و ویدئوها را ریسپانسو کنید تا بر روی هر پلتفرمی به درستی به نمایش در بیایند.

حرف آخر

با استفاده از تکنیک‌های گفته شده می‌توانید به بررسی سئوی سایت بپردازید. البته اگر شما سایت خود را سئو نکرده‌اید، حتماً با استفاده از نکات گفته شده سایت خود را آنالیز کنید تا مشکلات سایت خودتان را درک کنید. اگر هم با یک تیم خدمات سئو قرارداد دارید، حتماً نکاتی که از آنالیز سایت خود دستگیرتان شده است را به آنها اطلاع دهید تا شما را از جزئیات باخبر کنند. و در آخر، هرگز، هرگز و هرگز دست به انجام امور سئوی کلاه سیاه نزنید. آثار فعالیت‌‌های کلاه سیاه به راحتی از بین نمی‌روند و می‌توانند سایت شما را با خطرات جدی رو به رو کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۴]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا