آموزش های سی پنلمیزبانی وب

آموزش Cron Job – کران جاب در سی پنل

کران جاب سی پنل

Cron Job به فارسی کران جاب یا کرون جاب، قابلیت ابزاری است که برای اجرای دستورات خاص در زمان مشخص استفاده میشود. اگر بخواهیم فرآیند یا عملکرد خاصی را در زمان مشخصی و یا با تکرار در هاست یا سرور مبتنی بر پایه لینوکس داشته باشیم باید از Cron Job استفاده کنیم. با توجه به اینکه آموزش جامع و کاملی در این زمینه در سطح وب فارسی وجود ندارد تصمیم گرفته این تا شما را با این قابلیت پرکاربرد در لینوکس آشنا کرده و نحوه کار را با آن را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آموزش Cron Job سی پنل

همانطور که گفته شد Cron Job قابلیت برخواسته از سیستم عامل های بر پایه لینوکس است. اما در میزبانی وب، این قابلیت بصورت یک ابزار در اختیار کاربران هاست قرار داده می شود. در این آموزش کرون جاب را با کنترل پنل سی پنل معرفی و آموزش خواهیم داد. برای دسترسی به ابزار Cron Job کافیست بصورت زیر اقدام کنید:

  • ورود به سی پنل
  • کلیک بر روی گزینه Cron Jobs واقع در بخش ADVANCED

cron job 1 - آموزش Cron Job - کران جاب در سی پنل

قبل از شروع کار لازم به ذکر است توجه داشته باشید که در صفحه مخصوص Cron Jobs طبق تصویر زیر بخشی به نام Cron Email وجود دارد که می توانید ایمیل خود را در آن وارد کنید تا پیغام های اجرا یا خطای کران جاب برای شما ارسال شود.

cron job1 1 - آموزش Cron Job - کران جاب در سی پنل

توجه داشته باشید که اگر سیکل اجرای Cron Job بهم نزدیک است بهتر است از وارد کردن ایمیل خودداری نمایید. علت این است که اگر برای مثال سیکل اجرایی یک کران جاب هر ۵ دقیقه یکبار باشد در طی ۲۴ ساعت تعداد ۲۸۸ ایمیل برای شما ارسال می شود و این موضوع ممکن است موجب بروز مشکل به لحاظ ارسال ایمیل انبوه از هاست شود.

آموزش ایجاد Cron Job در سی پنل

بیشترین کاربرد کران جاب در هاست برای فراخوانی دستورات اجرایی است. این دستورات می تواند به صدها حالت مختلف باشد و بر اساس نیاز در نظر گرفته شود. یکی از کاربردهای بسیار مهم Cron Job در آذردیتا در اتوماسیون WHMCS است. همانطور که می دانید چندین هزار کاربر در سیستم پرتال ناحیه کاربری آذردیتا عضو هستند و همه آنها دارای سرویسهای فعال هستند. مواری نظیر صدور صورتحساب، اطلاع رسانی برای تمدید، تعلیق، رفع انسداد و ده ها مورد دیگر به هیچ عنوان بصورت عادی و با عملکرد نیروی انسانی قابل مدیریت نیست! پس در اینجا Cron Job راه چاره است تا بصورت خودکار اجرا شده و موارد ذکر شده انجام شود.

ایجاد انواع Cron Job در سی پنل

همانطور که گفته انواع دستورات و عملکردهای مجاز را می توان در کران جاب تعریف کرد. در ادامه چند مثال آورده شده است:

مثال ۱ : فرض کنید می خواهیم فایل task.php در مسیر home/user/public_html هر ۳۰ دقیقه یکبار اجرا شود.

برای اینکار تنها کافیست مانند تصویر زیر از منوی کشویی Common Settings گزینه Twice Per Hour را انتخاب کنیم.

cron twice per hour 1 - آموزش Cron Job - کران جاب در سی پنل

با اینکار سایر گزینه های زمانی Cron Job بصورت خودکار تکمیل می شوند. در ادامه و برای اجرای کران جابز تنها کافیست بر روی لینک Add New Cron Job کلیک کنید تا در لیست وظایف اجرایی قرار گیرد.

مثال ۲ : فرض کنید می خواهیم فایل task.php در مسیر home/user/public_html روز دهم هر ماه، ساعت ۱۴:۳۰ اجرا شود!

به این منظور باید موارد را بصورت تصویر زیر تنظیم نمایید.

cron man 1 - آموزش Cron Job - کران جاب در سی پنل

با مثال های فوق قاعدتا نحوه کار با کران جاب مشخص می شود اما اگر چنانچه باز هم ابهام یا سوالی دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آن پاسخ داده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا